Na TMO een master Fashion Science gedaan in Rome, vervolgens gaan werken in de vastgoedsector en nu tóch weer terug in de fashion. Het modebloed kruipt waar het niet gaan kan…
Wie ben je en wat doe je?
“Ik ben Vivian Bots en sinds enkele maanden werkzaam als pr-specialist bij Studio Anneloes.
Wat heb je na TMO gedaan?
Nadat ik in 2017 was afgestudeerd, ben ik bij La Sapienza in Rome de master Fashion Science gaan doen met misschien wel als hoogtepunt mijn stage bij de Nederlandse ambassade in Milaan. In Italië heb ik een superleuke tijd gehad waarin ik veel heb geleerd. Je komt op een hele grote universiteit terecht in een ander land, je leert een andere cultuur kennen en moet alles in het Italiaans doen. Ik heb er mijn eigen weg moeten vinden en ben daardoor heel zelfstandig geworden. Extra leuk is dat ik mijn master heb afgerond met hoge cijfers.
Gedurende mijn master werd ik erg enthousiast van marketing & communicatie en dan met name het onderdeel branding. Het vak (kunst)geschiedenis lag me wat minder.
Na je master ben je gaan werken in het vastgoed!
Ik was altijd al nieuwsgierig naar hoe het er aan toe zou kunnen gaan buiten de fashion. Mede door de turbulente tijden door corona ben ik na mijn master binnen een andere branche gaan werken. Bij vastgoedplatform OSRE spraken de scrummethode en de digitale producten me aan. In de fashion had ik geleerd om in de toekomst te kijken en ik wilde aan de slag met digitaliseren. De vastgoedwereld is echter minder innovatief en qua digitalisering vrij conservatief. Na drie jaar veel geleerd te hebben, kwam ik tot de conclusie dat dit toch uiteindelijk niet mijn roeping was en ben ik teruggekeerd naar de modebranche.
Waarom Studio Anneloes?
Eigenlijk kwam ik voor een andere functie bij Studio Anneloes, maar al snel bleek dat ze vanwege groei op zoek waren naar een fulltime pr-specialist. Ik was een beetje bang dat mijn pr-ervaring binnen de fashionbranche, die ik vijf jaar eerder had opgedaan, inmiddels te lang geleden was, maar dat bleek reuze mee te vallen. Het is een mooi bedrijf met nog altijd de oprichtster Anneloes aan het roer. Het heeft de fijne sfeer van een familiebedrijf, hoewel het de laatste jaren enorm is gegroeid en er inmiddels zo’n tachtig medewerkers zijn. Er wordt volop aangestuurd op innovatie en daar krijg ik heel veel energie van.
Wat zijn je taken?
Het is mijn taak om te kijken hoe het merk in de markt wordt gezet en hoe het wordt ontvangen door pers en klanten. Ik ben ook verantwoordelijk voor de samenwerking met onze ambassadors en mediapartners en ga op zoek naar de koppeling van een collectie aan de ambassador die daar het beste bij past. Onze ambassadors zijn stuk voor stuk ambitieuze ‘power’ vrouwen die vaak zelf ondernemer zijn en wij willen dat zij zich onderdeel voelen van onze community. Verder help ik bij het organiseren van events en verzorg ik uiteraard de persberichten.
Het leukste aan mijn taken vind ik dat ik bezig ben met de langetermijnvisie. Je moet constant keuzes maken: in welk blad je wilt staan heeft gevolgen voor wie er over twee jaar je kleding koopt.
Hoe heeft TMO je voorbereid op het werk dat je nu doet?
TMO heeft mij goed klaargestoomd voor de fashionbranche in zijn geheel. Misschien wel iets minder op het gebied van pr, maar wel als het gaat over langetermijndenken. Verder is het netwerk dat je opbouwt tijdens je studie op TMO goud waard. Ik heb veel geleerd van de projecten zoals de Trend Expo waar ik ook al de rol van pr-manager bekleedde.
Heb je nu nog contact met TMO?
Met oud-klasgenoten heb ik nog regelmatig contact en met mijn dispuut hebben we een paar keer per jaar een borrel. Tijdens mijn master heb ik het management van TMO in contact gebracht met de coördinator van de master bij La Sapienza. Wie weet leidt dat in de toekomst naar een (kennis)uitwisseling.
Wat is je leukste herinnering aan TMO en je master in Rome?
Je was toen nog echt student. Het vrijheidsgevoel dat hoort bij het studentenleven. Je mag ontdekken wat je echt belangrijk vindt in het leven. In Rome was alles niet zo gehaast en dat vond ik toen heel fijn. Ergens op tijd komen is daar een stuk minder belangrijk dan in Nederland.
Wat is je tip voor huidige studenten of scholieren?
Geef jezelf tijd en ruimte om te onderzoeken waar je echt blij van wordt. Bedenk dat je werk elke dag terugkomt en dat je dus maar beter iets kunt kiezen waar je passie ligt. Vergelijk jezelf vooral niet teveel met een ander en kies je eigen pad.”