Vakken

Vakken op TMO

Bij TMO doe je niet alleen kennis op tijdens de lessen en uit het studiemateriaal, je maakt ook intensief mee hoe het er in de praktijk aan toegaat. Onder meer tijdens excursies en in projecten. TMO biedt een breed kennispakket: een combinatie van management, marketing, mode en persoonlijke ontwikkeling. Onze docenten en experts uit de praktijk ontwikkelen zelf uniek, op de branche afgestemd lesmateriaal. Fashion Business is een Nederlandstalige opleiding. Bij de start van het studiejaar krijg je een (digitaal) boekenpakket. Al het lesmateriaal is bij het collegegeld inbegrepen.

Vakken Bachelor Fashion Business

Semester 1: The Fashion Context

Semester 1 staat in het teken van ontdekken. In dit semester leer je de beroeps – context in zijn geheel kennen: de fashionbranche, de fashionmarkt, het fashionbedrijf en het fashion – product.

We behandelen o.a. deze vakgebieden:

– Sustainability
– Visual Marketing
– Fashion Business Trends
– Marketing
– Management en Organisatie
– Supply Chain Management
– Human Resource Management
– Recht
– Financieel Management
– Modematerialen
– Collectie, Smaak en Stijl
– 3D

Lintvakken: Personal & Professional Development – Business Communication

Elk semester kent bovendien een aantal projecten en beroepsopdrachten.

Semester 2: Primary Fashion Processes

Deze basis is nodig voor het volgende deel in je studie: analyseren en diagnosticeren. In dit semester verdiep je je in specifieke operationele en tactische processen binnen het fashionbedrijf zoals inkoop, productie en marketing/sales door deze te analyseren en mogelijke knelpunten te signaleren.

We behandelen o.a. deze vakgebieden:

– Fashion Business Trends
– Fashion Marketing
– Sales
– Inkoop- en Merchandiseplanning
– Product en materialen
– Recht
– Supply Chain Management
– Financieel Management
– Visual Marketing
– Onderzoeksmethoden

Lintvakken: Personal & Professional Development – Business Communication

Verder maak je d.m.v. een e-learning  kennis met de Adobe Creative suite (Photoshop, Illustrator, InDesign) en leer  je tijdens de training Jeans alles over de belangrijkste aspecten van een jeans; de geschiedenis, ingrediënten van jeans en het productieproces.

Elk semester kent bovendien een aantal projecten en beroepsopdrachten.

Semester 3: Improving the Fashion Business

Het derde semester staat in het teken van verbeteren. Je ontdekt, analyseert en signaleert niet alleen, maar je gaat ook aan de slag met het oplossen van knelpunten.

We behandelen o.a. deze kennisgebieden:

– Management & Organisatie
– Supply Chain Management
– Marketing
– Sustainability/MVO
– Marketing
– Visual Marketing
– Budgetteren
– Category Management
– Informatiemanagement
– Digitalisering
– Quality Management

Lintvakken: Personal & Professional Development – Business Communication

Elk semester kent bovendien een aantal projecten en beroepsopdrachten.

 

Semester 4: Stage

In het vierde semester pas je al het voorgaande in de praktijk toe. Je gaat aan den lijve ondervinden hoe boeiend de fashionpraktijk is middels een oriënterende stage.

Semester 5: Fashion Concept Development

Semester 5 staat in het teken van ontwikkelen. De focus verschuift in dit semester van ‘binnen’ (inside-out) naar ‘buiten’ (outside-in) en van ‘hier en nu’ naar ‘de toekomst’. Je leert breder te kijken naar de buitenwereld en de trends en ontwikkelingen die zich daarin gaan voordoen. Deze vertaal je naar haalbare en wenselijke concepten/ideeën voor de organisatie.

Samen met je medestudenten en docenten ga je dit semester op reis naar bijvoorbeeld Marrakesh, Milaan of Porto.

We behandelen o.m. deze kennisgebieden:

– Trendanalyse
– Conceptontwikkeling
– Conceptvalidatie
– Fashion Futures
– Trendonderzoek
– Analytics
– Sustainability
– Branding

Lintvakken: Personal & Professional Development – Business Communication

Semester 6: Fashion Business Leadership

Het zesde semester staat in het teken van realiseren. In dit semester richt je de organisatie zodanig in dat ontwikkelde concepten daad – werkelijk gerealiseerd kunnen worden.

Deze kennisgebieden behandelen we o.a.:

– Human Resource Management
– Management en Organisatie
– Risicomanagement
– Ondernemingsrecht
– Arbeidsrecht
– Datamanagement
– Personeels- en talentmanagement
– Sourcing strategieën
– Value Chain
– Sustainability
– Store Operations Management

Lintvakken: Personal & Professional Development – Business Communication

 

 

Semester 7: Fashion Entrepreneurship

Het zevende semester is gericht op ondernemen. In dit semester bereid je de opzet van een eigen onderneming voor. Je doet uitgebreid marktonderzoek, ontwikkelt een concept, stelt een missie, visie, waardepropositie en strategie op, richt de organisatieprocessen in en verwerft een financiering.

We behandelen o.a. deze onderwerpen :

– Ondernemingsplan
– Marketingstrategie
– Management en Organisatie
– Finance
– Investeringsbegroting
– Investeerders
– Netwerken

Daarnaast is er een groot ondernemersproject waarbij het mogelijk is je eigen onderneming te realiseren.

Lintvakken: Personal & Professional Development – Business Communication

Semester 8: Afstudeerstage

In semester 8 van de bacheloropleiding breng je alles dat je in de voorgaande semesters hebt geleerd in de praktijk voor een opdrachtgever tijdens je eindstage. Je voert een onderzoek uit ten behoeve van een vraagstuk, ontwikkelt hiervoor oplossingen en implementeert deze. Het is ook mogelijk stage te lopen in je eigen onderneming als je voor de ondernemerschapsleerlijn hebt gekozen in semester 7.

TMO is geaccrediteerd op NIMA B-niveau, waardoor je met het TMO-diploma een NIMA-B1 certificaat kunt aanvragen bij het NIMA, Nederlands Instituut voor Marketing. Hiermee voldoe je aan de toegangseisen voor het NIMA B2-examen.

Projecten en excursies

Tijdens de opleiding staat de TMO-student met één been in de praktijk, mede dankzij de projecten en excursies die per fase georganiseerd worden. Deze staan in het teken van duurzaamheid en ondernemerschap en zijn voor de student dé manier om de geleerde theorie in praktijk te brengen en om goed te leren samenwerken.

Excursies

TMO organiseert excursies naar musea, zoals het Textielmuseum en tentoonstellingen over mode, duurzaamheid of bijvoorbeeld de nieuwste retailtechnologieën. Onze studenten leren om op professionele wijze te kijken naar consumenten, winkelcentra en etalages in steden als Amsterdam en Antwerpen. Ook bezoeken de studenten fabrieken en hoofdkantoren, om te begrijpen hoe het productieproces werkt.

In het buitenland betaalt TMO de reiskosten voor excursies. In Nederland komen ze voor de eigen rekening. Om die reden adviseren we de keuze voor de OV-weekkaart. Meer informatie over de OV-weekkaart vind je op de website van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

Brochure
Open dag
Proefstuderen