Na haar afstuderen nam Esmee even de tijd om goed rond te kijken en uit te zoeken wat ze precies wilde gaan doen. Al snel was duidelijk dat ze het in de marketing zocht en liefst bij een modebedrijf bij haar in de omgeving.
“Heel toevallig kwam Hippe Kippe toen op mijn pad.”
Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Esmee Neijsen, ik ben 21 jaar en in mijn vrije tijd rijd ik graag paard en schilder ik met pastelkrijt. In februari 2023 ben ik afgestudeerd van TMO, waarna ik een half jaartje ‘vrij’ heb genomen. Naast het zoeken naar een geschikte baan ben ik in die tijd ook heerlijk drie weken naar Parijs geweest. Inmiddels had ik al enkele sollicitaties lopen, maar toen ik via via hoorde dat Hippe Kippe in Doetinchem een nieuwe winkel ging openen, ben ik daar meteen gaan solliciteren. In de Achterhoek, waar ik woon, zijn niet zo heel veel modebedrijven en dus was dit een unieke kans.
Wat doe je zoal als junior marketing medewerker bij Hippe Kippe?
Ik heb veel afwisselende taken en dat vind ik ook meteen het leukste aan mijn werk. Een collega van mij houdt de social media bij van ons dames-account en ik doe voornamelijk het kids-account. Ook beheer ik de contentkalender, zorg voor de juiste teksten bij de posts en bedenk en plan shoots in voor afwisselende content. Verder organiseer ik events. Zo hebben we een winter ski-event gehad compleet met glühwein voor de dames en een kerstman voor de kids. Daarnaast organiseer ik de vriendinnenavonden, met Valentijnsdag een ‘love-event’ en onlangs nog een kids-event waarbij een fotografe mooie foto’s maakte van de kinderen in hun nieuwe outfits. Ik ben wel iemand die graag overal bij betrokken is. Naast de genoemde zaken doe ik ook onderzoekjes naar duurzaamheid in het kader van de UPV (Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid, red.)-wetgeving.
Wat vind je het leukste aan je werk?
Vooral de afwisseling van taken spreekt me aan. De ene dag kun je je creativiteit helemaal kwijt en de andere dag ben ik met serieus onderzoek bezig. Tijdens mijn stage bij Elevate Digital heb ik veel geleerd over online marketing. Daar heb ik nu veel plezier van.
Wat heb jij met mode?
Ik vind mode een bijzonder verschijnsel. Het kan een groot verschil maken hoe ik me voel. Als ik in een creatieve bui ben, kleed ik me heel anders dan wanneer ik bijvoorbeeld bezig ben met zo’n serieus onderzoek. Daarnaast wil ik er gewoon leuk uitzien.
Hoe heeft TMO je voorbereid op het werk dat je nu doet?
Ik heb er heel veel verschillende onderdelen van de fashionindustrie leren kennen. Van productie tot marketing en fashiontrends. Qua online, social media en e-mail marketing heb ik het meeste geleerd op mijn stage. Op TMO heb ik meer geleerd over marketingstrategie. Heel eerlijk gezegd spraken de projecten mij minder aan dan de gemiddelde TMO’er. Het was lastig voor mij dat ik ook afhankelijk was van anderen voor een goed resultaat. Ik zit liever met mijn neus in de boeken voor een tentamen. Toch heb ik er veel van geleerd. Door de lessen Productie en Financieel krijg je goed inzicht in hoe een modebedrijf werkt.
Wat is je leukste herinnering aan TMO?
Naast de inhoudelijke lessen is dat toch wel het studentenleven. Ik heb het eerste half jaar echt het volle studentenleven geleefd en genoten van de vrijheid. Helaas kwam daarna corona, maar dat halve jaar pakken ze me niet meer af. Aan het schrijven van mijn scriptie, samen met een vriendin bij wie ik ook in huis woonde in Doorn, bewaar ik fijne herinneringen.
Waarom heb je destijds gekozen voor TMO?
Aanvankelijk wilde ik International Business studeren op de HAN. Lekker in de buurt en dan hoefde ik niet op kamers. Na een proefstudeer dag daar kwam ik erachter dat ik het bij nader inzien toch geen interessante studie vond. Via YouTube had ik de filmpjes bekeken van Claire Lucia die destijds stage liep in New York. Dat sprak me meteen enorm aan en voordat ik naar de open dag ging, was ik eigenlijk al overtuigd. Dat werd versterkt door de enthousiaste verhalen van docenten, het kleinschalige van de school en de mooie omgeving. En ja, ik moest dan wel op kamers, maar ook daar heb ik geen seconde spijt van gehad.
Zijn je verwachtingen uitgekomen?
Ik hou ervan om nieuwe dingen te doen en ontdekken. Toen ik op TMO kwam, kende ik er niemand. Ik heb er superveel geleerd over mezelf en zelfs de ontgroening heeft me sterker gemaakt. Dat was weer een heel nieuwe ervaring en uitdaging voor me, maar die ben ik wel aangegaan. Ik heb op TMO een leuke tijd gehad en veel geleerd; ook van de vakken waarvan ik dacht dat ik ze niet interessant zou vinden. De docenten geven heel fijn les en komen vrijwel allemaal uit de fashionbranche. Dat maakt hun lessen echt interessant.
Wat zou jij doen als je nu 16 of 17 was en een keuze zou moeten maken?
Ga naar een open dag. Je kunt eventueel ook nog een proefstudeerdag doen op TMO. Luister daarbij vooral naar je gevoel. Als het goed voelt, klopt het voor jou. Zelfs als je daarvoor uit je comfortzone moet, zoals ik toen ik opeens op kamers moest. Ga ervoor!”
Meer TMOment verhalen lees je hier. Bijvoorbeeld het inspirerende verhaal van Lisette Goor bij Wehkamp.