NIET ZACHT, WEL ZINNIG!
Vorig studiejaar lanceerde TMO Fashion Business School een nieuw en uniek onderwijsconcept; de zogenaamde leerlijn Ondernemerschap. Een real life project waarmee TMO kansen wil bieden aan fashion start-ups van jonge ondernemende student-talenten en daarmee ondernemerschap en innovatie in de praktijk van de fashionbranche stimuleren. Dit biedt ondernemende student-talenten de mogelijkheid om af te studeren in hun eigen bedrijf. De beste businessconcepten dingen mee naar de Meester Koetsier Entrepreneur Award; een financiële donatie ten behoeve van de investering in het eigen bedrijf.
Met de leerlijn Ondernemerschap worden kansen mogelijk gemaakt die in het opleidingsaanbod nog niet eerder mogelijk waren. Die kansen zijn er nu wel dankzij diverse partijen uit de branche die studenten ondersteunen en coachen. Een van die partijen is FashionExperts. FashionExperts heeft een zeer waardevolle bijdrage geleverd door het ‘om niet’ coachen van de deelnemende studentenkoppels. Wij interviewden Dick Petersen en Rien Overvliet over hun betrokkenheid bij de leerlijn Ondernemerschap, de ‘niet zacht, wel zinnig spiegel’ en hun eigen drijfveren.
‘Alles behalve mode’ is de slogan die op de website van FashionExperts prijkt. Een pay off die om uitleg vraagt. “Het is eigenlijk precies zoals het er staat”, legt Rien Overvliet uit. “We helpen fashionbedrijven – groot en klein, gevestigde orde en startups – met alle vraagstukken met uitzondering van mode an sich. Je mag ervan uitgaan dat de meeste modebedrijven verstand hebben van collectioneren, textielwarenkennis, inkoop, fashionmarketing et cetera. FashionExperts kijkt verder en adviseert ondernemers op het gebied van onder andere bedrijfsoptimalisatie, groei en zaken als e-commerce en omnichannel. We houden ondernemers een spiegel voor en helpen hen met het maken van de juiste keuzes. Datzelfde wilden we met TMO-studenten ook doen.”
De samenwerking ontstond vanuit een persoonlijk contact uit het verleden.
Rien: “Chris van Veldhuizen, manager curriculum TMO, vertelde me over de nieuwe leerlijn en ik zag meteen de link naar onze expertise. Vanuit de overtuiging dat wij werkelijk iets kunnen toevoegen aan dit project, zijn we met elkaar in gesprek gegaan en mogen we sinds eind vorig jaar studentenkoppels binnen de leerlijn Ondernemerschap begeleiden. Zoals voor de TMO-docenten en –studenten, is dit ook voor ons een geheel nieuwe ervaring. Het traject ging gepaard met hoge pieken en diepe dalen maar in de eerste plaats is het vooral ontzettend leuk om met jonge mensen te mogen werken. Wij mogen hen helpen om erachter te komen of een carrière als ondernemer bij hen past. Welke richting ga ik uit? Welke dromen heb ik? Wat zijn mijn werkelijke drijfveren en ambities? Met de ‘niet zacht, wel zinnig spiegel’ helpen wij studenten antwoorden te vinden op deze vragen.”
Studenten Bódi Helling en Annali van Dijk beamen dat. “Een aantal weken geleden is ons 6e semester van start gegaan. Binnen dat semester werken we het businessconcept binnen de leerlijn Ondernemerschap verder uit. Ons concept ‘Worldrobe’ is een van de genomineerden voor de Meester Koetsier Award. Naast de begeleiding vanuit TMO worden we gecoacht en begeleid door FashionExperts. Zij kennen alle ins en outs van de fashionbranche waardoor zij ons heel goede adviezen gaven over o.a. verandering en innovatie. Dat is natuurlijk super als je onderzoek doet naar een concept dat wellicht werkelijkheid kan worden! Tijdens de eerste sessie werd ons als het ware een spiegel voorgehouden. Zij noemen dat de ‘ niet zacht, wel zinnig spiegel’ en dat was het ook! We beantwoordden vragen over onszelf, onze dromen, doelen en ondernemen. Niet bepaald makkelijk en ook best confronterend. Je gaat daadwerkelijk nadenken over wat voor jou echt belangrijk is. Waarom en hoe je dit in de toekomst denkt te bereiken. Iedereen heeft wel een droom of bepaald doel, maar het hoe en waarom wordt vaak achterwege gelaten. Juist daar gaat FashionExperts heel diep op in. Ze blijven doorvragen. Voor ons was dit erg leerzaam.”
Ook TMO-coördinator en -docent Bettina van den Bosch is blij met de samenwerking. “FashionExperts is inmiddels kind aan huis bij TMO. De sessies die Rien en Dick met onze studenten hebben, zijn toch anders dan adviesgesprekken met coaches vanuit de opleiding. Ze worden in een andere omgeving geplaatst met adviseurs met kennis van zaken die zij niet kennen. Je merkt dan dat vreemde ogen dwingen tot het nemen van bepaalde keuzes. Ons doel als onderwijsinstelling blijft uiteindelijk toch dat studenten de deur uitlopen met het geruststellende gevoel dat ze nóg beter weten welk carrièreperspectief bij hen past. FashionExperts helpt onze studenten en dus TMO daarbij.”
Dick Petersen vult aan: “Tijdens onze sessies stellen we een aantal vragen die voor ons heel logisch zijn, maar waar studenten zich totaal niet mee bezighouden. Het gaat ons vooral om het verhaal achter het antwoord. Wij gaan dus niet zozeer in op het antwoord, maar op de onderliggende ideeën en emoties. Gedurende zo’n intensief proces komen studenten erachter of hun initiële keuzes wel de juiste waren, of ze echt wel aan hun oorspronkelijke plan willen vasthouden of wellicht toch een ander pad kiezen. Dat kan heel confronterend zijn maar helpt hen wel op weg. Wij oordelen niet, wij zeggen niet ‘je moet zus of zo doen’. Wat wij doen, is reflecteren en helpen bij de vraag of ze wel of niet voor het zelfstandig ondernemerschap geschikt zijn. Dat wij daar ons steentje aan mogen bijdragen is heel waardevol en dankbaar werk.”
Wat onze drijfveer is? Rien: “Fashion is meer emotie dan ratio. Ik vind het ontzettend gaaf om ondernemers – en nu dus ook studenten – te mogen helpen bij die rationele issues. En voor de toekomst? Ach we hopen dat de studenten die we hebben gecoacht later in hun carrière nog eens aan ons zullen terugdenken. Dat we die TMO’ers op enig moment succesvol zullen tegenkomen in de branche. En natuurlijk dat ze met een goed gevoel terugdenken aan onze adviezen. Aan de spiegel die niet zacht maar wel zinnig is gebleken. Dan is wat ons betreft onze missie geslaagd.”