TMOment met Reinier Barens | Cavallaro Napoli

Zijn afstudeerstage deed Reinier op de inkoopafdeling bij Munro. Daar kwam hij er achter dat inkoop toch niet echt iets voor hem was. Na zijn studie op TMO startte hij als sales support representative bij Cavallaro Napoli. Zijn passie bleek bij verkoop te liggen. “Ik ben erg blij ben met wat ik doe bij Cavallaro Napoli. Elke dag ‘on the road’ en spreken met de mensen die onze kleding aan de consument verkopen”. Een interview vanuit zijn – veilig aan de kant gezette – auto.

Wie ben je en wat doe je?

“Ik ben Reinier Barens, 26 jaar en inmiddels bijna drie jaar geleden afgestudeerd aan TMO. Na mijn studie ben ik gestart als sales support representative bij Cavallaro Napoli waar ik een jaar later ben doorgegroeid naar junior accountmanager wholesale.

Junior accountmanager: wat houdt dat in?

Het betekent dat ik als vertegenwoordiger van de herencollectie vrijwel dagelijks op pad ben in de hele noordelijke helft van Nederland; denk A12 en alles wat daarboven zit. Er zijn zo’n 75 verkooppunten die onder mij vallen en bij al die zaken kom ik minstens één keer per jaar langs. Twee keer per jaar brengen we onze nieuwe collectie onder de aandacht bij onze klanten als ze bij ons langskomen in de showroom. Verder spreek ik dagelijks met ondernemers, inkopers en winkelmanagers. Als accountmanager hoor ik veel over waar de behoefte van de klant ligt. Dat kan per vestiging verschillen. Ik speel die informatie door aan onze designafdeling zodat zij er bij een volgende collectie rekening mee kunnen houden. Soms neem ik artikelen retour die in die betreffende winkel niet goed lopen. Het communiceren met mensen vind ik het leukste aan mijn functie. Daarnaast ben je heel erg bezig met de collectie doordat je hoort wat wel of niet loopt.

Wat heb jij met mode?

Ik hou erg van mooie kleding en mooie stoffen. Ik was dan ook blij dat ik mijn afstudeerstage mocht lopen bij de stoffeninkoop van Munro. Door die stage kwam ik er echter wel achter dat inkoop toch niet precies bij mij past. Hele dagen achter de computer is niks voor mij. Vandaar dat ik een baan in de verkoop heb gezocht en nu erg blij ben met wat ik doe bij Cavallaro Napoli. Elke dag ‘on the road’ en spreken met de mensen die onze kleding aan de consument verkopen. Het motiveert mij enorm om met de collectie te stoeien en te zorgen dat deze op de juiste plek komt te liggen in de winkels.

Hoe heeft TMO je voorbereid op het werk dat je nu doet?

Waar ik heel veel aan heb is het netwerk dat je opbouwt tijdens je studie. Ik ken nu veel inkopers en ondernemers; vaak oud-TMO’ers met wie je een band hebt opgebouwd. Ik ben blij met wat ik over mode heb geleerd op TMO, vooral ook in combinatie met het commerciële. Het is een brede studie die business en fashion perfect combineert. Je wordt heel professioneel opgeleid in de breedste zin van het woord. Er wordt bij alles een directe koppeling gemaakt met de praktijk. Ik heb geleerd om met een commerciële bril naar mode te kijken. Ik weet nu dat een mooie collectie óók commercieel aantrekkelijk kan zijn.

Wat is je leukste herinnering aan TMO?

Zonder twijfel is dat de inkoopreis naar Macedonië. Daar kwamen heel veel vakken samen, van de marketingstrategie tot het plannen van een collectie. Bij de bezoeken aan de verschillende fabrieken zie je dan letterlijk voor je ogen alles samenkomen. Verder heb ik op TMO mijn passie voor kleding kunnen uiten en mezelf persoonlijk goed kunnen ontwikkelen.
Daarnaast bewaar ik fijne herinneringen aan de studentenvereniging Changeant. Als vicevoorzitter had ik als taak het binnenhalen van sponsoren en heb ik een netwerkevent georganiseerd. Zo is mijn netwerk nog groter geworden. Eén van de sponsoren was Thom Broekman, waar ik later mijn bijbaan aan heb overgehouden.

In welke mate ben je nog verbonden aan TMO?

In vriendschappen en via het werk waar ik veel oud-TMO’ers tegenkom. In de toekomst zou ik het leuk vinden om een keer op een open dag iets te komen vertellen over mijn ervaringen.

Waarom heb je destijds eigenlijk gekozen voor TMO?

Door het werken in een kledingwinkel is mijn passie ontwikkeld voor mode. Op een gegeven moment dacht ik ‘daar wil iets mee’. Via via hoorde ik over TMO en ik besloot een open dag te bezoeken. De sfeer en het feit dat het een commerciële opleiding is met een hoge baankans, spraken me direct aan.

Waarom zitten er relatief zo weinig jongens op TMO?

Ja, geen idee! Ik vind dat echt heel jammer want het is absoluut een leuke opleiding, ook voor jongens. Het is een brede, commerciële studie die weliswaar gericht is op fashion maar waarmee je nog alle kanten op kunt. Vooral als je praktisch bezig wilt zijn, is het een aanrader. Je zit niet te veel in boeken en er is altijd een directe link met de praktijk.

Wat is jouw gouden tip voor huidige studenten en/of scholieren?

Neem sowieso een bijbaan in de mode. Het helpt enorm als je tijdens je studie al in de praktijk staat. Ga zoveel mogelijk contacten aan in de modebranche; daar leer je heel veel van en kun je na je studie heel comfortabel mee het werkveld in. En tot slot: geniet van je studententijd!”

Lees hier meer TMOmenten

Brochure
Open dag
Proefstuderen