TMOment: docent Jop Maalman

Tijdens het eerste jaar van de studie op TMO doen studenten werkervaring op in de praktijk.
We vroegen TMO docent en coördinator van het Retailwerkervaringsproject Jop Maalman waarom deze werkervaring zo belangrijk is en hoe toekomstige studenten zich hier nu al op kunnen voorbereiden.

1. Kun je jezelf voorstellen?
Ik ben Jop Maalman en werk sinds 2011 op TMO. Naast docent Marketing en docent Personal Development ben ik tutor van de leukste klas van TMO. Ook ben ik voorlichter van TMO en geef ik dus voorlichting over de opleiding in het land op middelbare scholen en onderwijsbeurzen. Tot slot ben ik voorzitter van de examencommissie (de rechtbank van de school) en coördinator van het Retailwerkervaringsproject.

2. Hoe ben je in de fashionbranche terecht gekomen?
Nadat ik 2 jaar op de Universiteit van Amsterdam Economie heb gestudeerd, ben ik overgestapt naar de HTS voor de Confectie, tegenwoordig bekend als AMFI. Ik had het idee dat als ik een hbo-studie ging doen ik dan beter voor een ‘specialistische’ studie kon kiezen. Dat werd dus AMFI. TMO bestond toen nog niet.

3. Wat hoop jij studenten bij te kunnen brengen?
Ik probeer de kennis en ervaring die ik de afgelopen 30 jaren in de fashionbranche heb opgedaan als (hoofd)inkoper en inkoopdirecteur over te brengen op een nieuwe generatie.

4. Waarom moeten studenten in hun eerste jaar retailwerkervaring opdoen?
TMO Fashion Business School leidt op tot professionals in de modebranche. Werken op de winkelvloer is van belang om inzicht te krijgen in de dagelijkse gang van zaken in een winkel in de modebranche. Je komt direct met consumenten in aanraking en daardoor krijg je inzicht in klantgedrag. Daarnaast geeft de ervaring je een kijkje achter de schermen, waardoor je een goede indruk krijgt van de bedrijfsvoering. TMO leidt niet alleen op voor een functie in de modedetailhandel; de ervaring die je opdoet met de consument in een winkelomgeving is een belangrijke basis voor alle beroepsprofielen van TMO. De werkervaring stelt je bovendien in staat om optimaal van de lessen en projecten op TMO te profiteren.

5. Hoe begeleid je studenten bij het Retailwerkervaringsproject?
Studenten kunnen bij mij terecht als ze geen plek kunnen vinden. In principe zoeken ze namelijk zelf een bedrijf of hebben ze al een baan in de Fashion-Retail. Als het studenten niet lukt, heb ik een aantal mogelijkheden voor ze. TMO werkt hiervoor samen met een aantal grote retailers die mij aangeven waar ze eventueel nog vacatures hebben. Daarnaast geef ik een introductiecollege waarbij ik ook de te maken opdrachten toelicht en de ingeleverde verslagen worden ook door mij beoordeeld.

6. Op wat voor plekken doen de studenten die retailwerkervaring op?
Dat is heel verschillend: van heel kleine eenmansbedrijven tot de grote retailers zoals WE, The Sting, De Bijenkorf, of Only.

7. Kunnen toekomstige studenten al iets doen voor deze werkervaring?
Vanaf een half jaar voor aanvang van de studie tellen de gemaakte uren mee. Indien studenten dus instromen in februari 2017 mogen ze de 100 uur (of meer natuurlijk) die zij maken, meetellen. In semester 2 doen de studenten opnieuw 125 uur retailwerkervaring op, maar deze kunnen ze niet voorwerken. Dit komt omdat ze tijdens dat semester ook vakgerelateerde opdrachten moeten maken.

Brochure
Open dag
Proefstuderen