TMOment met Mike van Versendaal | Hype Heroes

TMOment met Mike Versendaal | Hype Heroes en The Hype

Van fitnessinstructeur naar herenmode was voor Mike een logische stap: “Mijn drijfveer is te zorgen dat mensen er goed uitzien en zich daardoor goed voelen.”

Wie ben je en wat doe je?

“Ik ben Mike van Versendaal, 25 jaar en werkzaam als bedrijfsmanager bij herenboetiek Hype Heroes en kledingwinkel The Hype in Den Bosch.

Je hebt ook stage gelopen bij Hype Heroes?

Dat klopt. De zaak bestaat inmiddels zeven jaar, waarvan ik er al zesenhalf jaar werk; bijna vanaf het begin dus. Nadat ik bij Perry Sport had gewerkt en daar het faillissement meemaakte – wat overigens zeer leerzaam was – ben ik bij Hype Heroes terechtgekomen. Ik heb echt een passie voor retail en vind het een uitdaging om mensen te stylen op een manier dat ze zich goed voelen. Voor mijn stage kreeg ik als opdracht om meer marge te genereren voor de zaak. Mijn idee was om zelf kwalitatief goede én betaalbare overhemden te laten produceren. De overhemden die we tot dan toe in onze collectie hadden vond ik namelijk óf te duur óf gewoon niet goed van pasvorm. We zijn begonnen met drie kleuren en inmiddels hebben we dit shirt in elf kleuren. Een succes dus.

Welke taken heb je als bedrijfsmanager?

Mijn takenpakket is heel veelzijdig. Doordat we met een klein en hecht team zijn, bespreken we alles met elkaar. Officieel heb ik tien mensen onder mijn verantwoordelijkheid werken, maar alles gaat bij ons heel democratisch. Alle medewerkers doen waar ze goed in zijn en werken daardoor met plezier bij ons. Doordat we mensen zelf opleiden in de verkoop, hebben we geen personeelsprobleem. Onze fysieke winkels zijn heel belangrijk voor ons. Een half jaar geleden zijn we zelfs een gloednieuwe winkel begonnen met dames-, heren en kinderkleding. Best bijzonder in deze tijd waarin veel mensen online aankopen doen.

Wat mijn eigen taken betreft, die lopen uiteen van het verzorgen van verkooptrainingen, de online marketing, een gedeelte van de inkoop, tot het maken van financiële en strategische keuzes. Ook het aankleden van personeel binnen andere bedrijven waaronder verschillende sterrestaurants behoort tot mijn taken. Verder sta ik uiteraard zelf ook in de winkels en style ik de klanten met veel plezier. Veel vaste klanten komen speciaal bij mij en dat is natuurlijk super leuk. Daar doe je het voor. We hebben trouwens klanten uit het hele land en zelfs uit België.

Wat heb jij met mode?

Daar ben ik eigenlijk altijd wel in geïnteresseerd geweest. Ik wil zorgen dat mensen zich goed voelen en er goed uitzien. Op het mbo heb ik de opleiding Sport & Bewegen gedaan, vandaar dat sport en kleding voor mij in het verlengde liggen. Ik begrijp ook oprecht niet hoe het komt dat er zo weinig jongens kiezen voor TMO. Ze zijn allemaal met hun lijf bezig in de sportschool en dus willen ze er goed uitzien. Dan heb je toch ook iets met mode?!

Wat heb je met duurzaamheid?

Bij onze herenboetiek wordt ongeveer 80% van de kleding in Europa geproduceerd. Dat vind ik heel belangrijk. Wij zijn als Hype Heroes betrokken geweest bij het Next Fashion Retail onderzoek dat gedaan is in opdracht van TMO en de Haagsche Hogeschool. Daaruit is onder andere voortgekomen dat we hebben kunnen bijdragen aan een pakket om personeel binnen mkb-retail te verduurzamen. Hiermee wordt bedoeld dat personeel het verhaal van ethisch en verantwoord produceren, met een passend advies kan communiceren naar de consument.

Hoe heeft TMO je voorbereid op het werk dat je nu doet?

Doordat ik al in de retail en mode werkzaam was, kon ik goed de overeenkomsten en de verschillen zien die er bestaan tussen theorie en praktijk. Het is goed dat je al tijdens je studie op TMO moet werken in de retail. Ik heb veel geleerd van stoffenkennis en productie, maar ook hoe je moet omgaan met mensen die je moet aansturen. Het vak marketing vond ik echt verschrikkelijk, maar ik doe het wel voor het bedrijf, dus ben ik blij dat ik het heb geleerd. Verder vond ik de productiereis en de projecten heel leerzaam.

Wat heeft het lidmaatschap van Dispuut Profuomo je gebracht?

Daar heb ik een groot vriendennetwerk in en buiten Nederland aan overgehouden waar ik nog regelmatig gebruik van maak. Van de ontgroening voor het dispuut heb ik veel geleerd. Voor mij betekende het dat ik slim genoeg was om er lid van te worden.

Wat is je leukste herinnering aan TMO?

Tja… dat is in mijn geval best lastig, want ik heb de maximale tijd nodig gehad voor mijn studie. Het ging dus niet echt soepeltjes en mijn vriendin – die ik trouwens op TMO heb leren kennen – heeft me er het laatste jaar echt doorheen gesleept. Desondanks heb ik een heel leuke studententijd gehad, waarin ik toch wel een beetje in een bubbel leefde doordat ik ook in Doorn woonde. Inhoudelijk heb ik goede herinneringen aan de projecten en de specifieke vakken op het gebied van retail die je nergens anders leert. De Trend Expo springt er wat mij betreft wel uit; daar is echt goed over nagedacht.

In welke mate ben je nog verbonden aan TMO?

Ik heb nog contact met enkele docenten. Als bedrijf hebben wij best veel kennis in huis die we graag delen met TMO. Het is goed dat je als fashionbedrijf bent gekoppeld aan zo’n hbo-instelling.

Waarom heb je destijds eigenlijk gekozen voor TMO?

Mijn passie ligt bij de retail. Ik ben bij best veel verschillende hbo’s wezen kijken. Mijn baas tipte me voor deze opleiding en op de open dag wist ik meteen ‘dit is het wel’. TMO is veel breder dan alleen fashion. Nu heb ik een diploma waarmee ik eventueel ook een andere kant van de retail op kan.

Wat zou je tegen jongens willen zeggen die twijfelen over een opleiding op TMO?

Als je het belangrijk vindt dat je er goed uitziet, denk dan eens na over een studie op TMO. Je bent hier niet bezig met het maken van kleding, maar met het geld maken van kleding. Denk daar maar eens over na!”

 

Brochure
Open dag
Proefstuderen