Modebaas-initiatiefnemers Bas van Zomeren en Milto Ploem willen kinderen bewust maken van de impact van mode op onze planeet en hen zodoende inspireren duurzamere kledingkeuzes te maken. Wat begon als een onderzoeksproject in de leerlijn ondernemerschap tijdens hun TMO-studie BBA in Fashion, groeide snel uit tot een succesvolle startup.
De modeindustrie is de één na grootste vervuiler ter wereld. Naast het verbruik van enorme hoeveelheden water is ze ook verantwoordelijk voor tot wel 8 procent aan wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. De berg met fast fashion-afval is inmiddels zo groot, dat die vanuit de ruimte zichtbaar is. Als er iets is waar op duurzaamheidsgebied veel gewonnen kan én moet worden, dan is het wel de mode-industrie. Dit hot topic komt dan ook uitvoerig aan bod in het McKinsey jaarrapport The State of Fashion 2024.
TMO maakt nieuwe generatie bewust van duurzaamheid
De inhoud van The State of Fashion 2024 liegt er niet om: urgente klimaatproblemen, de macht van fast fashion en de komst van duurzaamheidsreguleringen zoals de UPV (besluit Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid textiel).
Dat laatste is geen overbodige luxe als je bedenkt dat jaarlijks bijna 85 procent van alle textiel op de vuilnisbelt belandt. Gelukkig speelt duurzaamheid een steeds grotere rol bij de jongere generatie, ook op modegebied. Wat TMO Fashion Business School betreft, is het in de modebranche tijd voor een waardenmodel met duurzaamheidsdoelen. TMO draagt daaraan bij door duurzaamheid een vast onderdeel te maken van het curriculum.
Lees hier het volledige artikel op de website van De Ondernemer