TMOment Naomi Kamphorst & Carine Martinelli: ‘what we stand for is where we stand on’.

WINNAARS MEESTER KOETSIER ENTREPRENEUR AWARD

In juni 2018 tijdens BP5 (business plan semester 5 project) ontstond het idee om het concept ‘sneakers per stuk’ te ontwikkelen. Heel veel mensen hebben een verschil in grootte tussen de linker- en rechtervoet. Dat kan soms zelfs een volle maat of meer zijn. De sneaker moest duurzaam zijn, maar ook hip én uitvoerbaar in diverse kleuren zodat je ook qua look twee verschillende sneakers hebt. Duurzame, betaalbare, mix & match sneakers zowel qua uitvoering als qua grootte.
Een groep studenten ging met het idee aan de slag, presenteerden hun concept aan de BP5-vakjury en eindigden als eerste in de ranking van alle businessconcepten. Dit betekende dat zij het concept verder mochten uitwerken tijdens de Leerlijn Ondernemerschap in semester 6 en daarmee automatisch in aanmerking kwamen voor de Meester Koetsier Entrepreneur Award. Eén voorwaarde: je moet het ondernemerschap aandurven. Naomi Kamphorst en Carine Martinelli namen de gok en brachten Trace
– de merknaam van de sneakers- naar the next level. Een half jaar later stonden ze in de finale en wonnen ze de Meester Koetsier Entrepreneur Award en een startkapitaal van 10.000,-. Carine en Naomi vertellen in dit TMOment over Trace, waar zij voor staan (én op staan) en hun toekomstplannen.

Dé clichévraag maar we stellen hem toch: wat ging er door jullie heen toen jullie hoorden dat je de award had gewonnen?
Naomi: “Heel veel blijdschap natuurlijk Maar ook opluchting! Ons geloof in Trace werd bevestigd door mensen die er veel verstand van hebben. Je gelooft in je concept, maar heel vaak slaat ook de twijfel toe; wordt het wel iets, gaat de doelgroep dit leuk vinden, is het businessmodel realiseerbaar… Het feit dat zo’n ervaren jury ons product ziet zitten, is een geweldige opsteker.”


”DE MEESTER KOETSIER AWARD IS DE REDEN DAT IK TMO BEN GAAN DOEN.
TOEN IK OVER DE LEERLIJN ONDERNEMERSCHAP HOORDE, DACHT IK: DAT WIL IK OOK”

Vertel eens iets over BP5
Carine: “BP5 staat voor Business Plan project semester 5. Tijdens BP5 moet je in groepjes studenten een innovatief fashion business concept bedenken. Het klinkt misschien gek maar ik heb enorm naar BP5 en de Leerlijn Ondernemerschap toegeleefd. Sterker nog, het is de reden dat ik TMO ben gaan doen. Ik hoorde tijdens de open dag over de Leerlijn Ondernemerschap en de Meester Koetsier Award en mijn doel was om deze te gaan winnen. Ik las het verhaal van Maureen en Teun (de eerste winnaars van de Koetsier Award red.) en dacht: ‘afstuderen in mijn eigen bedrijf, dat wil ik ook!’. Ik had natuurlijk nooit kunnen bedenken dat Trace als meest veelbelovende product uit de bus zou komen. Dat gaf een enorme stimulans om er samen mee verder te gaan.”
Naomi: “Ik had eerst wel mijn twijfels om door te gaan met ondernemerschap maar Carine heeft me met haar enthousiasme aangestoken. Hoe gaaf is het om samen met je hartsvriendin je dromen te mogen verwezenlijken! Het was een avontuur maar wel een heel leuk avontuur!”

Vertel eens iets over het ontstaan van Trace

Naomi: “We zijn begonnen met een groep van 8 studenten. Al brainstormend kwamen we op het idee van Trace omdat een jongen in onze groep een maatverschil tussen zijn voeten heeft. We zijn gaan onderzoeken of ‘sneakers per stuk’ al bestonden. Niet dus. De sneakers moesten duurzaam en hip zijn. We wilden het niet positioneren als een orthopedische sneaker. Het concept moest innovatief zijn en duurzaam natuurlijk. Na semester 5 zijn Carine en ik verder gegaan met het verder uitwerken van Trace. In semester 6 hebben we een onderzoeksrapport en een business plan geschreven. Verder hebben we praktische zaken geregeld. We zijn naar Linea Pelle in Milaan, de grootste modebeurs van Europa, gegaan en via een agent zijn we in aanraking gekomen met producenten. Die hebben we vervolgens bezocht, we zijn gaan designen en hebben de marketingcommunicatie opgezet zoals onze Facebook en Instagram. De introductie van de eerste samples van Trace hebben we tijdens een open dag van TMO gedaan. Dat was een groot succes!”

Wat gaan jullie doen met de prijs?
“Een deel gaat naar marketing, het opbouwen van naamsbekendheid en de productie van schoenen. We gaan ook een crowd funding starten, waarschijnlijk in de vorm van pre-order systeem. Dat moeten we nog verder uitwerken. Eerst moeten we stage gaan lopen en afstuderen. Daarna gaan we fulltime aan de slag met Trace.”

Hebben jullie tips voor toekomstige TMO-ondernemers?
Allebei volmondig: “Gewoon doen!! Het is moeilijk, er zijn momenten  dat je denkt “ik stop”, maar uiteindelijk ga je heel trots worden op het resultaat. En als het niks wordt, heb je sowieso heel veel geleerd. Maak vooral ook gebruik van de expertise van je docenten. Zij willen je echt helpen succesvol te worden.”

Share on LinkedIn
Let’s meet
Volgende open dag

okt12

Open dag

Wil je ons graag ontmoeten? TMO Fashion Business School organiseert jaarlijks...