Wat doet een TMO’er na afgestudeerd te zijn, wie zijn de docenten en hoe ziet een dag als student eruit? In TMOtalks hoor je het; van ‘The Fashion Podcast’, tot korte interviews met TMO-studenten en -docenten. In TMOtalks nemen we je mee langs alle hoogtepunten van de studie Fashion Business.
Kleinschalige opleidingen
10 jaar top-opleiding
Internationaal erkend
Recht op studiefinanciering
TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ #14 – Pim van der Ent en Thijs Köllman
In deze boeiende TMOtalks praat Frank de Rooy met studenten Pim en Thijs over het studentenleven in Doorn en studeren aan TMO. Feestjes en gezelligheid zijn onlosmakelijk verbonden met het studentenleven; Pim is de voorzitter van de studentenvereniging en duikt graag in het Doornse uitgaansleven, terwijl Thijs liever vanuit zijn comfortabele ouderlijk huis opereert – maar onderschat hem niet, hij weet ook hoe hij een feestje moet bouwen! Tijdens deze podcast gaan we het hebben over persoonlijke ervaringen en hoogtepunten op TMO. Verder vertellen je over het studieprogramma van TMO en hoe Pim en Thijs tot de keuze voor deze opleiding zijn gekomen. En wat dacht je van het iconische Outdoor event in het derde semester? Daar gaan de wildste verhalen over. Maar we kijken ook naar de toekomst. Duurzaamheid is een enorm belangrijk onderwerp en we horen over hun persoonlijke weg naar een duurzamer leven en hoe we ze dit toepassen binnen de fashionindustrie. Tot slot, maar zeker niet onbelangrijk, hebben we het over de overweldigende positieve werking die de natuur heeft op de TMO campus en op de studenten. Ben jij klaar om samen met ons de wereld van TMO Fashion Business School te ontdekken? Beluister TMOtalks hier.
TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ #13 – Bas van Zomeren en Milto Ploem over duurzame fashion educatie
In TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ spreekt docent en modeprofessional Frank de Rooy (oud)studenten en brancheprofessionals met een mooi en leerzaam verhaal.
TMOtalks met Bas van Zomeren en Milto Ploem, 2 alumni van TMO Fashion Business school, over hun onderwijsprogramma dat de duurzaamheidproblematiek die het huidige fashion systeem met zich meebrengt wil aanpakken door mentaliteitsverandering bij consumenten teweeg te brengen en het bevorderen van bewust koopgedrag van fashion. Zij geloven dat deze verandering al op jonge leeftijd moet beginnen en daarom richten zij zich op kinderen van 4-12 jaar op basisscholen en buitenschoolse opvang met hun programma ‘Modebaas’. Inmiddels draait dit programma op volle toeren bij de grootste BSO-organisaties en draagt het bij aan bewustwording van duurzaamheid.
Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe het idee is ontstaan, want ik heb Bas en Milto mogen coachen tijdens hun zesde semester in de Ondernemersleerlijn op TMO, waar het concept ontwikkeld is. Luister mee en ontdek hoe jij ook de baas kunt worden over je eigen gedrag als het gaat om mode en duurzaamheid.”
TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ #12 – Het businessplanproject
In TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ spreekt docent en modeprofessional Frank de Rooy (oud)studenten en brancheprofessionals met een mooi en leerzaam verhaal.
In deze nieuwe TMOtalks, the Fashion Podcast interviewt host en fashionexpert Frank de Rooy de coördinator van het TMO DevelopmentLAB Filip Otten.
