Bij stagebedrijven vallen TMO’ers vaak zo goed in de smaak dat ze er na hun stage mogen blijven. Zo ook Ayla Kurdoglu, die stage liep bij luxe herenmodemerk OGER en daar nu werkt als Online Content Marketeer. We spraken haar over haar passie voor mode, haar tijd op TMO en haar stage.
Je bent afgestudeerd van TMO, gefeliciteerd! Waar komt jouw passie voor mode vandaan?
‘Als jong meisje was ik al heel creatief en mode zag ik als een middel om die creativiteit te uiten. Het mooie aan mode is dat het veel meer is dan alleen kleding: de enorm grote mode-industrie brengt culturen samen en weet ieder seizoen weer miljoenen mensen te inspireren met fashion weeks. Designers gebruiken mode veelal als statement, bijvoorbeeld politiek of cultureel. Mode is meer een lifestyle te noemen dan alleen een collectie van kledingstukken die aan een rek hangen.’
Wat was jouw hoogtepunt op TMO?
‘Dat is moeilijk, want ik vond de hele opleiding heel leuk. De projecten die ik het meest leerzaam vond waren de Trend Expo in semester 4 en het Business Planproject in semester 5. Tijdens beide projecten werkte ik samen in een grote groep en brainstormden we over maatschappelijke ontwikkelingen, om uiteindelijk tot een uniek fashionconcept te komen. Mijn afstudeeronderzoek in semester 6 was ook een leermoment, maar het állerleukste aan de opleiding was mijn afstudeerstage. Die liep ik bij OGER, een groot merk in de luxe herenmode.’
Wat waren jouw taken bij OGER?
‘Ik was marketing- en contentstagiaire, wat inhoudt dat ik me bezighield met allerlei merkuitingen. Daarbij kan je denken aan het brainstormen over nieuwe campagnes, het bijhouden van social media, nieuwsbrieven maken en uitnodigingen voor evenementen opstellen. Daarnaast werd ik in heel veel andere dingen meegenomen, want ik werkte in een klein team van maar drie personen. Zo mocht ik mee naar fotoshoots en op bedrijfsbezoeken. Toen ik net met mijn stage startte mocht ik zelfs meehelpen met een shoot op een jacht voor de zomercollectie. Ik had pas de week daarvoor gesolliciteerd, maar ze waren meteen zo enthousiast dat ze me meevroegen, zo gaaf!’
Je werd meteen warm ontvangen dus?
‘Ja! Naast dat ik gezellig werd ontvangen, werd ik ook heel serieus genomen. Ik voelde me een volwaardige collega als stagiair en zat helemaal op mijn plek. Zo goed zelfs dat ik mocht blijven en nu nog steeds bij OGER werk. Ik blijf bezig met marketing en content, maar heb nu meer verantwoordelijkheid. Zo ben ik bezig met een project over maatwerkkleding en help ik een nieuwe samenwerking op te zetten. Daarvoor kijk ik naar de presentatie van die collectie en hoe die goed gecommuniceerd kan worden naar de consument.’
Lopen er veel TMO’ers rond bij OGER?
‘Ja zeker, ik weet dat TMO’ers ook de voorkeur hebben vanuit de directie. Een andere oud-TMO’er die ooit stage liep bij OGER is inmiddels onze E-commerce Manager en ik ben dus ook blijven hangen. De directie heeft zelfs gezegd dat als ik ooit wegga, ze een TMO’er zoeken die mijn werk kan overnemen. Dat is een mooi teken, de opleiding wordt zeer hoog gewaardeerd in de branche.’
Hoe was de begeleiding vanuit TMO tijdens je stage?
‘Ik werd begeleid door Yvonne Koobs en Rolf Bruins, heel fijne docenten. Toen ik de stagevacature van OGER voorbij zag komen wist ik dat ik snel moest handelen. OGER is namelijk veel meer dan alleen mode: ze werken ook samen met lifestylebedrijven, precies wat ik leuk vind. De functie wilde ik hoe dan ook binnenslepen, dus heb ik mijn coaches om hulp gevraagd bij de sollicitatie, met succes! Ik werd goed gesteund op zowel zakelijk als persoonlijk vlak. TMO en mijn stage bij OGER hebben mij echt geholpen om meer zelfvertrouwen te krijgen.’
Je bent afgestudeerd en hebt een mooie baan. Heb je verder plannen voor de nabije toekomst?
‘Met mijn 21 jaar ben ik nog erg jong. Ik sta nog open voor van alles, inclusief een vervolgstudie. Daar heb ik wel mijn twijfels over: TMO was zo leuk en ik weet niet of ik nog iets zal vinden dat net zo in de smaak valt. De twee opties waar ik nu naar kijk zijn Consumer Marketing in Nederland of Luxury Marketing in het buitenland.’
Heb je een tip voor andere TMO’ers die bij hun stagebedrijf willen blijven werken?
‘Zorg dat je heel proactief bent en breng zelf ideeën in, maar onderbouw ze ook goed. Werk hard en ook al loop je ergens tegen aan, ga door want je leert er veel van. Die proactiviteit en oplossingsgerichtheid kunnen werkgevers waarderen, dat heb ik ook op TMO geleerd.’
Wil jij net als Ayla werken voor een mooi merk in de mode- of lifestyle branche? Maak kennis met TMO door de brochure te downloaden, kom naar de open dag of loop een dag mee met een student.