In het laatste semester van TMO loop je stage bij de meest uiteenlopende fashionbedrijven in Nederland of in het buitenland. In TMOnstage interviewen we studenten over het sluitstuk van hun opleiding. Fleur Maters loopt stage bij A Fish Named Fred, een heren lifestyle brand dat net zo out-of-the-box is als de naam.
Vertel eens iets over je stagebedrijf
“De stage bij A Fish Named Fred trok mij vooral aan omdat het zo’n informeel bedrijf is. Het team is super leuk en je krijgt eigenlijk van alle afdelingen wat mee. Via LinkedIn kwam ik na een stage-oproep op een grappige manier in contact met de oprichter/eigenaar Rob Schalker. De humor waarmee hij mij benaderde vond ik geweldig. Heel eerlijk gezegd wist ik nog niet veel van het bedrijf dus ben ik mij er flink in gaan verdiepen. Wat mij echt heel erg aanspreekt, is dat zij dingen graag op een totaal andere manier doen dan de rest. Je kunt wel zeggen dat ze vrij onderscheidend zijn. Er zijn maar weinig herenmodemerken die zoveel verschillende, kleurrijke en opvallende prints in hun collectie opnemen. Daarbij benaderen ze hun klanten op een humorvolle en vrolijke manier. Dat vind ik leuk!
Wat doe je zoal?
Ik doe mijn werkzaamheden voornamelijk voor de marketingafdeling en dan met name social media, de webshop en zelfs het kleden van BN’ers. Ik heb een breed takenpakket, erg leuk! Naast het kantoorwerk ga ik wel eens met Rob mee op pad. Dat is erg leerzaam, vooral als het gaat om zelfstandig en proactief werken. Ik neem graag verantwoordelijkheid. Dat bleef niet onopgemerkt dus ik werd al behoorlijk snel in het diepe gegooid. En daar leer je uiteindelijk toch het meest van. Ik heb mijn management skills kunnen testen toen twee van de drie marketingcollega’s allebei op vakantie gingen. Ik kreeg twee weken de verantwoordelijkheid voor de marketing van AFNF. Heel spannend maar ook erg gaaf. Ik heb enorm veel geleerd, waaronder managen.
Hoe heeft TMO je voorbereid op je stage?
TMO heeft mij goed voorbereid op de stage. TMO is een super leuke opleiding, en je leert er enorm veel, maar in de praktijk gaan dingen soms toch even anders. Het was fijn dat ik tijdens mijn stage bepaalde vakken echt specifiek zag terugkomen. Zo kon ik veel marketingtheorie in de praktijk toepassen en ook content marketing was erg belangrijk voor mij.
Welke tips heb je voor studenten die op zoek zijn naar een tof stageadres?
Begin op tijd met zoeken naar een goed stageadres, ook als je niet zeker weet wat je wilt gaan doen. Een oproep op LinkedIn heeft mij erg geholpen.”
Rob Schalker over Fleur:
“Fleur is een vrolijke opgewekte meid die van aanpakken weet en zelf nadenkt voordat ze vragen begint te stellen. Zo heeft ze tijdens de afwezigheid van haar collega’s onze webshop helemaal alleen onderhouden en social media posts opgezet en geplaatst. Ook denkt ze regelmatig mee met het opzetten van marketinginitiatieven
Ik denk dat ze steeds beter heeft geleerd hoe je connecties legt op een zodanige manier dat 1 plus 1 niet 2 is maar 3. Ook het opzetten van barter deals heeft ze inmiddels van dichtbij goed meegekregen. Mijn tip aan Fleur voor haar carrière: wees nog wat brutaler en onthoud dat je meer kan dan je denkt.
Andere TMO-stagiairs zijn welkom, kom maar op met die kandidaten!”