Scriptie onderzoek voor Bestseller door Katrina en Marieke

AT6 onderzoek Bestseller - Katrina en Marieke

In het laatste jaar van de bacheloropleiding aan TMO doen studenten onderzoek naar de toepasbaarheid en eventuele implementatie van businessinnovaties voor opdrachtgevers binnen de fashion- en lifestylebranche. Afgelopen semester deden studenten Katrina Oosterhoff en Marieke de Schwartz onderzoek naar training en engagement van (winkel-) medewerkers op duurzaamheidsstrategie.

Voor wie hebben jullie het onderzoek uitgevoerd?

“Wij hebben ons onderzoek uitgevoerd voor Bestseller Nederland. Bestseller is een internationaal familiebedrijf en heeft een merkenportefeuille van meer dan 20 individuele modemerken en biedt kleding en accessoires voor zowel dames, heren, tieners als kinderen. Bestseller is onder andere bekend van de kledingmerken Jack & Jones, Vero Moda en Name It.”

Kunnen jullie meer vertellen over de inhoud van jullie onderzoek?

“Wij hebben onderzoek gedaan naar hoe Bestseller Nederland de retail-collega’s het beste kan informeren en enthousiasmeren over de Fast Forward-duurzaamheidsstrategie van Bestseller. Het doel is om deze collega’s effectief en regelmatig te voorzien van kennis, kunde en motivatie over de duurzaamheidsstrategie, zodat zij vragen van klanten juist kunnen beantwoorden.

Tijdens ons onderzoek hebben wij gekeken naar wat ervoor zorgde dat er een kenniskloof is tussen het hoofdkantoor en de collega’s in de winkels. Dit hebben wij gedaan door het afnemen van diepte-interviews, mysteryshopping, het afnemen van een enquête en het bijwonen van een managementdag op het hoofdkantoor.”

Welk product hebben jullie opgeleverd?

“Naar aanleiding van de uitkomsten van ons onderzoek hebben wij twee aanbevelingen uitgewerkt waarmee Bestseller de informatie kloof kan verkleinen en hoe zij de retailcollega’s beter kan informeren en inspireren. Ons advies is om de huidige (interne) Fuse-app/website van Bestseller te transformeren naar een omgeving waar alle onderwerpen en informatie over duurzaamheid te vinden is. Maar ook bijvoorbeeld korte trainingen die medewerkers vanaf hun eigen telefoon kunnen volgen.

Ook adviseren wij om duurzaamheidsambassadeurs te creëren voor op de werkvloer. Deze ambassadeurs worden opgeleid door collega’s op het hoofdkantoor en zij vertalen de informatie door naar de collega’s in de winkels.”

Wat hebben jullie geleerd tijdens dit onderzoekstraject?

“Wij hebben ontzettend veel geleerd van het werken in een groot bedrijf zoals Bestseller. We hebben duidelijk inzicht gekregen in hoe alles te werk gaat. Dingen waar je normaal helemaal niet over nadenkt, maar wel heel essentieel zijn voor de organisatie.

Ook hebben wij veel geleerd van het één op één samenwerken met je scriptiepartner. Tijdens de bacheloropleiding aan TMO werk je veel samen in projectgroepen. En tijdens je scriptie werk je samen met je scriptiepartner wat ervoor zorgt dat je elkaar heel goed leert kennen. Dit kan soms voor uitdagingen zorgen, maar uiteindelijk is het voor ons een mooi leer moment geweest en zijn we nog betere vriendinnen geworden”

Wat vonden jullie het leukste om te doen?

“Het leukste om te doen tijdens ons onderzoeksproject vonden wij het uitvoeren van de fieldresearch. We gingen samen op pad voor het interviewen van managers en medewerkers van Bestseller in de winkels. Leuk om deze mensen face to face te spreken over dit onderwerp en een kijkje te nemen in de winkels.”

Brochure
Open dag
Proefstuderen