Scriptie onderzoek voor Zeeman door Jet & Bente

Haalbaarheid van RENT binnen Zeeman businessmodel

In het laatste jaar van de bacheloropleiding aan TMO doen studenten onderzoek naar de toepasbaarheid en eventuele implementatie van businessinnovaties voor opdrachtgevers binnen de fashion- en lifestylebranche. Afgelopen semester deden studenten Bente van de Ven en Jet Kuilenburg onderzoek naar de haalbaarheid van RENT binnen het huidige businessmodel van Zeeman textielSupers.

Voor wie hebben jullie het onderzoek uitgevoerd?

“Wij zijn Jet en Bente, komen beide uit Montfoort en zitten in semester 6 van TMO. In maart zijn wij begonnen aan ons onderzoek voor Zeeman textielSupers, naar de haalbaarheid van RENT binnen het huidige businessmodel. Rent is het verhuren van spullen. Een bedrijf biedt spullen aan die anderen vervolgens tegen een bepaalde prijs kunnen gebruiken. ”

Kunnen jullie meer vertellen over de inhoud van jullie onderzoek?

“Wij hebben onderzoek gedaan naar de R-ladder strategie. De R-ladder is een ranglijst van circulariteitsstrategieën die je kan implementeren in je businessmodel. Dit komt voort uit de wet- en regelgeving over klimaat en energie voor producenten in Nederland. Zeeman wilde dit onderzocht hebben, omdat je zo je producten in omloop kan houden en je weet wat er mee gebeurt.”

“Om de haalbaarheid van RENT binnen het huidige businessmodel van Zeeman te onderzoeken, hebben we eerst gekeken naar wat RENT precies inhoudt. Vervolgens hebben we de externe kansen voor Zeeman geanalyseerd en bestaande businessmodellen vergeleken. Daarna hebben we de huidige doelgroep van Zeeman in kaart gebracht en via interviews onderzocht of er een latente behoefte aan RENT bestaat. Op basis van deze uitkomsten hebben we de belangrijkste factoren voor de overweging om te huren bekeken. Tot slot hebben we bepaald welke productcategorie van Zeeman het meest geschikt zou zijn voor verhuur. Onze conclusie was dat RENT niet binnen het huidige businessmodel past, omdat het niet aansluit bij het assortiment. Daarom wisten we dat we verder moesten denken dan het huidige assortiment.”

Welk product hebben jullie opgeleverd?

“Omdat we verder moesten kijken dan het huidige Zeeman assortiment, zijn we uiteindelijk uitgekomen bij de kerstboom. Dit product sluit binnen ons onderzoek het beste aan bij de behoefte van de klant van Zeeman. Daarnaast hebben we externe kansen geïdentificeerd, zoals dat mensen kleiner gaan wonen en minder opslagruimte hebben. Een kerstboom is een product dat je slechts voor korte tijd nodig hebt, maar dat hoge aanschafkosten met zich meebrengt. Bovendien nemen seizoensgebonden producten, zoals een kerstboom, vaak veel ruimte in beslag in huis. Dus toen dachten we “Hoe leuk is het om een kerstboom te verhuren?”. Deze kerstboom wordt  geleverd met een dagboek waarin de klant verhalen kan delen. Zo’n idee als dit past juist heel erg bij Zeeman.”

Wat hebben jullie geleerd tijdens dit onderzoekstraject?

Bente: “Het nauw samenwerken met je scriptiepartner en het zien van zaken in een breder perspectief. We dachten te weten wat de uitkomst zou zijn, maar uiteindelijk bleek dit toch anders uit te pakken. En dat het belangrijk is om kritisch naar je eigen werk te kijken.”

Jet: “Tijdens het schrijven van onze scriptie en valorisatie merkte ik dat alles wat we op TMO hebben geleerd, samenkwam. We realiseerden ons toen hoeveel kennis we eigenlijk hadden. Natuurlijk kwamen onderzoeksmethoden aan bod, maar ook vakken zoals marketing en financiën. Daarnaast hebben we op TMO veel over onszelf geleerd via het vak Personal Development. Deze zelfkennis heeft enorm geholpen en bijgedragen aan een goede samenwerking..“

Wat vonden jullie het leukste om te doen?

“Het onderzoek zelf, de interviews met mensen binnen het bedrijf en met Zeeman-klanten in de winkel. We hebben daar  een leuk uitje van gemaakt, wat het erg gezellig maakte. Het was interessant om steeds meer informatie over het onderwerp te verzamelen.”

Jullie tip voor TMO’ers die volgend jaar een scriptieonderzoek gaan doen?

“Zorg er voor dat de onderdelen uit je scriptie op elkaar aansluiten en maak het leuk, want het is een langdurig project. Zelfs als je onderwerp minder aantrekkelijk is, probeer er dan het beste van te maken en verdiep je  in de materie. Anders kan het project heel lang gaan duren.”

 

 

Brochure
Open dag
Proefstuderen