Van businessconcept naar professioneel merk groeien is niet eenvoudig, zeker niet zonder een helder communicatieplan. TMO-studenten Danique Cremers en Carolijn Hulscher, hielpen Modebazen (een initiatief voor duurzame mode-educatie) met een vernieuwende aanpak verder. Benieuwd hoe ze dat aanpakten en wat je daarvan kunt leren voor je eigen projecten? Lees hier hun verhaal!
Voor wie hebben jullie het onderzoek uitgevoerd?
“Wij zijn Danique en Carolijn en wij hebben ons scriptieonderzoek uitgevoerd voor Modebazen. Modebazen is opgericht door oud-TMO’ers Bas van Zomeren en Milto Ploem. Zij ontwikkelen toffe lesprogramma’s en themaweken over duurzame mode voor basisscholen, het voortgezet onderwijs en de naschoolse opvang. Het idee voor Modebazen ontstond bij Bas en Milto tijdens hun TMO-tijd. Ze ontwikkelden het idee vervolgens uit binnen de Ondernemerschapsleerlijn van TMO en wonnen uiteindelijk de INetail Entrepreneur Award waaraan een geldbedrag van 10.000 euro is verbonden. Met dat startkapitaal hebben ze hun bedrijf verder uitgebouwd.”
Wat hield jullie onderzoek precies in?
“Modebazen liep vast in hun communicatie: hun social media en website waren niet duidelijk genoeg en misten structuur. Wij hebben uitgezocht hoe Modebazen in elkaar steekt en zagen dat een duidelijk businessmodel en communicatieplan ontbraken. Daarom hebben we samen met Bas en Milto een Business Model Canvas ingevuld. We onderzochten de doelgroep, stuurden enquêtes uit en schreven uiteindelijk een communicatieplan. Zo hebben we structuur en strategie gebracht zodat Modebazen professioneel én zichtbaar kan groeien.”
Welk product hebben jullie opgeleverd?
We hebben een communicatieplan gemaakt en Modebazen laten inzien dat focus cruciaal is. Bas en Milto hebben enorm veel creatieve ideeën, maar soms moet je eerst een goede basis neerzetten voordat je verder kunt gaan. Met behulp van het plan kunnen ze met meer focus en duidelijkheid hun community verder uitbouwen.
Wat hebben jullie geleerd tijdens dit traject?
Geduld! Je werkt met veel mensen samen en bent afhankelijk van verschillende partijen. Soms duurt het even voordat je alle informatie krijgt. Daarnaast leerden we dat je ook als student écht advies kunt en mag geven. Soms dwaalden gesprekken af en dan pakten wij de regie om de focus terug aan te brengen. Dat gaf vertrouwen én zelfverzekerdheid.
Wat vonden jullie het leukste om te doen?
Danique: Ik vond het vooral tof om veel nieuwe kennis op te doen. Omdat het traject best lang duurt, ga je steeds dieper op de onderwerpen in. Vooral bij de deelvragen leer je heel veel en ga je diep in de stof. Het schrijven van het communicatieplan vond ik ook echt gaaf.
Carolijn: Ik vond het praktische stuk geweldig, vooral het uitwerken van de huisstijl, zoals de kleuren en het logo. Super leuk om te weten dat Modebazen straks ook echt aan de slag gaat met iets dat wij hebben ontworpen.
Hebben jullie nog tips voor TMO-studenten die straks hun scriptie gaan doen?
Begin op tijd, vraag zoveel mogelijk feedback aan je coach én opdrachtgever, en zorg voor goede communicatie. Stem goed af met je scriptiepartner en onthoud dat sommige dingen langer kunnen duren dan je verwacht. En vooral: heb plezier, want voor je het weet ben je alweer klaar!