Vakken

Bij TMO doe je niet alleen kennis op tijdens de lessen en uit het studiemateriaal, je maakt ook intensief mee hoe het er in de praktijk aan toegaat. Onder meer tijdens excursies en in projecten. TMO biedt een breed vakkenpakket: een combinatie van management, marketing, mode en persoonlijke ontwikkeling. Onze docenten en experts uit de praktijk ontwikkelen zelf uniek, op de branche afgestemd lesmateriaal. Fashion Business is een Nederlandstalige opleiding. Daarnaast gebruiken we bekende, theoretische lesboeken. Bij de start van het studiejaar krijg je een boekenpakket.

Opbouw van de studie

Fase 1

De eerste fase van de opleiding staat in het teken van ontdekken. In deze fase leer je de beroeps – context in zijn geheel kennen: de fashionbranche, de fashionmarkt, het fashionbedrijf en het fashion – product. Je doet dit door deze in kaart te brengen en je zodoende bewust te worden van de onderliggende concepten en de dynamiek van o.a. de fashionbranche. Daarnaast ‘ontdek’ je in deze fase wat je eigen doelstellingen en ambities zijn tijdens en na de opleiding.

Fase 2

Deze basis is nodig voor de volgende fase in je studie: analyseren en diagnosticeren. In deze fase verdiep je je in specifieke operationele en tactische processen binnen het fashionbedrijf zoals inkoop, productie en marketing/sales door deze te analyseren en mogelijke knelpunten te signaleren.

Fase 3

Het derde faseniveau staat in het teken van verbeteren. Je ontdekt, analyseert en signaleert niet alleen, maar je gaat ook aan de slag met het oplossen van knelpunten.

Fase 4

In het vierde faseniveau pas je al het voorgaande in de praktijk toe. Je gaat aan den lijve ondervinden hoe boeiend de fashionpraktijk is middels een oriënterende stage.

Fase 5

Het volgende faseniveau is ontwikkelen. De focus verschuift in deze fase van ‘binnen’ (inside-out) naar ‘buiten’ (outside-in) en van ‘hier en nu’ naar ‘de toekomst’. Je leert breder te kijken naar de buitenwereld en de trends en ontwikkelingen die zich daarin gaan voordoen. Deze vertaal je naar haalbare en wenselijke concepten/ideeën voor de organisatie.

Fase 6

Het zesde faseniveau staat in het teken van realiseren. In deze fase richt je de organisatie zodanig in dat ontwikkelde concepten daad – werkelijk gerealiseerd kunnen worden.

Fase 7

Het zevende faseniveau is gericht op ondernemen. In deze fase bereid je de opzet van een eigen onderneming voor. Je doet uitgebreid marktonderzoek, ontwikkelt een concept, stelt een missie, visie, waardepropositie en strategie op, richt de organisatieprocessen in en verwerft een financiering.

Fase 8

In de laatste fase van de bacheloropleiding breng je alles dat je in de voorgaande fasen hebt geleerd in de praktijk voor een opdrachtgever. Je voert een onderzoek uit ten behoeve van een vraagstuk, ontwikkelt hiervoor oplossingen en implementeert deze. Het is ook mogelijk je eigen onderneming te starten.

TMO is als eerste hbo-opleiding geaccrediteerd op NIMA B-niveau, waardoor je met het TMO-diploma een NIMA-B1 certificaat kunt aanvragen bij het NIMA, Nederlands Instituut voor Marketing. Hiermee voldoe je aan de toegangseisen voor het NIMA B2-examen.

Projecten en excursies

Tijdens de opleiding staat de TMO-student met één been in de praktijk, mede dankzij de projecten en excursies die per fase georganiseerd worden. Deze staan in het teken van duurzaamheid en ondernemerschap en zijn voor de student dé manier om de geleerde theorie in praktijk te brengen en om goed te leren samenwerken.

Een greep uit de projecten:

Excursies

TMO organiseert excursies naar musea, zoals het Textielmuseum en tentoonstellingen over mode, duurzaamheid of bijvoorbeeld de nieuwste retailtechnologieën. Onze studenten leren om op professionele wijze te kijken naar consumenten, winkelcentra en etalages in steden als Amsterdam en Antwerpen. Ook bezoeken de studenten fabrieken en hoofdkantoren, om te begrijpen hoe het productieproces werkt.

In het buitenland betaalt TMO de reiskosten voor excursies. In Nederland komen ze voor de eigen rekening. Om die reden adviseren we de keuze voor de OV-weekkaart. Meer informatie over de OV-weekkaart vind je op de website van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

 

Brochure
Open dag
Proefstuderen