Het DevelopmentLAB heeft verschillende gespecialiseerde ateliers, elk met een eigen vakgebied, waarbinnen studenten oplossingen zoeken voor problemen die spelen in de fashionbranche. Het lab werkt nauw samen met diverse grote spelers in de Nederlandse fashion en retail en onderzoekt actuele thema’s die spelen in de roerige wereld van fashion, maar anticipeert ook op toekomstige ontwikkelingen zoals digitalisering en natuurlijk de noodzakelijke verduurzaming van fashion. Filip heeft binnen het DevelopmentLab ook ruimte voor zijn eigen vakgebied ingeruimd en dat is category management waarbij hij kan putten uit zijn jarenlange ervaring met productie, inkoop en category management in de commerciële modewereld. Sinds een aantal jaren is Filip verbonden aan TMO om zijn kennis en ervaring in te brengen én over te brengen aan de aanstormende nieuwe generaties fashionprofessionals.
In deze nieuwe TMOtalks, the Fashion Podcast praten we na over een dag op TMO Fashion Business School die in het teken stond van ondernemerschap en innovatie: het businessplanproject.
Ieder half jaar organiseert TMO een pitchdag waarbij studenten in het kader van een groot ondernemerschapsproject in het 5e semester (BP5) hun businessinnovaties pitchen aan een jury uit de branche.
Host en multidisciplinair fashionexpert Frank De Rooy praat met drie van hen: Jet Noever (TMO, projectleider businessplanproject BP5), Lena Widmann (jurylid, entrepreneur en creative director) en Mariette Hoitink (voorzitter van de vakjury, bestuurslid Meester Koetsier Foundation, entrepreneur, House of Denim en HTNK). Tijdens deze talk komen er ook verschillende actuele thema’s uit de wereld van mode op tafel.
TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ #10 – Rolf Bruins over de vormgeving van toekomstbehendige fashion-educatie, concepten over leren en de breinprincipes
In TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ spreekt docent en modeprofessional Frank de Rooy (oud)studenten en brancheprofessionals met een mooi en leerzaam verhaal.
TMOtalks met Rolf Bruins. Een gesprek met hier en daar een filosofische ondertoon, maar waarbij het thema fashion-educatie en de vormgeving van een toekomstgericht onderwijsprogramma centraal staan. Navigerend tussen neurowetenschap en psychologie poogt Rolf de trucjes van het brein te doorgronden en die in te zetten voor ieders en eigen welzijn.
Rolf Bruins is naast onderwijsmanager bij TMO ook docent, auteur en public speaker. Verder geeft hij adviezen gebaseerd op zijn breinprincipes als ‘corporate neuroloog’ en is hij overtuigd aanhanger van het Dandyisme en ‘La Dolce Vita
TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ #9 – Leslie Holden about digital fashion
In TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ spreekt docent en modeprofessional Frank de Rooy (oud)studenten en brancheprofessionals met een mooi en leerzaam verhaal.
TMOtalks with Leslie Holden. Due to his expertise in digital fashion and the Metaverse, he was recently nominated in the 100 most influential people in digital fashion. Leslie is co-founder of The Digital Fashion Group Academy, the global education platform on digital fashion. And because he also has a long career in fashion education, his combined skill set allows him to advise us on the digital technology for the fashion industry and the schooling of the future. While talking we come to the conclusion; the Metaverse does not exist! He does foresee a future virtual world in which we are online 90 percent of the time and therefore have to share our fashion wardrobe with our ‘digital twins’.
TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ #8 – Sara Al-Sarayfi en Lotte Berbers over WORXY
In TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ spreekt docent en modeprofessional Frank de Rooy (oud)studenten en brancheprofessionals met een mooi en leerzaam verhaal.
In juli wonnen Sara Al-Sarayfi en Lotte Berbers de ondernemerschapsprijs van TMO met hun concept Worxy: een vernieuwend idee over een stof die de kwaliteit van lucht zou verbeteren. Dat blijkt technisch gezien nog een aardige klus. Binnen TMO’s Ondernemerschapsleerlijn hebben zij luchtzuiverende textiel ontwikkeld: een idee dat zo overtuigend werd neergezet, dat Lotte en Sara de Meester Koetsier Entrepreneur Award ermee wonnen. Wat kan de impact zijn op luchtvervuiling en op fashion? In deze editie van TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ praten we over de mogelijke toepassingen van deze innovatie.
TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ #7 – Mariette Hoitink over de fashionindustrie
In TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ spreekt docent en modeprofessional Frank de Rooy (oud)studenten en brancheprofessionals met een mooi en leerzaam verhaal.
TMOtalks met Mariette Hoitink. Deze modieuze duizendpoot is o.a. voorzitter van de Meester Koetsier Foundation, de stichting die met een geldprijs de Leerlijn Ondernemerschap van TMO ondersteunt. Verder is zij Founder / Director van HTNK, hét recruitmentbureau voor de Fashion & Lifestyle industrie. We kijken met haar welke nieuwe ontwikkelingen de fashionindustrie beïnvloeden, bespreken de impact daarvan op de fashion-banenmarkt en hoe zij vervolgens als ‘Matchmaker’ deze aan elkaar koppelt. Over tafel komen verder casual: de status quo van fashion, female entrepreneurship, onderwijs. Last but not least hebben we het nog over de denimindustrie, een sector waarbinnen onze gast ook een grote rol speelt via House of Denim en Jean School. Dit alles met de warme, openhartige en typisch persoonlijke benadering van Mariette.
In TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ spreekt docent en modeprofessional Frank de Rooy (oud)studenten en brancheprofessionals met een mooi en leerzaam verhaal.
Bestaat er zoiets als Authentic ‘Female’ Leadership? Of gaat het bij leiderschap niet veel meer om bepaalde waarden, die eerder algemeen menselijk zijn? Hierover gaat het gesprek met Yvonne Kanters, directeur-bestuurder van TMO Fashion Business School. Er is natuurlijk al oneindig veel geschreven, gezegd en ge-podcast met betrekking tot het thema Leadership, maar samen met TMOtalks ‘The Fashion Podcast’-gast Yvonne, die zelf een ‘Authentic Female Leader’ is gaan we op zoek naar een ander perspectief hierop.
TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ #5 –MetaCryptoNFT met Antony Chang en Bryan Kleeman
In TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ spreekt docent en modeprofessional Frank de Rooy (oud)studenten en brancheprofessionals met een mooi en leerzaam verhaal.
Ooit gehoord van NFT’s , Crypto, Web3 en Metaverse, de HYPE is er – Definitief, maar wat betekent dit voor jou en de Fashion Industrie?
In deze podcast gaan wij samen met ‘Web3’ experts Antony Chang (Blockchain entrepreneur) en Bryan Kleeman (TMO-student én NFT creator) brainstormen over de impact van deze nieuwe digitale technologieën en proberen we uitleg te geven op gebruikersniveau. Want, terwijl een volledig ontwikkeld Metaverse misschien nog ver weg is, spenderen mensen meer-en-meer tijd op virtuele platforms. Dit biedt eindeloze opportunities voor Creativiteit, Commercie en Communities. Fashion Brands en -retailers moeten anticiperen op, wat nog maar het begin is van een nieuw hoofdstuk in Fashion Business en deze digitale beweging zet – de wereld zoals we hem kennen – op z’n kop!
Tip van de host: Mocht de uitleg van deze nieuwe technologie, met zo zijn eigen gebruikers-taal en terminologie toch nog wat intimiderend overkomen, sla deze podcast op als ‘luister later’ want over 5 jaar zeg je zeker: ‘aha – okay. I got this!’.
TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ #4 – Thijmen Claessens over social media
In TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ spreekt docent en modeprofessional Frank de Rooy (oud)studenten en brancheprofessionals met een mooi en leerzaam verhaal.
Dagelijks steken we vele uren in social media, maar hoe kunnen we die positief inzetten? Door je niet blind te staren op likes en volgers, zegt oud-student Thijmen Claessens. Thijmen, die twee jaar geleden afstudeerde van TMO, is social media marketeer en weet alles over het uitdragen van een visie om ervoor te zorgen dat de consument van je wil kopen. Zelf is hij daar dagelijks mee bezig binnen het bedrijf Pavo Couture Intimates, maar ook andere bedrijven in zijn klantenkring helpt hij verder met inzicht krijgen in data. Onmisbaar dus, in TMOtalks ‘The Fashion Podcast’: de vierde editie.
