Vakken

Dawn ten Cate

“We hebben veel excursies en die zijn super leuk! Elke excursie heeft te maken met de vakken die je op dat moment volgt, dus je ziet het ook allemaal in de praktijk gebeuren en dat maakt het ook erg interessant. De leukste vakken vind ik Productie en Modematerialen, je leert hier heel veel over kleding en hoe het wordt gemaakt. Het lijkt mij zelf ook leuk om later de productie in te gaan.”

Julia – TMO student BBA

 

Bij TMO doe je niet alleen kennis op tijdens de lessen en uit het studiemateriaal, je maakt ook intensief mee hoe het er in de praktijk aan toegaat. Onder meer tijdens stages, excursies en in projecten. TMO biedt een breed kennispakket: een combinatie van management, marketing, mode en persoonlijke ontwikkeling. Onze docenten en experts uit de praktijk ontwikkelen zelf uniek, op de branche afgestemd lesmateriaal. Naast de vakken op het gebied van mode en business, krijg je ook inzicht in hoe deze kennis in de praktijk wordt toegepast. De bachelor Fashion Business is een Nederlandstalige opleiding. Bij de start van het studiejaar krijg je een (digitaal) boekenpakket. Al het lesmateriaal is bij het collegegeld inbegrepen.

Vakken Bachelor Fashion Business

Semester 1: The Fashion Context

Semester 1 staat in het teken van ontdekken. In dit semester leer je de beroeps – context in zijn geheel kennen: de fashionbranche, de fashionmarkt, het fashionbedrijf en het fashion – product.

We behandelen o.a. deze vakgebieden:

– Sustainability
– Visual Marketing
– Fashion Business Trends
– Management en Organisatie
– Supply Chain Management
– Human Resource Management
– Recht
– Financieel Management
– Modematerialen
– Collectie, Smaak en Stijl
– 3D Development
– Onderzoeksmethoden
– Corporate Social Responsibility

Lintvakken: Personal & Professional Development – Business Communication

Elk semester kent bovendien een aantal projecten en beroepsopdrachten.

Semester 2: Primary Fashion Processes

Deze basis is nodig voor het volgende deel in je studie: analyseren. In dit semester verdiep je je in specifieke operationele en tactische processen binnen het fashionbedrijf zoals inkoop, productie, marketing en sales door deze te analyseren en mogelijke knelpunten te signaleren.

We behandelen o.a. deze vakgebieden:

– Fashion Business Trends
– Fashion Marketing
– Sales
– Inkoop- en Merchandiseplanning
– Productie en materialen
– Recht
– Supply Chain Management
– Financieel Management
– Visual Marketing
– Onderzoeksmethoden

Lintvakken: Personal & Professional Development – Business Communication

Verder maak je d.m.v. een e-learning  kennis met de Adobe Creative suite (Photoshop, Illustrator, InDesign) en leer je tijdens de lessen Jeans alles over de belangrijkste aspecten van een jeans; de geschiedenis, ingrediënten van jeans en het productieproces.

Elk semester kent bovendien een aantal projecten en beroepsopdrachten.

Semester 3: Improving the Fashion Business

Het derde semester staat in het teken van verbeteren. Je ontdekt, analyseert en signaleert niet alleen, maar je gaat ook aan de slag met het oplossen van knelpunten op het gebied van duurzaamheid en technologisering. Samen met jouw klas ga je op ontdekking tijdens de trendreis Technologisering

We behandelen o.a. deze kennisgebieden:

– Management & Organisatie
– Supply Chain Management
– Marketing (o.a. Fashion branding)
– Corporate Social Responsibility
– Budgetteren
– Category Management
– Informatiemanagement
– Digitalisering
– Quality Management
– 3D Development
– Financieel Management

Lintvakken: Personal & Professional Development – Business Communication

Elk semester kent bovendien een aantal projecten en beroepsopdrachten.

 

Semester 4: Stage

In het vierde semester pas je al het voorgaande in de praktijk toe. Je gaat aan den lijve ondervinden hoe boeiend de fashionpraktijk is middels een meewerkstage.

