Maureen van Mulekom en Teun van Bleijswijk begonnen recent aan de eindspurt van hun opleiding aan TMO. In semester 7 studeren zij niet af tijdens een stage, maar in hun eigen bedrijf Finds Guide.
Finds Guide is de eerste startup die is voortgekomen uit de Ondernemerschapsleerlijn van TMO. In juni wonnen zij met hun vernieuwende business concept de Meester Koetsier Entrepreneur Award; een prijs van €10.000,- die door de Meester Koetsier Foundation spontaan werd verhoogd naar €15.000,-. Daarnaast ontvingen zij van FashionUnited een mediaprijs ter waarde van €10.000,-. In dit TMOment praten we met de twee startende ondernemers over hun concept en toekomstplannen.
Vertel eens iets over jullie winnende concept
“De naam Finds Guide zegt het eigenlijk al een beetje. Finds Guide is een sociaal online platform voor gepersonaliseerde shopping routes. We richten ons met Finds Guide in eerste instantie op de grote Nederlandse steden. Daarna willen we uitbreiden naar internationale steden. Het unieke aan deze app? Op dit moment bestaat er simpelweg geen app waardoor je je als een local voelt tijdens een stedentrip. We ondervonden dat laatst zelf. Binnenkort gaan we naar New York en lopen we weer tegen het probleem aan dat een dergelijke app niet bestaat. Het voorbereiden van een stedentrip of een dag shoppen kost veel tijd. Finds Guide gaat dat makkelijker maken.”
Zijn er ook voordelen voor bijvoorbeeld de retail?
“Zeker! De fysieke winkel krijgt online zichtbaarheid en de juiste doelgroep kan worden aangetrokken. Finds Guide kan als ideale marketingtool voor retailers worden ingezet.”
In juni wonnen jullie de Meester Koetsier Entrepreneur Award. Wat is er sindsdien gebeurd?
“De prijsuitreiking was één groot feest. We waren volkomen overdonderd. Ook door de verrassing van FashionUnited; een mediaprijs ter waarde van €10.000,-. Nadat we waren bijgekomen van alle commotie hebben we de draad weer opgepakt. We zijn toen op zoek gegaan naar de beste bedrijfsvorm voor ons concept. We hebben Finds Guide vervolgens ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, domeinnamen vastgelegd en contacten gelegd in de fashionbranche. Verder hebben we met Mariette Hoitink (bestuurslid Meester Koetsier Foundation) gesproken over de Ondernemerschapsleerlijn en over onze ervaringen. Mariette gelooft enorm in deze nieuwe leerlijn en het unieke onderwijsconcept dat TMO hiermee neerzet. Het is fantastisch om te mogen leren van zo’n ervaren persoon uit de fashionbranche. Dat geldt overigens voor alle betrokken coaches. We kregen goede tips over zaken waarvan je jezelf als student nog niet bewust bent omdat de ervaring simpelweg ontbreekt. Onze coaches hebben ons richting gegeven en we kregen voldoende mogelijkheden om onze ideeën te spiegelen. Alle adviezen bij elkaar opgeteld, hebben ervoor gezorgd dat we de juiste keuzes hebben gemaakt en de Award hebben gewonnen.”
Jullie zitten nu in het laatste semester. Wat zijn jullie plannen?
“We gaan het traject voortzetten in samenspraak met TMO en op basis van het stappenplan dat we hebben gemaakt. Denk aan financiële zaken, afspraken met banken, het gesprek met FashionUnited over de branding, retailonderzoek en uiteraard het ontwikkelen van de website en de app. In tegenstelling tot de andere TMO-afstudeerders gaan we dus geen “echte” stage lopen. We studeren af in ons eigen bedrijf en zijn als het ware onze eigen stagiairs. Hoe uniek is dat!”