In het laatste jaar van de bacheloropleiding aan TMO doen studenten onderzoek naar de toepasbaarheid en eventuele implementatie van businessinnovaties voor opdrachtgevers binnen de fashion- en lifestylebranche. Afgelopen semester deden studenten Lisette van Stigt en Louise Badry onderzoek naar de implementatie van 3D ontwerp voor damesmodemerk Aaiko.
Voor wie hebben jullie het onderzoek uitgevoerd?
“Wij zijn Lisette van Stigt (22 jaar) en Louise Badry (22 jaar), klasgenoten en wij zitten in semester 6 van TMO. Samen hebben wij scriptie-onderzoek gedaan voor opdrachtgever Aaiko, dit is een Nederlands damesmodemerk gevestigd in Amsterdam.”
Kunnen jullie meer vertellen over de inhoud van jullie onderzoek?
“De commercieel manager van Aaiko heeft veel interesse in 3D ontwerp. Veel modebedrijven werken met 3D ontwerp en hij wil graag weten of de overstap naar 3D ontwerp een interessante innovatie is voor Aaiko. Wij hebben specifiek gekeken naar de voordelen van 3D ontwerpen in de ontwerpfase. Hoeveel tijd kan dit opleveren? Welke kosten kunnen ze besparen en op welke manier draagt het bij aan de duurzaamheid?”
“Tijdens ons onderzoek hebben we veel interviews afgenomen, waaronder bij Aaiko zelf. We spraken met de commercieel manager en een aantal designers. Daarnaast hebben we verschillende softwareaanbieders van 3Dontwerp geïnterviewd, waaronder CLO-3D. Verder hebben we experts gesproken die veel ervaring hebben met 3D ontwerp of die een integratie ervan hebben geleid bij onder andere G-Star en WE Fashion.”
Welk product hebben jullie opgeleverd?
“We hebben een ‘Lovestory’ ontwikkeld voor Aaiko en 3D ontwerp. Dit is een workshoptraject van 10 weken om de deelnemers (medewerkers van Aaiko) te enthousiasmeren, stimuleren en hun intrinsieke motivatie te verhogen. Het traject bestaat niet alleen uit leuke activiteiten; het is vooral bedoeld om op een laagdrempelige manier kennis te maken met 3D ontwerpen en de verschillende mogelijkheden ervan te ontdekken.”
“Tijdens de interviews merkten we dat er weerstand is tegen 3D ontwerp. Er is nog weinig kennis over 3D ontwerp, dus hebben we speeddates opgenomen in het workshoptraject. Zo kunnen de medewerkers op een makkelijke manier hun vragen stellen en kennis opdoen van 3D ontwerp professionals.”
We kregen de tip van onze coaches om er iets leuks van te maken. Het was lastig om een begin te maken, dus hebben we veel gebrainstormd. Zo ontstond het idee van de ‘Lovestory’ en kwamen we op het Bachelor-thema met speeddates. Vanaf dat moment begon het idee steeds meer vorm te krijgen.”
Wat hebben jullie geleerd tijdens dit onderzoekstraject?
“Het schrijven van je scriptie-onderzoek is de zwaarste en grootste opdracht binnen je opleiding aan TMO. Tijdens de opleiding doe je al veel kleinere onderzoeken en opdrachten, maar dit is echt een stap hoger. Dit is dus een goed moment om na te denken over hoe je een goede scriptie schrijft.”
“Daarnaast verlaat je een beetje de studentenrol, omdat je veel contact hebt met mensen buiten TMO. Je gaat het veld in en werkt binnen een professionele omgeving aan je schoolopdracht. We voelden ons niet per se studenten; het voelde alsof we op gelijk niveau aan het praten waren. Het was heel leuk om een opdracht te doen voor een bedrijf. Zij hebben een vraag en je voelt dan wel de druk om iets op te leveren waar ze echt iets aan hebben. Aaiko is een heel leuk bedrijf, heel gastvrij en gezellig. We voelden ons meer als collega’s dan studenten.”
Wat vonden jullie het leukste om te doen?
“Het was ontzettend leuk om interviews af te nemen met mensen die al werkzaam zijn in de branche en veel ervaring hebben. Daar leer je direct van. Het was ook boeiend om Aaiko als bedrijf beter te leren kennen en te ontdekken hoe alles binnen zo’n organisatie werkt. Daarnaast hebben we veel plezier gehad bij het opmaken en designen van de valorisatie. Het schrijven van de ‘Lovestory’ was ook leuk, net als het presenteren ervan. Je ziet meteen hoe mensen het ontvangen, en dat is erg waardevol.”
Hebben jullie nog een tip voor TMO studenten die volgend jaar een scriptieonderzoek gaan doen?
“Zorg dat je een fijne scriptiepartner hebt, iemand waar je goed mee kan samenwerken. En maak het leuk. Kijk goed naar het type bedrijf en scriptie-onderwerp. Kies er één waar je energie van krijgt. Maak goed contact met de mensen in het bedrijf, daar krijg je namelijk veel voor terug. Je werkt direct aan je toekomstige netwerk in de fashionbranche.”