Sommige gastdocenten voelen zich zó nauw met onze studenten verbonden, dat ze eigenlijk een beetje bij ons horen. Zo ook Jennifer Reinhard en Hanne Gerhards, de twee oprichters van HEJ! Sinds een tijdje zijn zij betrokken bij het Business Plan project van TMO en verzorgen ze de kick-off over samenwerken in teams. Zij vertellen erover in dit TMOment.
Wie zijn jullie en wat doen jullie?
Jennifer: ‘Wij zijn Hanne en Jennifer, de oprichters van HEJ! Hanne heeft een achtergrond in theaterwetenschappen, ik in psychologie en gedragswetenschappen. We zijn HEJ! begonnen uit de behoefte aan de verbinding die we misten in vorige banen als o.a. consultant. Er was altijd druk, stress en veel te weinig verbinding. Rennen, vliegen, alles voor het resultaat met weinig oog voor intercollegiale connectie. Het effect daarvan is isolement en een dip in je mentale gezondheid. En dat eigenlijk al aan het begin van je werkzame leven.’
Hanne: ‘HEJ! is een persoonlijke missie van ons allebei; mensen en teams met elkaar verbinden op de werkvloer. Jennifer en ik zaten in dezelfde vriendengroep en studeerden allebei in de UK. Al brainstormend zijn we tot onze samenwerking gekomen. Met onze leeftijd van 26 en 27 jaar is het best vroeg om nu al te moeten ervaren wat gebrek aan verbinding kan veroorzaken. We zijn allebei gevoelsmensen .
“HEJ is Deens voor hallo. Met een simpel klein woordje maak je al verbinding”
Hoe en wanneer zijn jullie met HEJ! begonnen?
Hanne: ‘In de zomer van 2019 heb ik mijn master digital management afgerond en werkte ik als facilitator van improvisatieworkshops. Ik kwam in contact met Jennifer die hetzelfde deed, maar dan op het gebied van Gedragsverandering. We hadden een klik; we wilden allebei voor grote groepen staan, workshops faciliteren en werkgeluk vergroten.
We wisten al snel dat onze toegevoegde waarde in het samenwerken binnen teams zat. Er begonnen ook vragen uit onze omgeving te komen en opeens waren er vier potentiële klanten. We zijn toen maar gewoon begonnen. Learning by doing, net als in onze workshops.’
Jennifer: ‘We hebben alles zelf gedaan. Van het opzetten van het merk tot en met het business plan. We zijn gestart om onderweg te kunnen leren. Omdat onze missie glashelder is, hadden we snel een merkbelofte gevonden: “We connect people to make impact together”. Het mét elkaar maken van impact, elkaars waarde zien in plaats van iedereen in zijn eigen hok. Vanuit die missie en visie zijn we gaan nadenken over onze naam. HEJ! is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Het is Deens voor hallo. Met een simpel klein woordje maak je al verbinding. Denemarken staat bekend om het creëren van communities. Mensen zoeken er erg de verbinding op.’
Hoe zijn jullie bij TMO terecht gekomen?
Hanne: ‘Via ons netwerk, we hebben diverse projecten binnen onderwijs gedaan. We zijn met Jet Noever, coördinator van het Business Plan project van TMO, in contact gekomen en zij zag onze meerwaarde en de aansluiting met de doelgroep. Onze learning by doing aanpak past ook bij TMO. Jet zag een match en gaf ons een plekje binnen het project. We verzorgen nu sinds vorig jaar workshops tijdens de kick-off van het project. Eerst fysiek, nu online.’
Hoe ziet zo’n workshop eruit?
Jennifer: ‘De kick-off is bedoeld om vragen te beantwoorden die het samenwerken met je team optimaliseren. Hoe blijf je betrokken en gemotiveerd gedurende het project? Hoe communiceer je met elkaar? Wat zijn onze doelen en gedeelde waarden? We richten de workshop interactief in met speelse elementen en activiteiten zoals icebreaker, energizers, en improvisatie games Een luchtige manier om elkaar beter te leren kennen want het moet ook gezellig zijn!’
Welke feedback krijgen jullie terug van de studenten?
Hanne: ‘De laatste keer kregen we terug dat het gezellig was, dat men de sociale interactie leuk vond en er veel van had opgestoken. Het online whiteboard (Miro) dat we vanwege corona hebben geïntroduceerd, werd ook als heel waardevol gezien. We geven ze dingen mee waar ze het hele project profijt van hebben.’
“De masterclasses hebben ons inzicht gegeven om als groep op afstand, dichter bij elkaar te komen. Wij hebben uit de masterclasses vooral het online platform Miro gebruikt waardoor wij heel makkelijk, en overzichtelijk konden brainstormen op afstand. Wij hebben er veel aan gehad in welke vorm je Miro kan gebruiken! – Lotte (21), Groep 5 BP5 project ”
Wat zijn jullie toekomstplannen?
Jennifer: ‘Het liefst met een groot team ons gedachtengoed uitdragen. We willen groeien om nóg meer scholen en bedrijven te kunnen ondersteunen. Daarnaast zijn we bezig met het creëren van een platform, een soort mood dashboard zodat we kunnen zien hoe je ervoor staat en waarmee we letterlijk kunnen connecten. Vooral in deze tijd is verbinding belangrijker dan ooit. Oor en oog hebben voor elkaar en het vooral leuk hebben!’