Onderzoek naar duurzaam aankoopgedrag bij schoenenwinkel Mulders

TMO-studenten Kim van der Westen en Tess Michielsen doken voor hun scriptie in de wereld van duurzame schoenen. Ze ontdekten waarom veel klanten toch liever voor ‘gewoon’ kiezen in plaats van groen. Met hun creatieve socialmedia-campagne willen ze laten zien dat duurzaam shoppen helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn.

Voor wie hebben jullie het scriptie-onderzoek uitgevoerd?

“Onze opdrachtgever was Mulders, een schoenenwinkel gevestigd in Alkmaar. Het is een familiebedrijf met een sterke focus op kwaliteit en klantbeleving.”

Kunnen jullie meer vertellen over de inhoud van jullie onderzoek?

“We hebben ons verdiept in het aankoopgedrag van klanten, met speciale aandacht voor duurzaam aankoopgedrag binnen de schoenenbranche. In de praktijk zien we dat duurzame schoenen wel steeds meer terrein winnen , maar dat consumenten nog veel drempels ervaren bij het kiezen voor een duurzaam alternatief. Daarom hebben we onderzocht welke barrières daarbij een rol spelen.”

Welk product hebben jullie opgeleverd?

“Uit het onderzoek kwam naar voren dat de doelgroep van 30 tot 35 jaar weinig kennis heeft van duurzaamheid en het duurzaamheidsaspect  ook nauwelijks meeneemt in hun aankoopbeslissing. Om daar verandering in te brengen, hebben we een serie korte, toegankelijke en humoristische content-video’s ontwikkeld. Deze content kan Mulders op sociale media delen om meer bewustzijn te creëren en het gesprek over duurzaamheid op een luchtige manier op gang te brengen.”

Wat hebben jullie geleerd tijdens dit onderzoekstraject?

“We hebben vooral geleerd hoe belangrijk het is om goed te luisteren naar je doelgroep en om de vertaalslag te maken van onderzoeksresultaten naar een concreet eindproduct dat echt werkt. Daarnaast hebben we veel inzicht gekregen in consumentengedrag en de obstakels rondom duurzaam shoppen in de mode- en schoenenwereld.”

Wat vonden jullie het leukste om te doen?

“Het leukste vonden we het creatieve proces: van het bedenken en schrijven van de afleveringen tot het samen opnemen van de content. Het was ontzettend leuk om te zien hoe ons concept tot leven kwam.”

Hebben jullie nog een tip voor TMO-studenten die volgend jaar hun scriptieonderzoek gaan doen?

“Zorg dat je jezelf goed verdiept in wat er van je verwacht wordt en ga op tijd in gesprek met je opdrachtgever. Probeer echt te achterhalen waar het knelpunt zit, zodat je een oplossing ontwikkelt waar je opdrachtgever direct mee aan de slag kan.”

Brochure
Open dag
Proefstuderen