DevelopmentLAB door het oog van studenten
Laat studenten van u leren én leer van hen
Laat studenten van u leren én leer van hen
Ook dit semester zijn derdejaarsstudenten bezig om een stevig onderzoeksrapport en kennisvalorisatie neer te zetten. Enkele studenten geven u hieronder beeld van de eerste fase van het project, hun opdrachtgever en het DevelopmentLAB.
Voor welke opdrachtgever ga je aan de slag? Wat doen zij?
‘GLX Europe -Hong Kong is een producent van heren dress, casual shirts en tailoring waarbij sinds kort ook knitwear aan is toegevoegd. Het bedrijf heeft een hoofdkantoor in Nieuw-Vennep en Hong Kong met fabrieken in diverse Aziatische landen levert het bedrijf kleding aan verschillende Nederlandse merken en retailers. Overigens bevat het klantenbestand ook buitenlandse merken afkomstig uit Nieuw-Zeeland en Australië. Door de diversiteit van het klantenbestand komen klanten met zowel eigen collectie ideeën als klanten die verwachten dat GLX collecties ontwikkelt.’
Wat vind je tot nu toe van de opdracht? Is alles duidelijk?
‘Tot nu toe vind ik de opdracht echt leuk, onder andere ook doordat ik zelf erg geïnteresseerd ben in de toepassing van 3D-software in de modebranche. GLX is namelijk innovatief hierin, is in ontwikkeling en is al bezig met het toepassen van 3D-technologie in hun bedrijfsprocessen. De opdracht sluit dus perfect aan bij mijn interesses en daarnaast is GLX, vind ik zelf, een erg leuk bedrijf, ook doordat zij innovatief zijn wat mij aanspreekt.’
Hoe is tot nu toe het contact met de opdrachtgever?
‘Het contact met GLX is erg fijn. Ze zijn erg behulpzaam en willen echt samen met ons een goed onderzoek neerzetten waar zowel wij als studenten wat aan hebben als zij als bedrijf. Zo hebben we eerst een kennismakingsgesprek gehad aan het begin van het AT6-onderzoek met de Executive Director van GLX. Dit was natuurlijk erg fijn, want zo leerden wij het bedrijf goed kennen en wat ze deden en wist GLX ook wie ze voor zich hadden. Daarnaast zijn er diverse werknemers van GLX gekoppeld aan ons als onderzoeksduo. Zij ondersteunen ons en kunnen ons verder helpen bij gerichte vragen. Ook hebben wij veel mailcontact, hebben we ondertussen een online meeting gehad met twee werknemers van GLX en aankomende week gaan we zelfs langs bij het hoofdkantoor in Nieuw-Vennep.’
‘Wij gaan aan de slag voor Bever. Bever is dé ‘buitenwinkel’ van Nederland met het grootste outdoor assortiment. Met momenteel 40 fysieke winkels. Bever wil iets terug geven aan het ‘buitenleven’. Zo zetten zij zich erg actief in op gebied van duurzaamheid. Ze hebben verschillende concepten ontwikkeld zoals consumenten die tot een jaar na aankoopdatum het artikel kunnen retourneren. Artikelen die de consument niet meer gebruikt, biedt Bever een tweede leven door tweedehandsverkoop in bijvoorbeeld de verschillende pilot shops of deze artikelen worden weggegeven aan mensen die het niet zo breed hebben en de artikelen hard nodig hebben. Ook worden er geen kortingen gegeven op black Friday, maar worden er gratis reparaties gedaan van kapotte artikelen van de consumenten. Bever is als een van de weinige outdoor winkels onderscheidend met hun ‘recyclestraat’. Waarbij elke productgroep op een andere manier gerecycled wordt.’
Wat vind je tot nu toe van de opdracht? Is alles duidelijk?
‘Van Bever hebben we een opdracht gekregen voor het atelier Category Management. De opdracht is erg inspirerend, zo moeten we er voor zien te zorgen de klant dichter bij bever te brengen. Momenteel zijn we druk bezig met het inplannen van alle interviews met de medewerkers van Bever en het schrijven van de enquêtes om zo de eerste stappen van het onderzoek te zetten.’
Hoe is tot nu toe het contact met de opdrachtgever?
‘We hebben goed contact met de opdrachtgever: marketing director Marjolein Vendrig. De eerste ontmoeting op het hoofdkantoor in Pijnakker was dan ook een geslaagde en inspirerende dag. Leuk om te zien hoe de identiteit van Bever terug komt in het interieur van het Hoofdkantoor. Nog nooit hebben wij een kantoor gezien met zo veel bomen om zich heen. De communicatie verloopt soepel. Marjolein helpt ons de goede richting op wanneer wij ergens op vast lopen even als onze ateliercoach Bob Snijders.’