Sinds kort hebben ze een nieuwe huisvesting binnen TMO en zijn ze voor onze studenten nóg beter te vinden dan voorheen: het Studentenloket van TMO. We nemen een kijkje achter de schermen van het Studentenloket. Een TMOment met Nettie van Lavieren, Jeanette Nell en Petra Norbart die onze studenten dagelijks met raad en daad bijstaan.
Wie zijn jullie en is jullie rol op TMO?
“Wij zijn Nettie, Petra en Jeanette. Samen vormen wij het Studentenloket en zijn we verantwoordelijk voor de afhandeling van zo’n beetje alle studie-gerelateerde aangelegenheden en vragen waar studenten tegenaan kunnen lopen. Van cijferinvoer tot DUO-vragen, van examenreglementen tot de begeleiding van pre-diploma studenten.”
Nettie is de office coördinator en begeleidt met name pre-diploma studenten, Jeanette en Petra zijn de eerste aanspreekpunten voor de studenten. “De vragen waarmee studenten komen zijn heel uiteenlopend. Het gaat vaak over rapporten, diploma’s, facturatie, propedeusecertificaten en toetsinzages. Maar we hebben ook een signalerende functie. Bijvoorbeeld wanneer een student nog haar of zijn P moet halen of wanneer er een herkansing dreigt. We zijn niet alleen een vraagbaak voor studenten maar in toenemende mate ook voor docenten. Dit komt omdat het onderwijs continu in beweging is en er dus voortdurend veranderingen zijn. Geen enkel jaar is hetzelfde. Neem de toetsen bijvoorbeeld. Deze zijn bijna allemaal maatwerk.”
Wat is het leukste van jullie werk?
“Vooral het persoonlijk contact met studenten en collega’s is heel leuk. Dat we antwoorden op hun vragen hebben en kunnen helpen. Dat geeft veel voldoening. Bij het Studentenloket krijgen we met alle facetten van TMO en de opleiding te maken. We delen lief en leed en volgen de student vanaf het begin van de opleiding tot en met het afstuderen. Zeker op een kleinschalige school schept dat een band. Het is jammer dat we soms de stempel van ‘probleemloket’ krijgen. Dat is niet terecht. We hopen dat we mede dankzij onze nieuwe huisvesting nóg zichtbaarder worden voor onze studenten en dat ze gemakkelijker bij ons naar binnen lopen om sluimerende problemen bespreekbaar te maken en te voorkomen. We denken graag mee met de student; hoe kan je onnodig zittenblijven voorkomen, wat zijn de financiële voordelen voor een examenstudent? Er zijn vaak heel veel mogelijkheden die niet altijd bekend zijn.”
Wat is er zo leuk aan TMO?
De kleinschaligheid en de korte lijnen. Studenten zijn hier geen nummer, heel veel studenten kennen we bij naam. Dat maakt TMO verschillend van grote hogescholen. Ook alle docenten kennen we. Door de kleinschaligheid heb je veel taken, dat maakt het werk boeiend, leuk en divers. Je beweegt met de cyclus van de opleiding mee; de ene keer doe je toetsen, dan weer diplomeringen. Elke dag, elk semester en elk jaar is weer anders. Net als onze studenten leren wij ook nog steeds.”
Het Studentenloket is gevestigd rechts naast de hoofdingang van de Cocon.
Inloopspreekuur: dinsdag 10:00 – 11:30 uur, woensdag 12:45 – 13:30 uur, donderdag 15:00 – 16:00 uur of op afspraak. Je vraag stellen per mail kan ook: studentenloket@tmo.nl.