Studieopbouw Bachelor

In het moderne hoger onderwijs wordt niet meer in traditionele vakken gedacht, maar in thema’s of beroepshandelingen. Opgedane (theoretische) kennis wordt meteen in de praktijk gebracht in beroepsopdrachten.  Dat kan binnen een project op school zijn, maar ook tijdens excursies naar bedrijven of steden.

Studieopbouw

Studieopbouw

Semester 1: The Fashion Context

De focus in het eerste semester van de studieopbouw ligt op het ontdekken en in kaart brengen van de fashionbranche, de fashionmarkt, het fashionbedrijf en het fashionproduct. Je leert o.a. over de geschiedenis van mode, over bewustwording en duurzaamheid, wet- en regelgeving, doelgroepen, trends en kunstbewegingen. Personal & professional development en  business communication lopen als een rode draad door alle semesters.

Semester 2: Primary Fashion Processes

Semester 2 draait om analyseren en diagnosticeren en kent 2 blokken, namelijk fashion buying & production en fashion marketing & sales.
Denk hierbij aan marktonderzoek, het samenstellen van collecties, de selectie van (duurzame) leveranciers, logistiek, (online) marketing en visual marketing.

Semester 3: Improving Fashion Business

Het tweede jaar van de opleiding staat in het teken van duurzaamheid en digital; het verbeteren van de mode-industrie en in de praktijk ervaren. Dit thema wordt vormgegeven door het maken van marktanalyses, het schrijven en implementeren van verbeterplannen en kwaliteitsmanagement. Op het gebied van personal & professional development werk je o.a. aan je adviesvaardigheden.  Kers op de taart: tijdens dit semester ga ja ook op reis, de z.g. Trendreis.

“Op dit moment werk ik in semester 3 samen met mijn klasgenoten aan een verbeterplan van een bestaand productiebedrijf. Voor dit bedrijf onderzoeken wij de sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen met betrekking tot duurzaamheid, om hen verder te helpen in het verduurzamen van hun bedrijfsvoering. Super interessant! Dawn – TMO student BBA

Semester 4: Meewerkstage

In semester 4 van de studieopbouw ligt de focus op ervaren in de praktijk. Al het geleerde van de voorgaande semesters (ontdekken, analyseren, diagnosticeren en verbeteren) wordt in de praktijk toegepast in een 20-weken durende meewerkstage.

Semester 5: Fashion Concept Development

Tijdens dit semester ga je aan de slag met het ontwikkelen van een innovatief, sustainable fashion business concept. Binnen dit thema komen verschillende kennisgebieden aan de orde, waaronder trendonderzoek, conceptontwikkeling, consumentengedrag, digitalisering en duurzaamheid. Eén van de highlights van dit semester is het project Fashion Futures waarbij je op zoek gaat naar maatschappelijke trends en deze vertaalt naar kansen voor de mode-industrie.

Semester 6: Fashion Business Leadership

Na het ontwikkelen van je businessconcept in semester 5, ga je in dit semester door met de realisatie ervan. Qua theorie borduur je voort op semester 5 als het gaat over het ontwikkelen van businessmodellen, marketing en sustainable business. Om je business te kunnen leiden besteden we  aandacht aan juridische aspecten, risicomanagement, organisatiekunde en leiderschap.

Semester 7: Fashion Entrepreneurship

Oftewel ondernemerschap. In semester 7 krijg je de mogelijkheid om deel te nemen aan TMO’s Ondernemerschapsleerlijn (OSL) waarbinnen een eigen fashion startup mét bijbehorende award en startup kan worden gerealiseerd. Er is aandacht voor het ondernemingsplan, pitchen, investeren en netwerken. Binnen dit semester schrijf je ook je scriptie. Samen met een medestudent doe je praktijkgericht onderzoek voor een opdrachtgever uit de mode- of lifestylebranche.

Semester 8: Afstudeerstage

Het thema van het laatste semester van de studieopbouw is onderzoek, ontwikkelen, inrichten en realiseren. In een 20-weken durende afstudeerstage doe je een afstudeerproject binnen het (internationale) stagebedrijf.

Klassen

Wij hanteren groepsgrootten van maximaal 24 studenten per klas die zijn ingedeeld bij een tutor. De tutor is het eerste aanspreekpunt voor allerlei studiegerelateerde en/of persoonlijke zaken. Bij tussentijdse wijziging van studentenaantallen (zij-instroom, doublure, uitval) behoudt TMO zich het recht voor klassen op te splitsen of samen te voegen. De lessen staan aangegeven op het lesrooster.

Studiepunten & studiebelasting

In het hbo drukken we de studielast uit in studiepunten. Het hbo heeft gemiddeld 60 studiepunten per jaar. De studiebelasting van de opleiding bestaat uit ongeveer veertig uur per week. Dit is inclusief gemiddeld 23 tot 24 contacturen per week. Door onze persoonlijke aanpak word je hierin optimaal en intensief begeleid. Van jou verwachten we inzet en ambitie. De totale studielast wordt uitgedrukt in studiepunten. Om de bacheloropleiding af te ronden, moeten er in totaal 240 studiepunten worden behaald.

Wordt bij TMO het ECTS toegepast?

Omdat TMO een geaccrediteerde opleiding is, lopen onze studiepunten (totaal 240) gelijk aan de ECTS-punten conform een volwaardige 4-jarige hbo-opleiding. Het Europees Studiepuntensysteem (Engels: European Credit Transfer System, afgekort: ECTS) kent studiepunten toe aan onderdelen van een studie of opleiding.

Daar waar zij/haar staat kan ook hij/zijn of hen/hun gelezen worden.

Brochure
Open dag
Proefstuderen