TMOtalks – Elbert van Hunnik – docent Online Marketing, Innovatiemanagement en afstudeercoach
Toen Elbert van Hunnik afstudeerde als textielingenieur was de stap richting de modebranche een pure toevalstreffer: een mislukte stage in Barcelona bracht hem uiteindelijk in München, waar hij voor Escada aan de slag ging. Het internationale en dynamische is wat Elbert aanspreekt aan de modebranche, maar hij ziet ook de negatieve kanten ervan in: de grote impact op people en planet. Vanuit zijn ervaring binnen bedrijven als Diesel, Nino Cerutti en Mexx, geeft hij nu marketing- en innovatielessen aan TMO en begeleidt hij studenten bij het afstuderen. Zijn focus? Ervoor zorgen dat de studenten later degenen worden die het modesysteem zullen veranderen en duurzamer zullen maken. Bekijk de video om nog meer over deze expertdocent te weten te komen.
TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ #3 – Bas van Zomeren en Milto Ploem over de Ondernemerschapsleerlijn en duurzaamheid
In TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ spreekt docent en modeprofessional Frank de Rooy (oud)studenten en brancheprofessionals met een mooi en leerzaam verhaal.
TMO’ers krijgen in de laatste fase van de opleiding de kans om een eigen onderneming op te zetten via de Ondernemerschapsleerlijn. Bij die leerlijn hoort ook de kans om startkapitaal te winnen voor een eigen onderneming, vanuit de Meester Koetsier Foundation. Onlangs wonnen Bas van Zomeren en Milto Ploem de Meester Koetsier Entrepreneur Award en €10.000 startkapitaal, om hun bedrijf dat gericht is op duurzaamheidseducatie, verder uit te werken. Frank de Rooy sprak Bas en Milto over de Ondernemerschapsleerlijn, hun bedrijf, hun manier van leren en hun visie over fashion en duurzaamheid.
TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ #2 – Romy Besjes over het combineren van TMO met een familiebedrijf en eigen ambities
In TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ spreekt docent en modeprofessional Frank de Rooy (oud)studenten en brancheprofessionals met een mooi en leerzaam verhaal.
Hoe combineert Romy Besjes haar opleiding aan TMO met haar familiebedrijf waarvoor ze op het water te vinden is? En wat is haar visie ten opzichte van duurzaamheid in de mode? Wat doet styling en social media met zelfvertrouwen en hoe zet zij haar eigen modemerk op? Frank de Rooy vroeg dat – en meer – in aflevering 2 van TMOtalks ‘The Fashion Podcast’.
7 jaar lang uitkijken naar TMO Fashion Business School móet wel betekenen dat de opleiding op je lijf geschreven is.
Sarah Willebrand, die nu in semester 1 zit, leerde TMO kennen tijdens een studiekeuzebeurs toen ze nog op het VMBO zat. Na haar MBO-opleiding verhuisde ze naar Doorn en startte ze op TMO in september 2021.
Wat vindt Sarah tot nu toe het leukste aan de opleiding, wat is haar grootste tip en waar kijkt zij naar uit? Je hoort het in deze editie van TMOtalks.
In TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ spreekt docent en modeprofessional Frank de Rooy (oud)studenten en brancheprofessionals met een mooi en leerzaam verhaal.
Voor de eerste editie van TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ sprak Frank de Rooy met de recent afgestuurde Amandine Vits. Ze liet op TMO haar passie voor ondernemen doorschemeren en startte na de studie een eigen label. Vanuit Vlaanderen is zij het creatieve brein achter Atelier Amandine, waarvoor zij luxe stoffen opkoopt en hier kimono’s van maakt. In TMOtalks ‘The Fashion Podcast’ hoor je wat Amandine’s ideeën achter het merk zijn.