Toen ze op haar 21e van TMO afstudeerde vond ze zichzelf nog te jong om al fulltime te gaan werken. Ze ging op zoek naar een vervolgstudie. Inmiddels werkt ze alweer anderhalf jaar in de sales bij Björn Borg.
Vertel eens wie je bent en wat je sinds TMO hebt gedaan.
“Ik ben Teddie van der Staak, 25 jaar, en zo’n vier jaar geleden afgestudeerd van TMO. Na mijn studie kwam ik via een vriendin terecht bij de Radboud Universiteit Nijmegen waar ik de Pre Master Communicatie & beïnvloeding heb gevolgd. Ondertussen was corona uitgebroken waardoor ik de studie deels thuis heb kunnen doen. Na dat jaar heb ik er nog een Master Communicatiewetenschap aan de VU in Amsterdam aan vastgeknoopt. Tijdens mijn studie op TMO had ik in kledingwinkels gewerkt en de fashion bleef me toch wel trekken. Ik heb toen gesolliciteerd op een vrijkomende salesfunctie bij Björn Borg in Amsterdam en daar werk ik nu met veel plezier als accountmanager. Twee dagen per week ben ik op kantoor, de andere drie dagen ben ik onderweg naar klanten of heb ik contact met hen in onze showroom.
Je bent accountmanager bij Björn Borg: geen communicatiebaan dus…
Haha, nee dat niet. Maar reken maar dat ik in deze baan heel veel moet communiceren. Sowieso met klanten en natuurlijk met mijn collega’s.
Waarom Björn Borg?
Ik vind Björn Borg een heel leuk merk omdat het een combinatie is van sport en fashion. We werken in Amsterdam met een klein team van dertien mensen en ook de andere vestigingen in Europa zijn van vergelijkbare omvang. Twee keer per jaar komen we met ongeveer 200 collega’s bij elkaar op het hoofdkantoor in Zweden voor de Global Brand Summit. Daar krijgen we toelichting op de nieuwe collectie, waarna we met z’n allen een soort bootcamp gaan doen. We brengen dan ons motto ‘train to live’ letterlijk in praktijk. Erg leuk is dat.
Elke vrijdag gaan we daarnaast met alle medewerkers een uur sporten. Dat doen onze collega’s in Duitsland, België, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Denemarken, Noorwegen en natuurlijk Zweden ook. In Amsterdam sporten we bij een sportschool in de buurt, waarvan wij de kleding voor de trainers leveren.
Welke taken heb je?
Op mijn kantoordagen heb ik veel meetings met collega’s. Op maandag spreken we hoe de komende week er uit gaat zien en wat iedereen daarvoor moet doen. Ook heb ik dan veel telefonisch, online en e-mailcontact met mijn klanten. Van dinsdag tot en met donderdag ben ik onderweg naar mijn klanten die over heel Noord-Nederland verspreid zitten; inclusief de Waddeneilanden. Ik nodig (nieuwe) klanten uit om naar onze showroom te komen. Dan vertel ik hen alles over onze nieuwste collectie. Het leukste aan mijn baan vind ik de afwisseling tussen het werken in een team en het zelf onderweg zijn en contact hebben met klanten. Samen met de visual merchandiser bedenk ik hoe de items het beste in een bepaalde winkel kunnen worden uitgestald, bijvoorbeeld in een etalage. Ik bezoek ook winkels waar we nog niet liggen en vertel hen daar over ons merk. We zijn bekend geworden van de onderbroeken, maar hebben de collectie in de loop der jaren behoorlijk uitgebreid. Het is echt een fashionmerk waarbij, naast sportoutfits, vrije tijdskleding een groot deel van de collectie inneemt.
Hoe heeft TMO je voorbereid op het werk dat je nu doet?
Doordat het zo’n brede opleiding is, heb ik er heel veel geleerd. De projecten worden heel serieus aangevlogen waardoor je goed leert samenwerken en feedback geven. Van de docenten die allemaal uit de praktijk komen leer je ontzettend veel. Je maakt wel lange dagen, maar krijgt daarin alleen maar interessante vakken. Zowat alles wat ik op TMO heb geleerd, kom ik in de praktijk wel tegen.
Wat is je leukste herinnering aan TMO?
Dat is zonder twijfel de productiereis naar Servië. Overdag gingen we naar fabrieken waar je alle facetten van de productie in de praktijk zag. ’s Avonds gingen we dan samen gezellig ergens eten. Daarnaast heb ik een heel fijne stage gehad bij Fabienne Chapot, waar ik heel veel geleerd heb over de supply chain. Ik kon er overal naar binnen lopen. Daar kwam hetgeen ik op TMO had geleerd echt samen in de praktijk.
Heb je nu nog contact met TMO?
Ik ben er tot nu toe niet meer terug geweest. Ik zou het best een keer leuk vinden om op een open dag iets te komen vertellen. Verder heb ik nog steeds contact met docenten via LinkedIn. Daar spreekt een grote betrokkenheid uit. Dat vind ik echt heel bijzonder; dat heb je volgens mij op geen enkele ander school.
Waarom heb je destijds gekozen voor TMO?
Ik wilde eigenlijk helikopterpiloot worden! Mode vond ik daarnaast superleuk. In de derde klas van de havo kwam ik TMO tegen op een Studiebeurs. Ik heb me toen direct aangemeld, maar twijfelde nog wel. Toen ik een jaar later op de open dag kwam, was ik verkocht. De sfeer en het kleinschalige spraken me aan. Ik heb de knoop doorgehakt en heb er geen seconde spijt van gehad.
Wat zou jij doen als je nu 16 was en een keuze zou moeten maken voor een vervolgopleiding?
Ik zou het zó weer opnieuw doen. Ik adviseer het regelmatig aan mensen. Het is gewoon een heel goede opleiding, ook als je niet per se later de mode in wilt. Ik heb in sollicitatiegesprekken gemerkt dat ik een goede basis heb gehad op TMO.”
Lees meer TMOment verhalen van onze studenten en alumni op onze blogpagina.