Semester 5: Fashion Concept Development

Semester 5 staat in het teken van ontwikkelen. De focus verschuift in dit semester van ‘binnen’ (inside-out) naar ‘buiten’ (outside-in) en van ‘hier en nu’ naar ‘de toekomst’. Je leert breder te kijken naar de buitenwereld en de trends en ontwikkelingen die zich daarin gaan voordoen. Deze vertaal je naar haalbare en wenselijke concepten/ideeën voor de organisatie.

Samen met je medestudenten en docenten ga je dit semester op reis naar bijvoorbeeld Marrakesh, Milaan of Porto.

We behandelen o.m. deze kennisgebieden:

– Trendanalyse
– Conceptontwikkeling
– Conceptvalidatie
– Fashion Futures
– Trendonderzoek
– Analytics
– Sustainability
– Branding

Lintvakken: Personal & Professional Development – Business Communication

Semester 6: Fashion Business Leadership

Het zesde semester staat in het teken van realiseren. In dit semester richt je de organisatie zodanig in dat ontwikkelde concepten daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden.

Deze kennisgebieden behandelen we o.a.:

– Human Resource Management
– Management en Organisatie
– Risicomanagement
– Ondernemingsrecht
– Arbeidsrecht
– Datamanagement
– Personeels- en talentmanagement
– Sourcing strategieën
– Value Chain
– Sustainability
– Store Operations Management

Lintvakken: Personal & Professional Development – Business Communication

 

 

Semester 7: Fashion Entrepreneurship

Het zevende semester is gericht op ondernemen en scriptie. In dit semester kun je ervoor kiezen je eigen startup op te zetten binnen de ondernemerschapsleerlijn van TMO. Je doet uitgebreid marktonderzoek, ontwikkelt een concept, stelt een missie, visie, waardepropositie en strategie op, richt de organisatieprocessen in en verwerft een financiering.
Als je niet kiest voor ondernemerschap, doe je praktijkgericht onderzoek voor een opdrachtgever uit de branche en schrijf je je scriptie.

We behandelen o.a. deze onderwerpen :

– Ondernemingsplan
– Marketingstrategie
– Management en Organisatie
– Finance
– Investeringsbegroting
– Investeerders
– Netwerken

Daarnaast is er een groot ondernemersproject waarbij het mogelijk is je eigen onderneming te realiseren.

Lintvakken: Personal & Professional Development – Business Communication

Semester 8: Afstudeerstage

In semester 8 van de bacheloropleiding breng je alles dat je in de voorgaande semesters hebt geleerd in de praktijk voor een opdrachtgever tijdens je eindstage. Je voert een onderzoek uit ten behoeve van een vraagstuk, ontwikkelt hiervoor oplossingen en implementeert deze. Het is ook mogelijk stage te lopen in je eigen onderneming als je voor de ondernemerschapsleerlijn hebt gekozen in semester 7.

TMO is geaccrediteerd op NIMA B-niveau, waardoor je met het TMO-diploma een NIMA-B1 certificaat kunt aanvragen bij het NIMA, Nederlands Instituut voor Marketing. Hiermee voldoe je aan de toegangseisen voor het NIMA B2-examen.

Projecten

Tijdens de opleiding sta je met één been in de praktijk, mede dankzij de projecten en excursies die per fase georganiseerd worden. Een greep uit de projecten:

  • bezoek Knitwitstable
  • trendreis Europese stad
  • bedrijfsbezoeken aan o.a. Bestseller en JustBrands
  • excursies en modetentoonstellingen
  • styleshoots
  • fashion branding
  • jeanslessen
  • workshops zoals Adobe Photoshop
  • trends spotten
  • productiereis (4-jarige Bachelor) naar bijv. Marokko, Italië of Portugal.

 

Excursies

TMO organiseert excursies naar musea, zoals het Textielmuseum en tentoonstellingen over mode, duurzaamheid of bijvoorbeeld de nieuwste retailtechnologieën. Onze studenten leren om op professionele wijze te kijken naar consumenten, winkelcentra en etalages in steden als Amsterdam en Antwerpen. Ook bezoeken de studenten fabrieken en hoofdkantoren, om te begrijpen hoe het productieproces werkt.

In het buitenland betaalt TMO de reiskosten voor excursies. In Nederland komen ze voor de eigen rekening. Om die reden adviseren we de keuze voor de OV-weekkaart. Meer informatie over de OV-weekkaart vind je op de website van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

Brochure
Open dag
Proefstuderen