De beroepen

De dynamische fashion business vraagt om enthousiaste, breed opgeleide managers met kennis van de fashionbranche. Bij TMO Fashion Business School word je hiervoor opgeleid. In de modebranche is de consument multi-connected via allerlei sociale netwerken en communities. Hij koopt steeds meer online en bezoekt minder vaak de fysieke winkel. De modebranche moet hierin mee-ontwikkelen. Daarvoor zijn voortdurend nieuwe processen, systemen, businessmodellen, organisatievormen en manieren van samenwerken nodig. 

TMO Fashion Business School leidt studenten op voor commerciële managementfuncties in de modebranche. Met het TMO-diploma op zak kun jij straks aan de slag in de volgende beroepen in fashion business. Na TMO: wat zijn de carrièrekansen?

Ondernemende manager

Als manager in de fashionbranche word je dagelijks uitgedaagd om antwoord te geven op nieuwe vragen en ontwikkelingen. Hoe blijf je bijvoorbeeld de consument bereiken? Hoe ontwikkel je andere manieren om producten te verkopen? Hoe boor je nieuwe markten aan? Bij ons word je opgeleid tot het soort ondernemende manager dat de modebranche nodig heeft om het verschil te maken.

Inkoper of inkoopmanager

Als inkoper of inkoopmanager kun je werken voor bijvoorbeeld meerdere winkels of voor de tussenhandel. Je bent verantwoordelijk voor o. a. de samenstelling van de collectie, het inkoopbudget en prijsbeleid. Als inkoopmanager geef je vaak leiding aan het inkoopteam. Om inspiratie op te doen, bezoek je modebeurzen en steden: je bent continu bezig met de laatste trends.

Productmanager

De productmanager is verantwoordelijk voor de realisatie van collecties van een merkleverancier of retailer. Van het aansturen van de ontwerpfase totdat de collecties in de winkels liggen. Een groot deel van je werk bestaat uit de inkoop (sourcing) en productievoorbereiding in fabrieken. Je bezoekt hiervoor regelmatig het buitenland.

Salesmanager business-to-business

In de business-to-business-kant van de fashionbranche kun je werken als sales- of accountmanager. Bijvoorbeeld bij een inkoop(retail)combinatie, wholesaler, agentschap of merk. Je bent verantwoordelijk voor de verkoop van de collecties en onderhoudt de contacten met retailers. Je bent veel onderweg, bezoekt de winkels of regelt de verkoop vanuit eigen showrooms. Je beoordeelt wat een collectie sterk of zwak maakt en koppelt dit terug aan het bedrijf waar je werkt.

Retail(concept)manager

De retail (concept)manager zorgt voor krachtige, goed presterende winkelconcepten, die van deze tijd zijn. Je zet een winkelconcept als sterk merk in de markt, bouwt aan de merkidentiteit en zorgt ervoor dat alle onderdelen van de winkel op elkaar afgestemd zijn en elkaar versterken. Met als doel zoveel mogelijk bezoekers en omzet.

(E-)marketingmanager

Als marketingmanager ben je verantwoordelijk voor onder meer het imago van een merk of retailer. Je ontwikkelt en organiseert marketingacties, campagnes en andere communicatie. Met als doel klanten zo goed mogelijk te bereiken en tot actie te bewegen. Omdat consumenten steeds vaker online te vinden zijn, verandert de marketingmanager bij veel bedrijven in e-marketingmanager.

Zelfstandig ondernemer

Als zelfstandig ondernemer geef je leiding aan jouw eigen bedrijf. Dat kan een winkelbedrijf met een of meer filialen zijn. Maar je kunt ook een eigen merk, product of dienst opzetten. Je houdt je bezig met het concept maar ook met algemene zaken, financiële zaken en personeelsmanagement. Daarnaast regel je vaak de inkoop of productie en streef je naar zo goed mogelijke verkoopresultaten. In deze functie komen heel veel vakgebieden samen.

Overige functies

TMO is een commerciële modemanagement opleiding. We leiden je op tot Bachelor of Business Administration (BBA) in Fashion. Door de combinatie van commercie, gedegen modekennis, managementvaardigheden en veel aandacht voor persoonlijkheidsontwikkeling, hebben studenten met het TMO-diploma veel beroepsmogelijkheden. In de fashionbranche maar ook daarbuiten. Denk aan algemene functies in marketing, e-commerce, communicatie of commerciële functies in andere branches waar emotie en beleving een grote rol spelen voor de consument.

Let’s meet
Volgende open dag

dec16

Open dag

Wil je ons graag ontmoeten? TMO Fashion Business School organiseert jaarlijks...

Top-opleiding 2017