Inge de Groot is docent en clustercoördinator Fashion Products & Production op TMO. Ze houdt zich ook bezig met de inkoopreis in het 4e semester die eind mei weer plaatsvindt. Maar waarom is het zo belangrijk dat studenten op bezoek gaan in een productieland voor hun studie? Tijd voor een #TMOment.
1. Wie ben je?
Ik ben Inge de Groot, sinds augustus 2013 clustercoördinator op TMO. In de eerste 3 semesters geef ik les in modematerialen, aan de studenten van semester 4 geef ik category management en in het 5e semester help ik met merchandise plannen. Daarnaast ben ik ook projectdocent en docent specialist voor het Purchase Management project, doe ik adviesgesprekken bij inkoop in het Business Pitch project en ben ik hoofdcoach van het onderzoeksatelier in semester 6.
2. Hoe ben je in de modewereld terecht gekomen?
Door de goede smaak van mijn ouders en oma’s! Daar is de liefde en passie voor mooie stoffen en textiel ontstaan. Ik ben in Enschede gaan studeren en ben ‘eigenlijk’ textielingenieur. Met die studie ben ik aan de slag gegaan in de mode en heb ik bij veel grote retailers in binnen- en buitenland gewerkt, veelal in buying management functies, gedurende de afgelopen 22 jaar.
3. Heb je nog andere werkzaamheden hiernaast?
Ik geef jonge ondernemers advies als zij hun business opstarten. Daarnaast ben ik zelf startende met de koop en verkoop van textiel, woonaccessoires en meubels; bijzondere items die ik vanwege de kwaliteit, vorm of workmanship de moeite waard vind. Mijn label heet Skattejag, Zuid Afrikaans voor schattenjacht.
4. Kun je iets vertellen over de inkoopreis?
Het 4e semester is opgedeeld in 13 groepen voor het Purchasing Management project, kortweg PM4. Zij krijgen zowel in groepsverband als individueel inzicht in alle schakels die horen bij productontwikkeling. De studenten werken hiervoor aan twee verschillende cases voor Nederlandse opdrachtgevers. Zij maken een marketing- en inkoop/styling concept en werken dit individueel verder uit aan de hand van een specialisme (finance, CSR, supply chain, product, sourcing, kwaliteit). Daarna gaan de studenten op inkoopreis, waar zij de praktijk met de theorie vergelijken die wij hier op school met elkaar doornemen.
5. Wie zijn de opdrachtgevers?
Dit semester werken de studenten voor Groenendijk en Steppin’Out. Voor Groenendijk houden de studenten zich bezig met ‘de ontwikkeling van een corporate uniform voor GVB Amsterdam’. Voor Steppin’Out zijn de studenten aan de slag gegaan met ‘de ontwikkeling van een jongere collectie met behoud van DNA’.
6. En waar gaat de inkoopreis naartoe?
In de vierde week van het project gaan de groepen die aan het vraagstuk van Groenendijk werken naar Skopje en de andere Steppin’Out groepen naar Porto en omgeving. In het verleden zijn wij met andere semesters bijvoorbeeld naar Macedonië (voor onder andere Groenendijk, Van Puijenbroek Textiel), Tunesië (voor onder andere Tommy Hilfiger) en Turkije (voor onder andere MS Mode, Coolcat, ANWB) geweest. Portugal is dus nieuw dit semester!
6. Hoe stel je het programma van zo’n inkoopreis samen?
De bedoeling is om in het productieland van de opdrachtgevers, nu Macedonië en Portugal, een zo breed mogelijk beeld te laten zien van de (textiel)productie ter plekke in combinatie met relevante andere bezoeken die verwant zijn aan die productie. Bijvoorbeeld de Nederlandse Ambassade, de plaatselijke Textiel Universiteit, distributiecentra, douanefaciliteiten of een lokale retailer/designer. De samenstelling van de reis hangt deels af van de contacten van de Nederlandse opdrachtgever. Daar plannen wij dan aanvullend andere bezoeken omheen. In Macedonië werken we samen met Dejan Pavics, hij is een Macedonische Nederlander, die daar leeft en werkt in de textielindustrie.
7. Waarom is dit project belangrijk voor de studenten?
Het project geeft inzicht in de complexiteit van het productontwikkelingsproces en geeft daarmee meer vorm aan de beroepsvarianten inkoop- en productmanagement. Verder krijgen de studenten ook meer inzicht in cultuur en werkomstandigheden van productie in het buitenland. Dat kan een indrukwekkende ervaring zijn. Het zakelijke aspect gecombineerd met het persoonlijke, culturele dat gepaard gaat met inkoop in het buitenland, heeft mij altijd heel erg geboeid. Ik vind het een voorrecht om zakelijk te mogen reizen en dat allemaal mee te maken!
8. Een omvangrijk project dus?
Dit project zou niet mogelijk zijn zonder alle betrokken collega’s die ieder hun bijdrage leveren aan het PM4 project! Het zijn allemaal professionals met veel ervaring in de branche, die het leuk vinden om de studenten te coachen en begeleiden. Ook de feedback van de betrokken professionals en studenten is enorm belangrijk om het project, ieder semester weer, beter te maken. Ook nu gaan er weer iets moois van maken!
9. Wat hoop jij dat je de studenten in dit project kunt meegeven?
Ik hoop van harte dat het project leerzaam is en dat wij de studenten met dit mooie project net een beetje meer passie kunnen meegeven voor textiel in het algemeen, maar inkoop- en productmanagement in het bijzonder.