Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Lisette Hilhorst en werk nu inmiddels ruim 12 jaar bij TMO. In de eerste plaats ben ik docent Financieel Management. Dat bestaat uit de vakken financiële economie, businessplanning en merchandise planning.
Daarnaast heb ik de neventaken clustercoördinator, tutor, financieel expert binnen diverse onderwijsprojecten zoals het Business Plan project, het Inkoopproject en het Trend Event. Normaliter ben ik ook stagebegeleider maar in verband met mijn huidige studie heb ik dat even gepauzeerd.”
Wat is je achtergrond?
“In tegenstelling tot veel collega’s heb ik mijn roots niet in de mode. Ik heb een financiële achtergrond die vrij divers is. Ik heb onder andere als financieel manager en accountant in de zakelijke dienstverlening en het bedrijfsleven gewerkt; van fashion tot consultancy en detachering. Wel altijd de ‘harde’ business kant. Onderwijs vormt een prettig contrast”.
Waarom de stap naar onderwijs? Hoe ben je bij TMO beland?
“Ik denk dat de meesten dezelfde drijfveer hebben als ik, namelijk meer met mensen werken. Met jonge mensen vooral, want dat is zó leuk. De problemen waar ik in de financiële sector tegenaan liep, bleven maar terugkomen. Ik ging nadenken over wat ik nou echt wilde en besloot naast mijn baan een lerarenopleiding te gaan doen. Terug in de boeken gedurende drie jaar. Gelukkig kreeg ik veel vrijstellingen dus dat was prima te doen. Nadat ik mijn diploma en lesbevoegdheid heb gehaald, ben ik gaan rondkijken. Er waren geen concrete plannen om naar het hbo te gaan, het liep gewoon zo. Ik zag een advertentie van TMO en die trok me aan. Ik heb gesolliciteerd et voilà.”
Financiën is niet echt het meest favoriete vak van iedereen. Hoe maak jij het leuk?
“Ik probeer Financieel Management zo dicht mogelijk bij fashion te houden en het zo persoonlijk mogelijk te houden. Maar het blijft lastig. Cijfers zijn niet ieders ding. Bij projecten zien mijn studenten er wel meer de betekenis van in. Die praktijk is en blijft binnen de hele opleiding ontzettend belangrijk. Als je de praktijk er niet bijhaalt blijven het niet levende cijfers, ‘ver van m’n bed’ voor studenten en niet boeiend.”
Wat heb je met de fashionbranche?
“In de eerste plaats vind ik mode en kleding leuk maar ik ben zoals de meesten van mijn collega’s geen ‘native’. Sinds ik bij TMO werk heb ik de branche veel beter leren kennen en ben ik er achter gekomen hoe dynamisch dat wereldje is. De veranderingen binnen mijn vakgebieden volgen elkaar in snel tempo op. Kijk naar supply chain management bijvoorbeeld.
Om up to date te blijven ben ik ook de master Bedrijfskundige Digital Business gaan doen. De studie verdiept zich in de alsmaar toenemende digitalisering van de wereld. En dat gaat veel sneller dan wij denken. Sinds ik met de studie ben begonnen, is er al heel veel veranderd. Laat staan over tien jaar. Wij als TMO moeten daarop inspelen. Omdat we zo dicht bij de praktijk staan, lukt ons dat gelukkig heel goed.”
Wat spreekt je zo aan in de opleiding?
“Dat waar het om draait bij een school: studenten en lesgeven. En dat je iedereen hier kent. Ook als je gaat winkelen; je komt altijd wel een TMO’er tegen.”
Heb je tot slot een tip aan onze studenten?
“Ik blijf dicht bij mijn vak: ‘houd alles in balans’”.