TMOment Team Marketing & Communicatie | van studievoorlichting tot diploma-uitreiking

Dit keer een TMOment met niet één maar met maar liefst vijf personen. Anne-Floor, Nathalie, Maddy, Edwin en Arianne vormen samen de afdeling Marketing & Communicatie van TMO. Zij zorgen er onder andere voor dat mensen in het hele land enthousiast worden gemaakt voor onze mooie opleiding.

Wat doet de afdeling Marketing & Communicatie?

Arianne Goris, manager Marketing & Communicatie: “Kort gezegd houdt M&C  zich bezig met alles rondom de (toekomstige) studenten, behalve het onderwijs en onderwijsondersteuning zoals de administratie. Ons werk  begint bij de werving van studenten en loopt door tot en met het contact blijven houden met onze alumni.”

De werving

“Voor de werving van studenten ga ik elk jaar naar studiekeuzebeurzen, middelbare scholen en natuurlijk onze eigen open dagen om voorlichting te geven over onze school en de opleiding”, vertelt Maddy Zwiers, coördinator voorlichtingen. “Dat doe ik niet alleen, maar samen met mijn collega, communicatiemedewerker Nathalie van Toledo. Naar beurzen gaat ook ons promotieteam van huidige studenten mee. Het is voor leerlingen die zich aan het oriënteren zijn heel fijn om het eerlijke verhaal te horen uit de mond van hun leeftijds- en toekomstige studiegenoten. Heel belangrijk vind ik dat je daarbij goed luistert naar iemand en ook durft te zeggen dat TMO niet geschikt is voor iemand. Je wilt uiteindelijk het beste voor studenten. Het is een van de redenen waarom TMO een studie-uitval van maar rond de 10% kent.”

Nathalie vult aan: “Het persoonlijke gesprek met mensen is heel waardevol. Erg leuk om dan bij een open dag bij ons op school leerlingen te verwelkomen die je eerder op een beurs of op hun school hebt gesproken. ‘Huh, ken je me nog dan?’ hoor ik regelmatig. Want ja, we staan niet alleen maar foldertjes of brochures uit te delen, we gaan echt in gesprek met leerlingen. Doordat ik zelf nog niet zo lang geleden TMO heb gedaan, weet ik als geen ander hoe belangrijk dat is.”

Contact blijven houden

Anne-Floor Helmhout is online marketeer en – evenals Nathalie – oud-student van TMO. “Ik zorg ervoor dat mensen ons online leren kennen en dat degenen die kennis met ons hebben gemaakt tijdens de voorlichtingen en echt geïnteresseerd zijn, ook daadwerkelijk naar TMO komen. Dat doe ik door al onze online middelen in te zetten. Daarnaast houd ik onze huidige studenten en andere geïnteresseerden op de hoogte van belangrijke én leuke zaken die op TMO spelen. Samen met het social media  studententeam plaats ik bijna dagelijks posts op onze social mediakanalen en de website. Denk aan huidige studenten die iets vertellen over de opleiding, studenten die een award hebben gewonnen, alumni die vertellen wat ze nu doen, docenten die iets vertellen over hun vak, enzovoort. Om te weten welke berichten we het beste op welk moment kunnen plaatsen, houd ik me bezig met data-analyse, testen we verschillende typen content en bestudeer ik dagelijks de statistieken van Google Analytics. Op basis van die resultaten sturen we dan bij of zetten we bijvoorbeeld extra Google Ads en Meta Ads in. Het is als niche-opleiding belangrijk om landelijke zichtbaarheid te hebben zodat iedereen die geïnteresseerd is in fashion ons weet te vinden.”

Zonder beeld geen tekst

Teksten zijn natuurlijk heel belangrijk in marketing en communicatie, maar kunnen niet zonder bijpassend beeld. De afdeling zou nergens zijn zonder Edwin Huismans, DTP’er en beeldmaker. Ten tijde van dit interview geniet hij van zijn vakantie. Arianne: “Edwin werkt hier het langste van allemaal. Hij is ooit (38 jaar geleden!) begonnen op het Detex-kantoor in Amsterdam en heeft al diverse functies vervuld. Wij zijn erg blij met hem als vormgever en fotograaf. Zo maakt hij prachtige foto’s voor zowel onze brochure als de website en de socials. Als hij hier op ons terrein weer eens een hertje ziet, gaat Edwin ‘in de bosjes’ liggen om de prachtigste beelden te schieten. Ook dát is TMO.” Anne-Floor is ook blij met Edwin: “Bij een verhaal van een student dat wij plaatsen op Facebook of Instagram, moet natuurlijk wel een leuke foto komen te staan.”

Events

Op TMO is er naast hard werken en studeren op zijn tijd ruimte voor events. Denk aan de semesteropening, diploma-uitreiking, propedeuse-uitreiking, Meester Koetsier Award, introdagen, personeelsevenementen en borrels. M&C is verantwoordelijk voor de invulling van events en zorgt er organisatorisch voor dat al deze evenementen op rolletjes lopen. Arianne: “Wij vinden het belangrijk om in contact te blijven met alumni en betrekken hen graag bij evenementen. Het mooiste event om te organiseren is toch wel de diploma-uitreiking. Daar proberen we steeds weer iets speciaals van te maken zodat onze afstudeerders er met plezier op terugkijken.”

Waarom werk je op TMO?

Nathalie weet het wel: “Ik heb hier als student een heel leuke tijd gehad, veel geleerd én al stage gelopen bij Arianne. Hoe leuk is het dan om andere mensen enthousiast te maken te maken over de opleiding die je zelf met zoveel plezier hebt gedaan?”

Anne-Floor is na haar studie aan TMO eerst gaan werken op het examenbureau van het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA). “Daar ontdekte ik dat ik het leuk vind om in het onderwijs te werken. Ik kende TMO natuurlijk al en toen ik dan ook deze vacature zag, heb ik gesolliciteerd. Ik werd direct heel warm ontvangen en ben blij dat ik in zo’n mooie werkomgeving en met zo’n kleinschalig team mag werken. Daarnaast ben ik al van jongs af aan dol op mode en kan ik me dus goed verplaatsen in de doelgroep van TMO. Combineer dat met een passie voor online content creatie en je hebt een online marketeer!”

Maddy is 15 jaar geleden begonnen bij Detex en verzorgde de incompany trainingen als vervanging van een collega met zwangerschapsverlof. “Toen zij weer terugkwam, werd er net een nieuwe afdeling gestart: Marketing & Sales. Daar kreeg ik een functie aangeboden. In het begin werkte ik zowel voor Detex als voor TMO. Dat was nog in de tijd dat we faxen hadden en e-mail net opkwam. Niet te vergelijken met hoe we tegenwoordig werken.”

Arianne kwam in 2016 naar Doorn om er als Manager Marketing en Communicatie aan de slag te gaan bij TMO. “Ik kwam van een soortgelijke functie op een groot ROC. Het verschil tussen communicatie op een particuliere hogeschool als TMO en een reguliere opleiding is toch wel het persoonlijke contact met de studenten. Ik heb bijna dagelijks contact met studenten en ben de linking pin tussen de studentenraad, studentenvereniging en de organisatie. Die korte lijnen, de kleinschaligheid en de sfeer op TMO maken mijn baan heel aantrekkelijk. En natuurlijk de mode. Daar ben ik altijd al van geweest”, zegt ze met een knipoog.

Tips voor aankomende studenten

“Volg je hart, bezoek veel open dagen en kom naar een van onze proefstudeerdagen,” adviseert Nathalie namens de hele afdeling. Arianne voegt hier tot slot aan toe: “Het is goed om te weten dat TMO de enige hbo geaccrediteerde fashion business opleiding in Nederland is. Onlangs hebben we weer voor zes jaar de accreditatie ontvangen van het ministerie van Onderwijs. Bij ons studeer je dus voor een officieel erkend BBA diploma.”

Zie je een carrière in de fashion- of lifestylebranche zitten? Download onze brochure of bezoek op 25 juni onze laatste open dag van het schooljaar.

Brochure
Open dag
Proefstuderen