TMOment met Lotte Eijerkamp | vierde generatie in familiebedrijf

Lotte Eijerkamp | TMO Alumnus

Hoe mooi is het als je de vierde generatie bent in het bedrijf dat je overgrootvader ruim 95 jaar geleden is begonnen? Lotte is met haar TMO-diploma op zak trotse inkoper bij Eijerkamp en bedenkt samen met haar team nieuwe concepten.

Vertel eens wie je bent en wat je op dit moment doet

“Mijn naam is Lotte Eijerkamp, 29 jaar, en werkzaam als hoofd inkoper in ons mooie familiebedrijf Eijerkamp met woonwinkels in Zutphen en Veenendaal. Naast de inkoop houd ik me bezig met het bedenken van nieuwe concepten. Zo heb ik vorig jaar, bij het 95-jarig bestaan van de zaak, in totaal 95 nieuwe en unieke items bedacht.

Wat heb je sinds TMO gedaan?

Eigenlijk ben ik direct na mijn afstuderen gaan werken in ons bedrijf. Dat betekent dat ik hier nu alweer negen jaar fulltime werkzaam ben. Mijn eindstage heb ik bewust gedaan bij een van onze leveranciers. Ik wilde wel eens zien hoe het aan die kant allemaal werkt. Tijdens die stage ben ik er definitief achter gekomen dat het toch echt de inkoopkant is waar ik heel blij van word. Vandaar dat ik na mijn studie direct in het familiebedrijf ben gaan werken.

Het is overigens absoluut niet zo dat ik door thuis ben gepusht. Mijn twee zussen doen bijvoorbeeld heel iets anders. Dit is echt waar mijn hart ligt en ik ben supertrots dat ik nu de vierde generatie ben in ons bedrijf.

Hoe is het om het werk van je voorouders voort te zetten?

Ik ben natuurlijk van kinds af aan opgegroeid in de zaak. Mijn vader en zijn broer hebben het bedrijf voortgezet van hún vader en die weer van zíjn vader. Mijn oom is onlangs na heel veel jaren uit het bedrijf gestapt, maar mijn vader is er nog altijd werkzaam. Inmiddels is mijn schoonvader CEO en mijn man is werkzaam op de HR-afdeling. Zo breidt de familie zich dus zelfs nog uit. Ik ben echt supertrots op Eijerkamp en voel me als een vis in het water in de rol die ik vervul. Of ik ooit zelf het bedrijf zal gaan leiden weet ik nu echt nog niet. Eerst maar eens heel veel ervaring opdoen en dan nog is het de vraag. Voorlopig vind ik van mezelf dat ik niet geschikt ben om leiding te geven aan 340 m/v personeel en alle verantwoordelijkheden die daarbij komen kijken.

Wat zijn de overeenkomsten tussen fashion en de meubel-/interieurbranche?

Ik ben naar TMO gegaan om veel te leren over de businesskant. Mode heeft de laatste jaren steeds meer zijn intrede gedaan in de interieurbranche. Je ziet dat bijvoorbeeld stoffen die in de fashion trending zijn, ook worden doorvertaald in meubelstoffen; fashion meets interior noemen we dat. Natuurlijk gaat het in de meubels niet zo snel als in de fashion, maar de trends worden zeker wel gevolgd. Je ziet het ook bij het tv-programma Weer verliefd op je huis waar wij aan meewerken.

Wat vind je het leukste aan je werk?

Het aantrekkelijke vind ik dat je elke dag bezig bent met iets dat heel persoonlijk is voor de klant. Vooral sinds de coronatijd is interieur veel belangrijker geworden voor veel mensen. Je zat noodgedwongen veel thuis en dan moet je je daar wel helemaal in thuis voelen. Voor de inkoop reis ik veel naar allerlei landen. Zo was ik onlangs bij een fabriek op het plattenland van Hongarije en was daar zeer onder de indruk van hoe de mensen met veel liefde onze meubelen maken. Naast het inkopen vind ik het bezig zijn met het bedenken, ontwikkelen en sourcen van nieuwe producten ontzettend leuk om te doen.

Wat heb je op TMO geleerd waar je iets aan hebt in de praktijk?

Vooral van de projecten op TMO heb ik heel veel geleerd. Het leren samenwerken en het opzetten van een eigen bedrijf komen me in de praktijk erg goed van pas. De lessen over digitalisering en dropshipment waren heel interessant. Daarin vond ik TMO echt sterk en toen al zijn tijd ver vooruit. Wat ik geleerd heb tijdens het Trend Event pas ik nog steeds toe en aan de lessen over inkoop en stoffen heb ik ook veel gehad. Kortom, eigenlijk heb ik aan alles wat ik op TMO heb geleerd nog steeds heel veel.

In welke mate ben je nog verbonden aan TMO?

Met docente Roelie Gaasbeek heb ik nog heel regelmatig contact. Zij heeft altijd lesboeken met kleine stukjes stof die ze behandelt in de lessen. Ik help haar om de juiste leveranciers daarbij te vinden en met hen contact te leggen. In de interieurwereld kom ik af en toe bij leveranciers oud-TMO’ers tegen. Erg leuk is dat; het schept toch meteen een band. Vacatures stuur ik ook altijd door naar TMO en stagiaires zijn bij ons welkom.

Waarom heb je destijds eigenlijk gekozen voor TMO?

Vooral omdat ik na mijn vwo cijfermatige kennis wilde opdoen. Ik heb wel getwijfeld over een meer creatieve opleiding, maar toen ik ontdekte dat TMO een businessschool is én gespecialiseerd in fashion, was dat de match voor mij. Nadat ik de open dag had bezocht, was ik meteen verkocht. Ik kreeg er een goede indruk van de school, de sfeer en de begeleiding die de school biedt.

Wat zou jij doen als je nu 16 was en een keuze zou moeten maken voor een vervolgopleiding?

Zonder aarzelen: ik zou het zo wéér doen! ik heb er geen moment spijt van gehad. Het is belangrijk dat je alles uit je studie haalt wat erin zit. En in mijn geval zelfs nog iets meer. Ik vond namelijk dat ik mijn scriptie in het Engels moest schrijven, omdat het om een internationaal bedrijf ging. Dat was nog best een uitdaging, maar ik heb het toch maar mooi gedaan!”

Lees hier alle TMOmenten met onze alumni en studenten. 

Brochure
Open dag
Proefstuderen