TMOment: docent Rolf Bruins

Rolf Bruins geeft les in verschillende Business Managementvakken op TMO, maar is daarnaast ook auteur en fervent sporter. Voor TMOment spraken we met hem over waardecreatie en de toekomst van de fashionindustrie.

Kun je jezelf even voorstellen?
Ik ben Rolf Bruins en geef les op TMO binnen het cluster Business Management. Het gaat hier om vakken als management & organisatie, verandermanagement, strategisch management en informatie- en kwaliteitsmanagement. Binnen dit cluster ben ik als clustercoördinator ook verantwoordelijk voor de vakgebieden recht, human resources, internationaal ondernemen en innovatiemanagement. Daarnaast begeleid ik studenten in het zesde semester binnen het DevelopmentLAB en ben ik stage- en afstudeerbegeleider in het laatste semester van de opleiding.

Wat doe je naast TMO nog meer?
Ik heb een bedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van mensen en organisaties door specifiek te kijken naar de werking van het menselijk brein. Ik schrijf daar ook artikelen over en spreek regelmatig voor bedrijven en groepen over dit onderwerp. Daarnaast schrijf ik lesboeken (hbo en universiteit) over marketing en informatiemanagement. Een belangrijk deel van mijn tijd besteed ik aan sporten zoals snowboarden, mountainbiken en golfen. Dat is een belangrijke fysieke tegenhanger van al het denkwerk dat ik doe.

Hoe ben je in de fashionbranche beland?
Mijn eerste baan na mijn studie was als inkoper van herenkleding in Maastricht. Kleding en fashion in brede zin hebben me altijd getrokken. Na de fashion ben ik het hbo-onderwijs in gegaan en een logische combinatie van die twee is dus het fashion business onderwijs. Hiermee is voor mij bij TMO de cirkel als het ware rond.

Wat is er zo interessant aan het vak business management?
Business management probeert aan te geven hoe bedrijven waarde kunnen creëren voor consumenten, het bedrijf zelf en haar medewerkers. Het gaat daarbij niet alleen om geld verdienen, maar ook om de maatschappelijke verantwoordelijkheid die bedrijven hebben. Binnen het business management staat de mens centraal waarbij we onder meer kijken naar innovatie, businessmodellen, het opzetten van netwerken en bijvoorbeeld de rol van social media bij het zaken doen. Het spannende van dit vakgebied is dat we ieder dag bezig zijn om samen met studenten de toekomst uit te vinden van de fashion business. Creativiteit is daarbij een belangrijke vereiste.

Wat hebben de studenten daar concreet aan in de fashionbranche?
De fashionbranche loopt traditioneel niet altijd voorop als het gaat om het doorvoeren van de noodzakelijke vernieuwingen. Met de kennis en de vaardigheden die we op TMO aanreiken en oefenen ontdekken studenten dat er nog enorm veel mogelijkheden liggen om de fashion verder te ontwikkelen. Ik denk alleen al aan een trend als wearable tech in de context van big data. Meer dan in het verleden het geval was, zal de fashion een veel prominentere rol gaan spelen in de levens van consumenten. Kleding is meer dan alleen een set van fysieke eigenschappen, kleding wordt één van de belangrijkste media! Studenten ontdekken die nieuwe rol van fashion en gedurende de verschillende semesters geven ze hier concreet invulling aan en doen ze er onderzoek naar.

Wat is de belangrijkste les die je studenten zou willen meegeven?
Wees altijd kritisch, nieuwsgierig en probeer jezelf iedere dag opnieuw uit te vinden en dat met een onvoorwaardelijke liefde voor onze planeet die ons alles geeft. Wacht niet op de toekomst maar geef er elke dag samen met anderen vorm aan.

Ik hoop dat iedereen die onderwijs ontvangt zich realiseert dat dat niet voor iedereen is weggelegd. Onderwijs is een onvoorstelbaar groot cadeau. Onze TMO studenten begrijpen dat gelukkig. Ik wens daarom ook dat iedere student zijn of haar kennis wil delen met anderen. Pas dan krijgt het echte waarde. En laat waarde nu ook net de kern zijn van business management. De cirkel is weer rond.

Lees ook eerdere TMOmenten:

Brochure
Open dag
Proefstuderen