TMOment met Sophie Rueb bij oudste cosmeticabedrijf ter wereld

Sophie Rueb, TMOment

Ze had als klein meisje al een passie voor beauty. Bij haar eerste baantje bij De Bijenkorf adviseerde ze mensen op de cosmetica-afdeling. Nu is ze productmanager geuren bij het alleroudste cosmeticabedrijf ter wereld; Shiseido. “Een luxury brand leek mij altijd al heel mooi.”

Vertel eens wie je bent en wat je op dit moment doet

“Ik ben Sophie Rueb, 24 jaar en ik woon in Den Haag. Na mijn afstuderen van TMO in maart vorig jaar ben ik eerst breed gaan solliciteren. Ik wilde graag deel uitmaken van een grote internationale organisatie. De vacature bij Shiseido sprak me het meeste aan. Ik solliciteerde, mocht op gesprek komen en werd in juni aangenomen. Ik ben er begonnen als productmanager voor het merk Shiseido en sinds deze maand ben ik productmanager Designer Fragrances.

Waarom heb je gekozen voor dit bedrijf?

Ik wilde sowieso wel in de beauty-industrie werken. Mijn stage heb ik gelopen bij Coty; een wereldwijd top-5 beautybedrijf. Shiseido is een bedrijf dat heel erg focust op wetenschap en innovatie en dat al meer dan 150 jaar bestaat.

Wat heeft beauty met mode te maken?

Er zijn heel veel raakvlakken. Eigenlijk gaan mode en cosmetica hand in hand. Dat begint al op de catwalk waar de modellen mooi opgemaakt zijn. In geuren zijn er net zo goed trends als in de fashion. Elke drie maanden veranderen de beautytrends wel. De beautyindustrie is misschien net iets strategischer dan de fashion, maar zeker zo dynamisch. Onder de Shiseido Group voeren wij een groot aantal verschillende merken die elk hun eigen doelgroep hebben.

Wat zijn jouw taken bij Shiseido?

Samen met de marketing director en commerciële teams ben ik verantwoordelijk voor het uitrollen van de internationale plannen op de Nederlandse markt. Productlanceringen, promoties voorbereiden en het bespreken van de vooruitzichten voor de komende jaren zijn enkele van mijn verantwoordelijkheden. Ik werk veel samen met de mensen van sales en pr. Ik vind het superinteressant om vanuit een groot strategisch plan dat vanuit een internationaal perspectief wordt bedacht, de vertaling te maken naar Nederland. Wij maken deel uit van de zogenoemde EMEA-groep; Europa, Midden-Oosten en Afrika. Ik heb het geluk dat ik voor mijn werk naar het hoofdkantoor in Parijs mag reizen.

Het leukste aan mijn baan vind ik dat ik mag werken voor prachtige producten en merken waar heel veel visie, strategie en creativiteit achter zit.

Wat heb je op TMO geleerd waar je in jouw werk iets aan hebt in de praktijk?

Het fijne van TMO vind ik dat het een heel brede opleiding is waar je heel veel verschillende vakken krijgt die altijd in samenhang met elkaar zijn. Een bedrijf kun je zien als een ecosysteem waar je samenwerkt met verschillende afdelingen en waar alles invloed heeft op elkaar. Ik heb nu een brede functie waarbij ik rekening moet houden met al die facetten. Hoe ik daarmee om moet gaan, heb ik op TMO geleerd.

Wat is je leukste herinnering aan TMO?

Mijn studie viel voor het grootste deel in coronatijd en heb ik daardoor vooral vanuit huis gevolgd. Dat vond ik eigenlijk wel prima, want ik kon me goed focussen op mijn studie. Het fijnste aan TMO vind ik de grote betrokkenheid en de persoonlijke aandacht van de docenten. Je bent geen nummer. Het feit dat je allemaal met dezelfde opleiding bezig bent, schept een hechte onderlinge band. Je legt makkelijk contact, ook met studenten van andere leerjaren.

In welke mate ben je nog verbonden aan TMO?

Zelf ben ik er sinds mijn afstuderen niet meer geweest. Wel heb ik nog steeds contact met vrienden die ik op TMO heb leren kennen. Sinds een half jaar geeft mijn vader les op TMO, dat vind ik wel heel leuk. En wie weet kom ik later, als ik wat meer werkervaring heb, nog eens een gastles verzorgen.

Waarom heb je destijds eigenlijk gekozen voor TMO?

Aanvankelijk ging ik naar een reguliere hogeschool, maar na drie maanden kwam ik erachter dat dat niet bij mij paste. Ik wilde graag naar een goede businessschool. Mijn ouders zitten zelf in de modebranche en kenden TMO al. Toen ik op een open dag was, merkte ik meteen de fijne sfeer die er heerst. Tel daarbij op de betrokkenheid van iedereen plus het kwalitatief hoogstaande onderwijs, en de keuze was snel gemaakt.

Zijn je verwachtingen uitgekomen?

Ik ging er wel open in eigenlijk. Ik verwachtte wel een bepaald niveau van begeleiding en van de kwaliteit van het onderwijs. Daarin ben ik zeker niet teleurgesteld. Het is best een pittig programma dat je volgt op TMO, maar daardoor bereidt het je juist goed voor op het bedrijfsleven. Daar moet je immers ook lange dagen maken. De overgang van studie, via stage naar werk verloopt daardoor heel soepel.

Wat zou jij doen als je nu 16 was en een keuze zou moeten maken voor een vervolgopleiding?

Als ik op hetzelfde punt zou staan als toen zou ik weer hetzelfde pad kiezen en zeker weer TMO doen. Ik raad TMO heel erg aan. Zelf ben ik heel dankbaar dat ik dit gedaan heb. TMO heeft een grote rol gespeeld in wat ik tot nu toe bereikt heb.”

Lees meer over succesvolle carrières in de Fashion Business van onze alumni. 

Brochure
Open dag
Proefstuderen