TMOment | Bas en Milto wonnen de Meester Koetsier Award met hun business concept People Planet Fashion

Twee keer per jaar vinden business pitches plaats van TMO-studenten die meedoen aan de ondernemerschapsleerlijn, een leerlijn binnen het laatste jaar van TMO die gericht is op entrepreneurship en waarbij kansrijke concepten beloond kunnen worden met de Meester Koetsier Entrepreneur Award. Op 14 januari wonnen Bas van Zomeren en Milto Ploem – die naast TMO nog een studie Onderwijswetenschappen volgt – deze felbegeerde prijs. Daarmee maken zij aanspraak op €10.000 startkapitaal om hun bedrijf op te zetten. Wij spraken Bas en Milto over het winnende concept People Planet Fashion, dat volledig gericht is op onderwijs.

De jury vond jullie business concept het meest kansrijk. Wat is dat concept precies?

Bas: ‘Wij gaan een duurzaamheidseducatieprogramma ontwikkelen voor de leeftijdsgroep 7 tot en met 12 jaar binnen het basisonderwijs en de buitenschoolse opvang. Binnen dat programma ligt de focus voor een groot deel op mode: het is belangrijk dat kinderen meer bewustzijn krijgen van circulariteit en mode. Daar gaan wij voor zorgen door de kinderen zelf te laten onderzoeken, creatief bezig te zijn en vragen te stellen.’

Milto: ‘In onze ogen zijn kinderen kleine onderzoekers.’

Hoe is jullie idee ontstaan?

Milto: ‘Tijdens het Business Planproject in semester 5 van TMO pitchte een ander groepje een concept voor een educatieprogramma in de mode. Dat was nog niet heel concreet, maar Bas en ik vonden het meteen onwijs leuk en interessant klinken. Het past perfect bij onze twee passies: mode en onderwijs.’

Bas: ‘Het groepje dat het oorspronkelijke basisidee had vindt het tof dat wij de prijs hebben gewonnen. Zij waren heel blij dat wij door waren gegaan met het onderzoek. Ons onderzoek bestond grotendeels uit try-outs. Zo hebben wij de introductieles van ons programma getest bij kinderen en zijn we goed te weten gekomen of ons programma in de smaak zou vallen.’

Aan jullie prijs te zien viel het goed in de smaak! Hoe kwamen jullie bij deze specifieke doelgroep?

Milto: ‘We richten ons op kinderen tussen de 7 en 12 jaar oud. Dat komt omdat een kind de basisvaardigheden moet hebben om de aandacht vast te kunnen houden en te kunnen ontdekken. Als kinderen 7 jaar oud zijn, kan dat prima en kun je veel interactie met ze aangaan.’

Bas: ‘Daarentegen wordt er op het gebied van mode en duurzaamheid al onderwijs gegeven op middelbare scholen, het mbo en hbo. In de leeftijdscategorie 7 tot en met 12 lag dus nog een gat.’

Milto: ‘Eigenlijk kan je niet jong genoeg beginnen om bewustzijn over duurzaamheid te stimuleren. Dat is voor iedereen belangrijk. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat ons programma ook goed aansluit op de belevingswereld van jongens en niet alleen op die van meisjes.

Hoe ziet het lesprogramma eruit?

Bas: ‘We richten ons op drie subthema’s: people, planet en prosperity. Bij ‘people’ kijken we naar de identiteit van kinderen en leggen we een link met hun kledingkeuzes. Daarbij is het voor een kind extra belangrijk om dichtbij zijn of haar interesses te blijven: een kind dat voetbal leuk vindt, zou het gaaf vinden om een tenue van Ronaldo te zien. Aan ons dan de taak om de kinderen te vertellen waar het kledingstuk gemaakt is en hoe de arbeidsomstandigheden daar zijn. We gaan met de kinderen in gesprek. Wat vinden zij daarvan? En kan dat beter?’

Milto: ‘Bij ‘planet’ leren de kinderen over materialen. Is het van diertjes, plantjes of plastic gemaakt? En zijn daar betere oplossingen voor? Tenslotte denken de kinderen bij het subthema ‘prosperity’ na over circulariteit in de mode en leren wij hen te kijken vanuit een handelsperspectief.’

Hadden jullie verwacht dat jullie de Meester Koetsier Award zouden winnen?

Milto: ‘We hoopten het enorm! Het winnen van dit startkapitaal is geweldig, maar ook zonder zouden we ons concept doorgezet hebben.’

Bas: ‘De afgelopen maanden was ik aan het kijken naar stageplekken, maar we hoorden van steeds meer mensen dat dit een goed concept is. Door die geluiden van buitenaf en nu ook nog deze prijs, vonden we dat we er écht mee aan de slag moesten. Dat houdt in dat we allebei stage gaan lopen binnen ons eigen bedrijf en de komende maanden nog grotere stappen kunnen gaan maken.’

Hoe gaan jullie het startkapitaal van €10.000 inzetten?

Bas: ‘Het lesmateriaal moet goed uitgewerkt worden. Daar hebben we ook al leraren voor gevonden, dat is heel fijn. Daarnaast gaan we ons focussen op het ontwikkelen van de website.’

Milto: ‘Tijdens onze afstudeerstage gaan wij ons richten op de marketing van het bedrijf. We willen dat er een goede strategische basis komt te liggen. Je kan een prachtproduct hebben, maar zonder een sterke marketingstrategie kan het lastig worden.’

Wanneer kunnen we dit programma op de markt verwachten?

Milto: ‘Ik hoop al over een half jaar!’

Bas: ‘Het doel is zo snel mogelijk. Als leraren hebben meegekeken willen we het pakket gelijk de markt in brengen. We hebben zelfs al afspraken gemaakt met basisscholen en BSO’s die het programma willen draaien.’

Milto: ‘Het moet wel echt goed staan hoor, de kinderen en scholen moeten er positief op terug kunnen kijken.’

Waar zien jullie jezelf staan over vijf jaar?

Milto: ‘Ik hoop dat het bedrijf goed gaat lopen en we zo’n 70 basisscholen en BSO’s hiermee kunnen voorzien. Ik wil dit concept écht doortrekken. Omdat ik nog even aan het studeren ben en nog niet fulltime ga werken, heb ik daar veel tijd voor.’

Bas: ‘Ook ik zie de toekomst van ons bedrijf glansrijk in. Over vijf jaar is People Planet Fashion groot. Daar gaan we hard aan werken!’

Wat vonden jullie van de Ondernemerschapsleerlijn van TMO?

Milto: ‘Als je hard wil werken en echt iets wil leren, moet je dit traject gaan volgen. We hebben er behoorlijk wat tijd en moeite in moeten steken. Met resultaat.’

Bas: ‘Mijn familie viel het op dat ik nog nooit eerder zó veel had gedaan aan school, haha.’

Milto: ‘Klopt. Bas en ik hebben behoorlijk op elkaars lip gezeten en zijn zo’n 40 uur in de week met dit plan bezig geweest.’

Bas: ‘Het is dus wel belangrijk dat je dit traject volgt met iemand waarmee je het goed kan vinden. Daarnaast is het super belangrijk om in je eigen bedrijf te geloven. Dat doen wij ook: een fashion-bewuste generatie begint bij duurzame fashioneducatie. En kijk ons nou: we hebben de Meester Koetsier Award gewonnen! Hard work pays off.

Wij blijven Bas en Milto op de voet volgen en zijn benieuwd naar hun volgende stappen. Jij ook? Bekijk de foto’s van de pitches hier.

Brochure
Open dag
Proefstuderen