Beroepen

De dynamische fashion business vraagt om enthousiaste, breed opgeleide managers met kennis van de fashionbranche. Bij TMO Fashion Business School word je hiervoor opgeleid. In de modebranche is de consument multi-connectedvia allerlei sociale netwerken en communities. Hij koopt steeds meer online en bezoekt minder vaak de fysieke winkel. De modebranche moet hierin mee-ontwikkelen. Daarvoor zijn voortdurend nieuwe processen, systemen, businessmodellen, organisatievormen en manieren van samenwerken nodig. 

TMO Fashion Business School leidt studenten op voor commerciële managementfuncties in de modebranche. Met het TMO-diploma op zak kun jij straks aan de slag in de volgende beroepen in fashion business.

 

INKOOP- OF CATEGORYMANAGER

Als inkoper of inkoop- of category manager kun je werken voor meerdere winkelsretailers of voor de tussenhandel. Je bent verantwoordelijk voor onder andere de samenstelling van de collectie, het inkoopbudget en prijsbeleid. Dit alles in relatie tot een optimale presentatie in de winkel en afgestemd op de doelgroep. Om inspiratie op te doen, bezoek je modebeurzen en steden: je bent continu bezig met de laatste trends.

PRODUCTMANAGER

De productmanager is verantwoordelijk voor de realisatie van collecties van een merk leverancier of retailer. Van de aansturing van de ontwerpfase tot het moment dat de collecties in de winkels liggen. Een groot deel van je werk bestaat uit inkoop (sourcing), productievoorbereiding en aansturing van de fabrieken. Je bent hiervoor regelmatig in het buitenland.

SALESMANAGER RETAIL

In deze functie werk je als floor manager, vestigingsmanager of (internationaal) areamanager bij een filiaalbedrijf of een grootwinkel bedrijf. Je bent verantwoordelijk voor de verkoopresultaten, de productpresentaties en de collectie. Daarnaast geef je leiding aan het verkooppersoneel en regel je het reilen en zeilen achter de schermen en op de winkelvloer.

FORMULE- OF CONCEPTMANAGER RETAIL

De retail concept- of retail formatmanager bedenkt krachtige, goed presterende winkelconcepten, die van deze tijd zijn. Je zet een winkelconcept als sterk merk in de markt, bouwt aan de merkidentiteit en zorgt ervoor dat alle onderdelen van de winkel op elkaar afgestemd zijn en elkaar versterken, met als doel zo veel mogelijk bezoekers en omzet.

SALESMANAGER BUSINESS-TO-BUSINESS

In de business-to-business-kant van de fashionbranche kun je werken als sales- of accountmanager, bijvoorbeeld bij een inkoop(retail)combinatie, wholesaler, agentschap of merk. Je bent verantwoordelijk voor de verkoop van de collecties en onderhoudt de contacten met retailers. Je bent veel onderweg, bezoekt de winkels of regelt de verkoop vanuit eigen showrooms. Je beoordeelt wat een collectie sterk of zwak maakt en koppelt dit terug naar het bedrijf waar je werkt.

(E-)MARKETINGMANAGER

Als marketingmanager ben je verantwoordelijk voor onder meer het imago van een merk of retailer. Je ontwikkelt en organiseert marketingacties, campagnes en andere communicatie, met als doel klanten zo goed mogelijk te bereiken en tot actie te bewegen. Omdat consumenten steeds vaker online te vinden zijn, verandert de marketingmanager bij veel bedrijven in e-marketingmanager.

ZELFSTANDIG ONDERNEMER

Als zelfstandig ondernemer geef je leiding aan jouw eigen bedrijf. Dat kan een winkelbedrijf met een of meer filialen zijn, maar je kunt ook een eigen merk, product of dienst opzetten. Je houdt je bezig met het concept en met algemene zaken, financiële zaken en personeelsmanagement. Daarnaast regel je vaak de inkoop of productie en streef je naar optimale verkoopresultaten. In deze functie komen heel veel vakgebieden samen.

OVERIGE FUNCTIES

is een commerciële managementopleiding. We leiden je op tot Bachelor of Business Administration (BBA) in Fashion. Door de combinatie van commercie, gedegen modekennis, managementvaardigheden en veel aandacht voor persoonlijkheidsontwikkeling, heb je met jouw TMO-diploma veel beroepsmogelijkheden, in de fashionbranche, maar ook daarbuiten. Denk aan algemene functies in marketing, e-commerce, supply chain, communicatie of commerciële functies in andere branches waar de emotie en beleving van het product een belangrijke rol spelen.

 

Brochure
Open dag
Proefstuderen