TMOment Marc Pronk | Gewoon doen!

Gewoon, doen! Het is één van de waardes van het bedrijf waar deze oud-TMO’er met veel plezier aan de slag is gegaan. “Het past heel erg bij mij”, vertelt hij. Waarom dat zo is, lees je in zijn verhaal.

Wie ben je en wat doe je?
‘Mijn naam is Marc Pronk, ik ben 22 jaar en sinds augustus 2020 afgestudeerd van TMO. Momenteel ben ik werkzaam als Junior Inkoper bij Coolblue.

Wat heb je sinds TMO gedaan?
Eerst heb ik ruim vakantie genomen, maar daarna ben ik al snel op zoek gegaan naar een baan. Ik kwam erachter dat het in coronatijd lastig was om ergens binnen te komen, bij Coolblue kon ik gelukkig wel aan de slag.

Waarom heb je gekozen voor Coolblue?
Ik kom uit de IT-consultancy, houd erg van vernieuwende bedrijven en daar was mijn zoektocht dan ook op gericht. Cooblue groeit op dit moment onwijs hard en ik ben gek op merken. Ik solliciteerde en was erg blij toen ik na het strenge selectieproces werd aangenomen. Ik mocht aan de slag als Inkoper bij de  beamers binnen het team TV & beamers. Ik vind het een interessante productgroep, omdat het gaat om hoofdmodellen waar veel mogelijkheden zijn bij het vermarkten van de producten. Dit is interessant om als junior te kunnen doen.

Wat zijn jouw taken binnen het bedrijf?
Voor de genoemde productgroep ben ik commercieel verantwoordelijk. Het betekent onder andere dat ik de contacten met de leveranciers heb, het relatiemanagement doe en de onderhandelingen voer. Daarbij ben ik verantwoordelijk voor de marges. Het is een snelle business waarin constant onderhandeld wordt. Samen met mijn team zorg ik voor ons deel van het ‘winkeltje’ op de website en voor de adviezen die we daar schrijven. Ik zou dan ook graag vanaf deze plek een grote shout out willen geven naar mijn team!

Hoe heeft TMO je voorbereid op het werk dat je nu doet?
Inkoper is een van de beroepsvarianten waar TMO voor opleidt. Ook het onderdeel Category Management heeft raakvlakken met wat ik nu doe.  Alle calculaties die ik nu moet maken, zou ik niet kunnen doen zonder de lessen hierover op TMO. Bij het vak Business Communication heb ik geleerd hoe je met communicatie een bepaald doel kunt bereiken.

Wat is je leukste herinnering aan TMO?
Dat zijn toch wel de eerste semesters waarin ik mijn studententijd in volle omvang heb mogen ervaren en beleven. Ik was superactief in Doorn, lid van Studentenvereniging Changeant, waar ik ook nog bij de Senaat heb gezeten, en ik vond die tijd echt supergezellig. Als je vraagt naar mijn meest leerzame ervaring, dan is het toch wel het inkoopproject in semester 4. Het werken voor een echte opdrachtgever en het in de praktijk leren hoe de prijs van een product is opgebouwd; ik vond het allemaal erg interessant en heb er veel van geleerd.

In welke mate ben je nog verbonden aan TMO?
Op dit moment niet direct, behalve dan dat ik nog zeker wel contact heb met mensen vanuit de studentenvereniging. Toen ik op zoek was naar een baan, heb ik wel contact gezocht met een docent om te vragen of die wellicht iets wist voor me. De docenten hebben zo’n groot netwerk en daar moet je gewoon gebruik van maken.

Waarom heb je destijds gekozen voor TMO?
Mijn broer heeft ook TMO gedaan, dus ik kende de school al. Destijds sprak het modedeel me vooral aan, maar toen ik eenmaal op de opleiding zat, kreeg ik meer en meer interesse in de commerciële en managementkant van de branche.

Heb je een advies voor huidige studenten of net afgestudeerden?
Tja, dan kom ik toch op een van de waardes van Coolblue: Gewoon, doen! Twijfel niet teveel en doe wat jij voelt dat goed is voor jou.’

Brochure
Open dag
Proefstuderen