Laureen en Merel: tweedehands mode slim digitaal aanbieden

TMO studenten Laureen van Driel en Merel van Vliet werkten voor hun afstudeeronderzoek samen met Owned by You, een onderdeel van kringlooporganisatie Het Goed. Deze tweedehands kledingwinkel verkoopt betaalbare, trendy items en zoekt naar nieuwe manieren om klanten ook online te bereiken. Hieronder vertellen Laureen en Merel hoe zij Owned by You hebben geholpen met een omnichannel strategie en wat zij daarvan hebben geleerd.

Voor wie hebben jullie het onderzoek uitgevoerd?

“Wij zijn Laureen en Merel, en wij hebben onderzoek gedaan voor Ownned by You. Dat is een tweedehands kledingwinkel die zich richt op hippe, trendy items die bij Het Goed worden ingeleverd. Deze kleding wordt geselecteerd en in de winkel verkocht voor maximaal €15 per stuk.”

Wat hield jullie onderzoek precies in?

“Ownned by You wil graag omnichannel gaan werken, dus kleding via meerdere kanalen verkopen en niet alleen in de fysieke winkel. Dat is best een uitdaging, vooral als tweedehands winkel, want je hebt te maken met concurrentie van platformen zoals Vinted. Ook is elk kledingstuk uniek. Met een assortiment van zo’n 2.400 items en wekelijks 400 nieuwe stukken, is het niet haalbaar om alles online te zetten. Daarom hebben wij onderzocht: Wat kan wél? Uiteindelijk hebben we een strategie ontwikkeld waarmee Ownned by You toch online actief kan worden, zonder dat het proces onwerkbaar wordt.”

Tot welke oplossing zijn jullie gekomen?

“Een volledige webshop opzetten is op dit moment te groot en te complex. Daarom hebben we gekeken naar een laagdrempelige oplossing. We kwamen uit bij verkopen via Instagram Shopping in combinatie met Shopify. Zo kunnen ze een selectie van items online aanbieden, zonder direct een hele webshop te hoeven beheren.”

Welk product hebben jullie opgeleverd?

“We hebben een uitgebreid handboek gemaakt. Daarin staat een stappenplan hoe Ownned by You de verkoop via Instagram kan opzetten en uitvoeren. Ook bevat het handboek een team- en taakverdeling, een risicomanagementplan, een planning, een kosten-batenanalyse en een overzicht van alle benodigdheden. Zo kunnen ze direct aan de slag.”

Wat hebben jullie geleerd tijdens dit traject?

“Vooral samenwerking. Dat leer je sowieso bij TMO, maar tijdens dit project hebben we ervaren hoe dat werkt in een langdurig traject. Je ziet elkaar door verschillende fases heen en je merkt hoe belangrijk het is om de planning steeds scherp te houden.

Ook zijn we anders gaan plannen: je denkt snel dat je genoeg tijd hebt, maar je moet het onderzoek, het schrijven én het maken van het product goed verdelen over de weken. Zeker omdat we niet in dezelfde stad wonen (Nijmegen en Den Haag), moesten we veel vooruit plannen om samen te werken.”

Wat vonden jullie het leukste om te doen?

Merel: “Het samenstellen en ontwerpen van het handboek.”
Laureen: “Het moment dat het onderzoek helemaal stond en we daarna ideeën konden gaan bedenken. Daar kreeg ik echt energie van.”

Hebben jullie nog tips voor TMO-studenten die straks hun scriptie gaan doen?
“Hou je werkzaamheden goed bij en plan vanaf het begin zorgvuldig. Blijf vooral ook communiceren met elkaar. Dat maakt alles zo veel makkelijker.”

Brochure
Open dag
Proefstuderen