Elsa-Sophie kwam er tijdens een project op TMO achter dat ze het ondersteunen van de retail door middel van IT heel interessant vond. Via haar nominatie voor de Meester Koetsier Entrepreneur Award die TMO 2x per jaar uitreikt aan ondernemende studenten kreeg ze daar nog meer zin in en heeft ze er uiteindelijk een mooie baan in kunnen vinden.
Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Elsa-Sophie van Haeften, 26 jaar en wonend in Amsterdam. Ik werk als sales executive bij Kega.
Wat heb je sinds TMO gedaan?
Toen ik in februari 2019 mijn diploma ontving, heb ik de retail tijdelijk losgelaten en ben ik me gaan richten op de IT. Ik ben toen aan de slag gegaan bij een IT staffing en consulting organisatie. Door het ondernemerschapsproject op TMO, waarvoor medestudent Lara Strous en ik genomineerd werden voor een prijs, de Meester Koetsier Entrepreneur Award, ging ik me verdiepen in de IT. We hadden voor het project een tracking-app bedacht en uitgewerkt. Voor mijn aansluitende afstudeerscriptie ben ik toen zelf heel veel op pad geweest en kwam ik in contact met IT-bedrijven die voor en met retailers werken. Eén van die bedrijven was Kega. Daar ben ik na ruim anderhalf jaar consultancy gaan werken.
Wat zijn jouw taken binnen het bedrijf?
Binnen Kega is de afdeling Connect waar ik werk verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een app die gericht is op de medewerker die niet met een pc werkt; de zogenoemde non-desk werker. Deze app is per organisatie ‘gepersonaliseerd’. Doel van de app is winkeloperaties efficiënter uit te voeren én de verbondenheid van de medewerkers met het bedrijf te verhogen.
Mijn taken zijn het begeleiden van bestaande klanten van het oude naar het nieuwe IT-platform en nieuwe klanten met ons product te laten kennismaken. Ik zorg daarbij onder andere voor de contacten met de klant, geef presentaties, laat demo’s zien en zorg voor de offertes. Wekelijks heb ik contact met grote (internationale) retailers en gelukkig zijn ook meetings op locatie weer gangbaar. Elke dag is anders en het is enorm inspirerend om vanaf de zijlijn mee te werken aan digitalisering voor organisaties.
Hoe heeft TMO je voorbereid op het werk dat je nu doet?
Heel erg goed! Om te beginnen ademt TMO een en al retail uit, waardoor je echt in de haarvaten leert begrijpen hoe zo’n bedrijf werkt. Dat helpt mij nog elke dag bij mijn huidige werk. Aan het vak marketing heb ik veel gehad, maar het meeste profijt heb ik gehad van de projecten. Daarin leer je om met andere mensen samen te werken en kruip je echt in de huid van de retailer.
Wat is je leukste herinnering aan TMO?
Zonder twijfel is dat het schrijven van de scriptie voor de Meester Koetsier Award. We hadden daarin helemaal vrij spel en konden zelf op onderzoek uitgaan. Hier heb ik echt ontdekt dat retail én IT mijn twee passies zijn.
Waarom heb je destijds gekozen voor TMO?
Na de middelbare hotelschool wilde ik iets totaal anders gaan doen. Retail en mode hadden altijd al mijn interesse en aanvankelijk ben ik gaan kijken bij Amfi. Die opleiding vond ik niet commercieel genoeg en toen ben ik maar eens gaan googelen op ‘mode en retail’ en kwam ik bij TMO uit.
Zijn je verwachtingen uitgekomen?
Ja, zelfs meer dan dat. Hoewel je door het versnelde traject soms best lange dagen moet maken en heel veel tentamens moet doen, heeft het me heel veel gebracht.
Heb je nog een advies voor huidige studenten of net afgestudeerden?
Voor huidige studenten zou mijn advies zijn: let goed op in de les! Als je dat niet doet, weet ik uit ervaring, loop je vast met je tentamens. Toen ik dat eenmaal door had, gingen die tentamens me stukken beter af. Bovendien had ik daarna een veel betere klik met de docenten.
Tot slot: mocht je nog een leuke stageplek zoeken, neem dan gerust contact op met me. Bij Kega hebben we regelmatig stagiaires op de afdelingen marketing, sales en design. Je bent meer dan welkom!”