TMOment Noor de Bijl | ConceptNOOR

Tijdens een jaar van online lessen een eigen onderneming opstarten: een gedurfd initiatief – Noor de Bijl (18) deed het en lanceerde onlangs haar eigen bedrijf ConceptNOOR. In dit TMOment lees je meer over haar ervaring met TMO tot nu toe en het proces naar de lancering van haar bedrijf.

Wie ben je en hoe ben je bij TMO terechtgekomen?

Ik ben Noor de Bijl, 18 jaar oud en ik woon sinds een jaar in Doorn. Inmiddels zit ik in semester 3 en ik heb het heel erg naar mijn zin op de opleiding. Voor TMO deed ik atheneum en ik merkte dat ik vanuit de middelbare school vooral in de richting van de universiteit werd gestuurd, dus ik ben zelf gaan kijken naar hbo-opleidingen in de mode, maar ik wist nog niet dat er een studie bestond waarbij fashion en business gecombineerd werd. Toen ik TMO tegenkwam ging er dus een wereld voor mij open!

Hoe kwam je er zo bij om je eigen bedrijf te beginnen?

Toen ik op TMO startte had ik ongeveer een jaar online les en had ik zin om wat te gaan ondernemen, in plaats van alleen maar thuis te zitten. Door de online les had ik wat tijd over om andere dingen te doen en genoeg energie voor nieuwe ideeën: zo kwam ConceptNOOR tot stand. Er waren aardig wat tegenslagen in het begin. Zo was ik bijvoorbeeld nog geen 18 en mocht ik veel nog niet: zo is een zakelijke bankrekening openen dan eigenlijk niet mogelijk. Ook duurde het best een tijdje voordat ik wist hoe ik precies wilde gaan inkopen, want dat hangt natuurlijk heel erg samen met welke doelgroep je wil aanspreken en welke sfeer en identiteit daarbij horen. Afgelopen zomer heb ik keihard doorgewerkt en afgelopen maand heb ik eindelijk de webshop weten te lanceren.

Wat is ConceptNOOR precies?

ConceptNOOR is een ringenmerk, gericht op ringen met edelstenen. De collectie bestaat uit producten die allemaal hun eigen verhaal en hun eigen krachten hebben. Zo geeft de ene ring de drager kracht en energie en heeft de andere een zuiverende werking. Elke ring is anders en uniek: zo zet ik ConceptNOOR ook neer in de markt. De ringen heb ik laten maken in India en zijn dan ook nergens anders in Nederland te vinden, dan op mijn webshop.

Een bedrijf lanceren is behoorlijk wat. Hoe heb je dit gedaan?

Nadat ik al heel lang met de website bezig was, heb ik een prelaunch gedaan voor mijn eigen kenniskring en daarna heb ik de webshop geopend voor het gehele publiek. Tot nu loopt het goed, maar het is natuurlijk de uitdaging hoe je na een lancering nieuwe mensen blijft aanspreken en interesseren. Daarvoor ben ik nu bezig met online advertenties. Dat leer ik mezelf aan, maar ik kan er vanuit de lessen op TMO ook aardig wat in meenemen. Ook ben ik bezig met social mediamarketing, waarvoor ik zelf de content maak, die helemaal binnen de sfeer en identiteit van ConceptNOOR past.

Wat neem je tot nu toe vanuit de TMO-lessen mee in je eigen onderneming?

Heel veel. De financiële vakken zoals budgetteren, dat je in semester 2 krijgt, zijn heel waardevol. Daar leer ik over inkoopplanning voor volgende seizoenen en over het opstellen van jaarplannen. Ook de vakgroepen Visual Marketing en Fashion and Trends dragen veel bij aan mijn bedrijf: in die lessen heb ik geleerd over doelgroepen, vormgeven en kleurgebruik. Ik vind het ook enorm leuk om al die opgedane kennis te gebruiken tijdens de projecten: het is voor mij echt een kwestie van doen. Ik kijk uit naar de komende semesters en alle kennis die er nog aan gaat komen.

Wat is tot nu toe je hoogtepunt van TMO?

Stipt op nummer één staat het opzetten van mijn eigen bedrijf in de tijd van online lessen: zo kwam daar toch nog iets heel positiefs uit. Ik heb de hele situatie omgezet in iets wat me energie geeft. Daarnaast vind ik de projecten op TMO heel leuk en vind ik het fantastisch hoeveel expertise de docenten in huis hebben. Veel docenten hebben me ook geholpen met de ontwikkeling van ConceptNOOR en één docent heeft zelfs wat bij me besteld. Heel erg leuk, dat komt echt door de kleinschaligheid van de opleiding.

Wil je nog wat meegeven aan onze lezer?

Gewoon doen! Ik hoor van veel meiden dat ze niet weten hoe ze een bedrijf kunnen opzetten, maar dat ga je pas écht meemaken als je je eenmaal hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. En ik raad aan om er ook echt veel tijd in te steken, zodat je alles goed kan uitwerken. Zelf zou ik het ook heel gaaf vinden om nóg meer tijd in ConceptNOOR te steken en misschien zelfs stage te lopen in mijn eigen onderneming. Dat kan namelijk op TMO. Het duurt nog even, maar wie weet!

Heb je door dit TMOment nóg meer zin gekregen om aan TMO Fashion Business School te studeren? Download dan de brochure of bezoek een open dag.

Brochure
Open dag
Proefstuderen