Oud-student Liseth van der Lee wil de modewereld drastisch veranderen. Een nieuwe movement en het liefst een hele generatie creëren waarin sustainable fashion de norm is. Vintage fashion pionier Liseth timmert al jarenlang stevig aan de weg met haar bedrijf Serendipity Vintage Dreamer én met haar onlangs gelanceerde documentaire-reeks The Circular Movement.
Wie ben je en wat doe je?
‘Mijn naam is Liseth van der Lee en ik ben in 2010 afgestudeerd aan TMO. Ik run Serendipity Vintage Dreamer. Zojuist hebben we onze documentaire gelanceerd: The Circular Movement. Het is ons doel om mensen te inspireren om anders te gaan denken over mode.
Wat heb je na TMO gedaan?
Na TMO heb ik de sales gedaan voor o.a. Kultivate en Just Brands en ben ik sales manager geweest bij G-Star. Dat was mijn laatste baan in loondienst.
Na G-Star ben ik op wereldreis gegaan. Tijdens mijn reizen werd ik meer en meer geprikkeld door sustainability. Ik was altijd al voorstander en aanhanger van duurzaamheid maar tijdens mijn wereldreis kwam ik tot het echte besef dat er drastische veranderingen in de mode-industrie moesten gaan plaatsvinden. En idealistisch als ik ben, wilde ík dat gaan bewerkstelligen!
Ik kocht zelf al heel veel vintage voor mezelf en later ook voor mijn zus. Veel mensen vinden niet de mooie items en rondom vintage hing toch nog best vaak de zweem van tweedehands stinkende kleding.
Vintage kleding kopen moest dus interessanter worden. Ik begon met het kopen van mooie items, ik liet de kleding professioneel fotograferen en zorgde voor hippe styling. De verkoop deed ik via Instagram. Noem me gerust een pionier want bedrijven als Vinted en the Next Closet bestonden toen nog niet. Gelukkig is de vintage fashion markt enorm gegroeid.
Waar koop je de kleding in?
Vroeger struinde ik markten en kringloopwinkels af. Met mijn elektrische auto reis ik Frankrijk, Italië en Spanje af op zoek naar mooie preloved kleding. Mijn business partner Andrea vermaakt de items vervolgens, geeft er een nét iets andere snit aan of geeft ze een extra touch met bijvoorbeeld andere knopen of vermaakt ze asymmetrisch. Andrea is later bij het bedrijf gekomen, ik kende haar van G-star als schoendesigner. Enorm creatief! Zij neemt dan ook dat deel voor haar rekening en koopt prachtige items voor Serendipity als ze bij haar familie in Spanje op bezoek gaat.
Vintage is booming. Wat maakt jouw bedrijf anders?
Wij zijn een tikje activistisch omdat we een nieuwe generatie circulaire mode willen realiseren. We creëren een movement. Daarnaast hebben we maar liefst 4 verschillende collecties: gewone vintage, designer vintage, edited vintage (vermaakte items, red.) en een eigen collectie. Deze eigen collectie – de Simple Collection – maken we van restmaterialen. Het zijn daardoor allemaal unieke items. Serendipity is een combinatie van duurzaamheidsperspectief en creativiteit, idealisme en business.
Waar kunnen we jouw vintage kopen?
Het belangrijkste verkoopkanaal is onze webshop maar onze items liggen ook bij moderetailers als Van Tilburg in Nistelrode en bij Tally Ho. We verkopen daar onder private label in een soort shop-in-shop. Best uniek!
Hoe heeft TMO je voorbereid op het werk dat je nu doet?
Op meerdere vlakken maar ik denk toch vooral het netwerk dat ik aan TMO heb overgehouden. Zeker als je ondernemer bent, is je netwerk enorm belangrijk. De studentenvereniging en disputen hebben daar zeker ook een grote rol in gespeeld.
En qua vakinhoud is textielwarenkennis natuurlijk onmisbaar. Maar ook de projecten waarbij je bedrijven moest simuleren zijn heel waardevol gebleken. Daar zijn mijn ondernemerschapskwaliteiten zeker naar boven gekomen.
Wat is je leukste herinnering aan TMO?
Och, zoveel mooie herinneren. Natuurlijk de feestjes van dispuut Blend en studentenvereniging Changeant maar ook de toenmalige modeshows (nu de Trend Expo, red.). En Riet natuurlijk! Haar friet – Friet van Riet – was weergaloos.
In welke mate ben je nog verbonden aan TMO?
Ik wil graag verbinding houden met TMO. Voor stagiaires bijvoorbeeld. Zij zijn immers de nieuwe generatie binnen de mode en groeien op met sustainable fashion.
Tot slot; waarom een documentaire?
Een tijdje geleden ben ik benaderd door een productiebedrijf dat onze missie wilde filmen om zo mensen te inspireren om op een andere manier naar mode te kijken. Het is een reeks geworden van drie afleveringen waarvan de eerste twee online staan. De documentaire wordt nu alleen nog online vertoond maar het idee is om ze ook op scholen te gaan draaien. Waaronder op TMO uiteraard, mijn grote trots :)!’
Teaser:
https://www.youtube.com/watch?v=WCK9Vta-B50
First episode:
https://www.youtube.com/watch?v=hwAsFhImgW4&t=35s
Second episode:
https://www.youtube.com/watch?v=-MxhCaABGUg&t=104s
Website:
https://www.serendipityvintagedreamer.com/