TMOment met Maryam Afsharian | Just Brands

Ze begon aan haar studie op TMO toen ze nog maar net Nederlands had geleerd op de Universiteit Leiden. “Taal was echt een uitdaging voor me, want ik was de taal nog niet machtig en moest mijn best doen om alles goed te begrijpen. Ik ben ook gelijk gestopt met Engels spreken.”

Wie ben je en wat doe je?

“Ik ben Maryam Afsharian en ben 30 jaar. Ik ben geboren in Iran en sinds mijn 20e in Nederland. Nadat ik mijn diploma behaalde op TMO ben ik blijven werken bij mijn stagebedrijf Just Brands.

Waarom heb je voor Just Brands gekozen?

In het eerste semester gingen we met TMO op bedrijfsbezoek bij Just Brands. We hebben daar zó’n leuke presentatie gekregen dat ik het meteen een heel leuk bedrijf vond. Op dat moment wist ik: dáár wil ik stage gaan lopen in het laatste jaar! Toen het tijd werd om een stagebedrijf te gaan zoeken, heb ik de hr-manager gemaild met de vraag of ze misschien een pr/marketing stagiair nodig hadden. En of het zo moest zijn, kreeg ik als antwoord dat ze inderdaad een vacature hadden hiervoor maar deze nog net niet online hadden gezet. Ze nodigden me uit voor een kennismakingsgesprek en ik werd meteen aangenomen. Ondertussen had ik ook bij twee andere bedrijven gesolliciteerd, want je moet nooit op één paard wedden. Ook bij die bedrijven mocht ik komen als stagiaire. Maar ik heb toch gekozen voor Just Brands; de sfeer past heel goed bij me en ik voel me er thuis.

Welke taken heb je?

Als stagiaire had ik voornamelijk pr-taken. Ik houd van communiceren. Ik heb juist gekozen voor deze richting omdat ik al vijf jaar ervaring had opgedaan in sales en ik echt andere vaardigheden wilde leren. Zowel in sales als in de pr heb je contact met mensen en dat spreekt me erg aan.

Na mijn stage bood Just Brands mij de kans om me nog verder te ontwikkelen binnen het bedrijf. Nu ben ik als PR-Executive verantwoordelijk voor alle uitingen in de media. Dat betekent dat ik contact heb met redacteuren van tijdschriften, tv-presentatoren en BN’ers die voor ons ambassadeur zijn. Ik benader ook BN’ers met de vraag of ze ambassadeur willen worden. Dat is al een paar keer gelukt. Ik zorg ervoor dat zij regelmatig over ons posten op hun socialmediakanalen. Als verantwoordelijke voor de retail marketing en brand promotion schakel ik elke dag tussen diverse afdelingen, collega’s, partners, leveranciers, externe bureaus en de winkels.

Hoe heeft TMO je voorbereid op het werk dat je nu doet?

In het begin had ik dat nog niet zo in de gaten, maar gaandeweg kwam ik erachter dat ik heel veel op TMO heb geleerd. Soms willen collega’s mij iets uitleggen en dan weet ik het gewoon negen van de tien keer al. Geleerd op TMO. Alles wat ik op TMO heb geleerd komt terug in de praktijk: van visual merchandising via financiën tot aan marketing.

Wat is je leukste herinnering aan TMO?

Mag ik beginnen met de minst leuke? Voor mij was dat Outdoor. Drie dagen afzien. Nee, ik ben inderdaad geen kampeerder. Maar verder vond ik bijna alles leuk op TMO. Aan de tijd met mijn klasgenoten en docenten bewaar ik de mooiste herinneringen. Helaas brak in het tweede jaar corona uit waardoor we veel online les hadden en moeilijk konden samenwerken in projecten. Gelukkig konden we na die tijd weer gewoon naar school; heel fijn was dat. Van het laatste project, in semester 5, heb ik veel geleerd. Ik was daarbij verantwoordelijk voor de visual merchandising, iets wat me van alle vakken het minst aanspreekt. In het kader van face youre fears heb ik daarvoor gekozen. Ook het schrijven van mijn scriptie, samen met studiegenote en goede vriendin Liz Scholten, heeft me veel gebracht. Met haar heb ik nog regelmatig contact, evenals met Farida Breukelman die mij altijd goed heeft geholpen tijdens mijn studie.

Waarom heb je destijds eigenlijk gekozen voor TMO?

Ooit zat ik in bus 50 en passeerde ik onder andere Doorn. Ik merkte op dat er heel veel studenten in die bus zaten die stuk voor stuk een mooie outfit aanhadden. Ik vroeg me af naar welk feestje zij onderweg waren, maar tot mijn verrassing stapten ze uit bij TMO! Direct ben ik gaan zoeken op internet wat dat voor school was. Ik hou van mode en van business en was net beginnen te werken in een modewinkel. Toen wist ik: dít is mijn droomopleiding! Helaas was de Open dag net voorbij, maar dat was geen probleem. Ik kreeg een privé open dag. Ik was direct heel enthousiast. Doordat ik wat ouder was dan mijn studiegenoten noemden ze mij soms ‘de mama van de groep’. Dat beschouwde ik als een erenaam. Taal was in het begin echt een uitdaging voor me, want ik was de taal nog niet machtig en moest mijn best doen om alles goed te begrijpen. Ik ben bewust gestopt met Engels spreken, want een taal leer je het beste als iedereen het met je spreekt.

Heb je nog tips voor studenten?

Mijn ervaring is dat je tot het vijfde semester eigenlijk niet goed weet wat je nu echt wilt gaan doen en welke kant van de fashionbranche goed bij je past. Maak je geen zorgen, dat komt vanzelf. Probeer alles uit en kom er zo achter wat je het beste ligt. En mocht je het dan nog niet helemaal precies weten: geen paniek, er blijft altijd ruimte om iets anders te kiezen als je eenmaal gaat werken.”

 

Wil je meer TMO-ment lezen? Lees het inspirerende verhaal van Sara Jochemsen. Zij startte onlangs haar eigen babykledingmerk.

Brochure
Open dag
Proefstuderen