Sofie Gehlen en Iris van de Water zitten in semester 4. Dit semester draait voor een groot deel om projecten, waaronder het TE4-project. TE staat voor Trend Expo, de 4 voor semester 4.
Voor veel studenten is dit een van de hoogtepunten van de opleiding. Hoe de Trend Expo er nu, tijdens corona, uit gaat zien, vragen we aan de twee studenten die beiden een belangrijke functie binnen het project hebben.
Vertel eens wat over jezelf
Sofie: ‘Ik ben Sofie Gehlen, 19 jaar oud, ik kom uit Maastricht en woon op kamers in Doorn. Ik ben gek op reizen, skiën en natuurlijk fashion.’
Iris: ‘Ik ben Iris van de Water, 23 jaar, kom uit Beneden Leeuwen en woon sinds anderhalf jaar in Doorn. Na mijn mbo4 Business & Fashion ben ik doorgestroomd naar TMO. Net als Sofie heb ik een passie voor mode en hou ik van leuke dingen ondernemen zoals reizen.’
Waarom hebben jullie voor TMO gekozen?
Sofie: ‘Ik wilde een goed aangeschreven managementopleiding volgen en niet een studie die té veel fashion gerelateerd is zoals het ontwerpen van kleding. Bij TMO zit je dan goed omdat je naast fashion ook een heel andere richting op kan. Je krijgt een brede basis mee omdat de studie aan de BBA-criteria voldoet.’
Iris: ‘Voor mij was het een beetje hetzelfde. Ik wilde de commerciële kant op. Als je later niet per se meer in fashion wil werken, kan je altijd een andere richting op. Je zit dus niet vast aan de modebranche. TMO trok mij vooral aan omdat het een kleinschalige opleiding is die goed aangeschreven staat. De diversiteit en creativiteit van de opleiding spraken mij erg aan.’
Wat vinden jullie tot nu toe het leukst aan TMO?
Iris: ‘Doordat we veel projectonderwijs krijgen, leer je je medestudenten goed kennen. Je blijft niet in je eigen kringetje hangen en leert daardoor goed samenwerken met andere studenten. Ook de omgeving en sfeer op school vind ik erg leuk. De afwisseling tussen lesweken, projecten en tentamens maakt de studie heel divers. Je werkt steeds naar iets toe. Tijdens het Trend Expo project merk ik dat we worden voorbereid voor het echte bedrijfsleven. ‘
Sofie: ‘Het feit dat we les krijgen van docenten uit de beroepspraktijk spreekt mij erg aan. De lesstof komt daardoor gewoon veel beter over omdat er voorbeelden uit de echte fashionbranche worden gegeven. Dat maakt alles heel concreet. Daarnaast vind ik net als Iris de sfeer op school erg leuk en gezellig.’
Dan over naar het project. Wat is TE4?
Iris: ‘TE4 staat voor Trend Expo semester 4. Binnen dit project wordt door alle studenten van het semester onderzoek gedaan naar een maatschappelijk probleem dat vervolgens vertaald wordt naar trends en consumentenbehoeftes. Het hele semester wordt door elkaar gehusseld en van daaruit worden z.g. trendgroepen samengesteld. Het project wordt geleid door een algemeen directeur en een commercieel directeur. De algemeen directeur is verantwoordelijk voor de 13 trendgroepen en geeft hier leiding aan. De commercieel directeur is verantwoordelijk voor het branding-team bestaande uit het PR-team en VM-team. Binnen deze teams zijn er managers die de teams aansturen. Het zijn allemaal functies waarop je vooraf moet solliciteren. Ik ben VM-manager. VM staat voor Visual Marketing, ik zorg met mijn team o.a. voor de visuele vertalingen van het overkoepelend thema, de uitstraling en de aankleding van de Trend Expo. ’
Sofie: ‘Elke trendgroep behandelt een deelthema binnen het overkoepelende maatschappelijke probleem. Het overkoepelende thema is “Unstream”, doelend op het probleem van de versnelde wereld waarin we als gevolg van verregaande digitalisering in een draaistroom terecht zijn gekomen. Een prestatiemaatschappij waaraan het voor veel mensen moeilijk te ontsnappen is. “Unstream” betekent jezelf loskoppelen van de mainstream en je eigen pad volgen. Het doorbreken van de draaistroom, kort gezegd. Binnen TE4 ben ik de PR-manager. Ik zorg samen met het team voor de funding en sponsoring, publiciteit, het aantrekken van bezoekers en de website. Samen met de VM-manager, het VM-team en de commercieel directeur vormen wij het branding-team.’
Hoe ziet het evenement er nu uit?
Iris: ‘Normaal gesproken is de Trend Expo fysiek te bezoeken op TMO. Dat is nu helaas anders door corona. De 13 trendteams creëren een eigen stand waarin ieder team een ‘Unstream’-oplossing laat zien. Deze stands worden fysiek op TMO gebouwd en kunnen online bezocht worden op de website via www.trendexpo2021.com. De trendteams nemen de bezoekers middels de audio-visuele uitingen mee in de wereld van “Unstream”.
Hoe en wanneer is de Trend Expo te bezoeken?
Sofie: ‘Op 31 maart om 8 uur ’s morgens gaan we live via www.trendexpo2021.com Je hoeft je niet aan te melden of in te schrijven, je kan de online Trend Expo gratis bezoeken. Eerder is op de site niets te zien. Wel kan je de ontwikkelingen rondom de Trend Expo volgen op Facebook LinkedIn, Instagram en TikTok via @trendexpo2021.
Woensdag 31 maart 2021 vanaf 08:00 uur te bezoeken op www.trendexpo2021.com
en te volgen op alle sociale mediakanalen via @trendexpo2021
De Trend Expo wordt mede mogelijk gemaakt door de volgende sponsoren: