Hoewel veel TMO’ers na hun opleiding aan de inkoop- of marketingzijde van de modebranche terechtkomen, zien we de laatste jaren ook veel oud-studenten de richting van media opgaan. Zo ook Yarissa Snijders, die haar stage bij Hearst heeft afgerond en dolgraag in dit creatieve vak wil blijven hangen. We spraken haar over haar afstudeerstage en affiniteit met (online) magazines.
Kan je iets over jezelf en je stage vertellen?
‘Mijn naam is Yarissa Snijders, ik ben 21 jaar en zit momenteel nog in semester 7 van TMO. Dat betekent dat ik aan het afstuderen ben. De afgelopen maanden heb ik stage gelopen bij Hearst, wat je waarschijnlijk kent van grote magazines als ELLE, Harper’s Bazaar, Cosmopolitan en nog veel meer. Zelf schreef ik voor de titels Men’s Health, Harper’s Bazaar en ELLE. Voor die magazines hield ik mij bezig met het schrijven, updaten en monitoren van online shopping-artikelen.’
Een baan in de journalistiek ligt niet direct voor de hand na TMO. Hoe ben je toch bij Hearst terechtgekomen?
‘Ik vond het eigenlijk heel lastig om te bepalen wat ik wilde gaan doen qua stage of als toekomstige baan. Tijdens de opleiding spraken inkoopmanagement en marketing mij aan, maar de vacatures die ik daarvan zag, pasten net niet bij mij. Mijn moeder vertelde me dat ze mij wel bij een magazine zag werken, dus ben ik in die richting gaan rondkijken. Toen kwam ik onder andere de vacature voor Affiliate Marketing Trainee bij Hearst tegen. Dat sprak me enorm aan, dus zodoende ben ik hier terecht gekomen. Ik zit hier echt op mijn plek.’
Wat is affiliate marketing bij een magazine?
‘Wij hebben bij Hearst klanten die ons betalen om content over hun merk of product te schrijven. Dat kan een artikel zijn dat over die betreffende klant gaat, maar het kan ook een verzamelstuk zijn van allerlei merken en producten die we vergelijken met elkaar. Denk bijvoorbeeld aan een artikel over de beste mascara’s. Daarvoor hebben wij een lijst met bepaalde merken die meegenomen kunnen worden, en waar wij als Hearst ook achter staan. Het schrijven van teksten op basis van affiliates is een heel groot deel van mijn werk als stagiair. Dat doe ik overigens allemaal online en niet voor het fysieke blad. Ik heb echter niet alleen maar affiliate marketing gedaan. Ik heb ook trendartikelen geschreven, zoals modenieuws en nieuws over celebrities. Dat is eigenlijk iets wat de journalisten in het team meestal doen, maar mij leek het ook heel leuk. Die kans heb ik dus met beide handen aangegrepen. Nog iets wat ik met beide handen aangrijp is het aanbod om langere tijd bij Hearst te blijven werken, dat vind ik fantastisch!’
Wat deed je van dag tot dag als stagiaire bij Hearst?
‘Mijn weken waren opgedeeld in twee dagen voor ELLE, twee dagen voor Harper’s Bazaar en één dag voor school of voor Men’s Health. Iedere dag begon ik met een korte meeting met het team van het desbetreffende magazine, om te kijken of er iets was dat ik kon oppakken. Zelf mocht ik ook ideeën pitchen, mijn mening telde namelijk volwaardig mee. Na de meeting ging ik aan de slag met het schrijven van de artikelen en daarin werd ik heel erg losgelaten. Dat gaf mij de kans om creatief bezig te zijn én een verantwoordelijkheidsgevoel. Ik heb echt mijn passie gevonden met dit werk, daarvoor was ik eigenlijk nog niet zoveel bezig met schrijven.’
Wat vond je het allerleukste aan je stage?
‘Dat ik zo losgelaten werd! Daardoor kon ik zo creatief zijn als ik zelf wilde. Daarnaast vond ik het contact met partners buiten de organisatie heel leuk en leerzaam. Wat ook heel bijzonder is, is het feit dat het team van Hearst helemaal niet groot is. Dat verbaasde me. Zulke grote magazines neerzetten met zo weinig mensen, zowel online als offline, is heel knap!
En wat was voor jou de grootste uitdaging?
‘Omdat ik voor drie titels schreef, met elk een andere doelgroep, moest ik iedere dag even schakelen en omdenken. Je moet namelijk zorgen dat je niet vanuit je eigen smaak denkt of schrijft, maar je inbeelden hoe de doelgroep zou denken. Dat kan best lastig zijn, maar je went er snel aan en het is ook juist wel leuk. Elke dag is daardoor anders.’
Hoe kijk je terug op jouw tijd op TMO?
‘Ik vond het een hele fijne tijd, die erg snel is gegaan. Ik kan me nog goed herinneren dat ik in augustus 2018 op school startte. Op TMO vind je heel fijne mensen en vooral fantastische docenten. Het feit dat je zo breed wordt opgeleid is super. Met TMO kan je alle kanten op! Wat betreft hoogtepunten blinken de projecten waarin we op reis mochten zeker uit. Bijvoorbeeld het trendspotten in Amsterdam en Antwerpen. Zo zagen we telkens weer wat nieuws.’
Hoe zie jij je toekomst voor je?
‘Op korte termijn ben ik dol op het maken van strakke planningen, maar op lange termijn sta ik open voor van alles. Momenteel vind ik magazines fantastisch en ik ben van plan daar zeker nog een tijd in verder te gaan. Styling spreekt me ook erg aan. Maar eerst natuurlijk afstuderen! Ik lever mijn afstudeeronderzoek bijna in en daarna vinden de afrondende gesprekken plaats. Hopelijk ga ik slagen. Ik zat er een tijdje aan te denken om een master in Londen te gaan doen, maar dat stel ik nog even uit. Ik ben nog jong en zit nu goed op mijn plek. Wie weet in de toekomst!’
Wat als je als TMO’er bij een magazine terecht wil komen?
‘Dat kan prima! Voor veel functies bij magazines moet je journalistiek gestudeerd hebben, maar bij modemagazines kan je ook heel goed uit de voeten met een modegerichte studie. Zelf heb ik heel erg mijn best gedaan om op te vallen met mijn motivatiebrief en cv. Laat goed zien wie je bent, wat jou onderscheidt van de rest, laat creativiteit zien en overtuig het bedrijf dat jij dé persoon voor de functie bent.’
Waarom zou jij TMO aanraden?
‘Als je een passie voor mode hebt, is het een fantastische studie. Je wordt heel breed opgeleid, waardoor je van elk element binnen de branche wat leert. Daarnaast staat TMO erg goed aangeschreven. Bedrijven worden meteen enthousiast als ze horen dat je bij TMO studeert. Met deze studie kun je echt ver komen!’
Wil jij net als Yarissa Fashion Business studeren? Meld je aan voor een open dag.