TMOment Fleur Rijke | van cosmetica naar mode bij Dior en BESTSELLER

TMO leidt op voor de fashion- én lifestylebranche, dat heeft oud-student Fleur Rijke maar al te goed ervaren. Fleur liep namelijk stage bij Parfums Christian Dior en werkt inmiddels bij BESTSELLER. We spreken haar over haar carrière bij dit modebedrijf terwijl ze in haar showroom zit. Mét de nieuwste collecties, die zij verkoopt aan de Nederlandse retailers.

Wil je iets over jezelf vertellen?

‘Tuurlijk! Ik ben Fleur, 22 jaar en in maart 2022 afgestudeerd van TMO na een superleuke stage bij Dior. Die stage liep ik bij Parfums Christian Dior in Capelle aan den IJssel, op de e-retailafdeling. Ik hield me dus bezig met geuren, skincare en make-up van het luxemerk. Een droom die uitkwam, want cosmetica is een grote passie van mij. Na afgestudeerd te zijn ben ik gaan werken bij BESTSELLER, het moederbedrijf van merken zoals Vero Moda, Vila, Only, Jack & Jones en nog veel meer. Ik werk in de sales voor Vero Moda Girl & Curve sinds deze maand, hiervoor was ik verantwoordelijk voor Vero Moda NOOS.’

Wat houdt dat in dan?

‘NOOS staat voor Never Out Of Stock: voor veel TMO’ers een bekende term. Kortgezegd houdt het in dat wij bepaalde basics altijd in de collectie hebben en dat onze klanten – retailers – gedurende het seizoen steeds kunnen bijbestellen. Vero Moda NOOS heeft altijd twee collecties: herfst/winter en lente/zomer. Meer basics en minder trendgevoelig, dus in zekere zin ook duurzamer én veiliger voor de retailer. Hij/zij hoeft namelijk niet van tevoren te beslissen om veel in te kopen om vervolgens het risico te lopen dat er items niet verkocht worden. De retailer koopt dus slechts in wat hij/zij op korte termijn nodig heeft. Omdat het zo’n groot merk is, richt ik me hoofdzakelijk op de NOOS van het relatief nieuwe Vero Moda Curve en Vero Moda Girl.’

Hoe ziet jouw werk bij BESTSELLER eruit?

‘Op ons hoofdkantoor hebben we talloze showrooms waarin de salesteams de klanten ontvangen. De retailers kopen de collecties hier op kantoor in, of via ons online portal waarin we ook alle collecties hebben staan. Komende maand worden de showrooms voor Vero Moda Curve en Vero Moda Girl opnieuw gestyled en geverfd, zodat alles helemaal in lijn is met de brands. Ik verwelkom hier mijn klanten en adviseer welke stijlen zij zouden moeten inkopen op basis van cijfers van de afgelopen seizoenen. Officieel komt BESTSELLER uit Denemarken en daar ga ik binnenkort ook weer heen, super leuk! Dan gaan we de collecties selecteren en bepalen wat we willen presenteren in de showrooms. Dat doe ik samen met mijn collega’s. Veel daarvan hebben ook op TMO gezeten.’

Klopt het dat BESTSELLER veel bezig is met duurzaamheid?

‘Ja! Laatst hadden we hier Fashion Forward Week, waarin alles draaide om duurzame mode. Er werd een dragon’s den georganiseerd waarin iedereen een idee kon pitchen om duurzaamheid nog meer mee te nemen in de bedrijfsprocessen. Over duurzaamheid had ik al veel geleerd op TMO en tijdens een project had ik al eens een pitch gedaan over duurzaam verpakkingsmateriaal. Het idee dat ik samen met mijn collega gepitcht heb? Een herbruikbare plastic bak waarmee we de nieuwe collecties kunnen verzenden naar onze retailers, in plaats van in kartonnen dozen. Dit idee werd zo goed ontvangen dat we de dragon’s den gewonnen hebben en het verder in ontwikkeling wordt genomen.’

Je had het al even over je stage bij Dior. Hoe was dat?

‘Ik wist al heel vroeg dat ik stage wilde lopen bij Dior. Het merk heeft veel historie en karakter, gaat ver terug in de tijd en is heel iconisch. Toen ik erachter kwam dat de cosmetica-afdeling van Dior in Nederland zit, wist ik meteen dat dat dé plek voor mij was. Ik ben een echt cosmeticameisje, misschien nog wel meer dan een modemeisje. Omdat ik zó enthousiast was over dit merk, was ik al ruim een jaar van tevoren bezig met solliciteren, met succes dus! Ik was verantwoordelijk voor het aanleveren van alle informatie over producten die online zouden komen, zoals foto’s, productomschrijvingen, ingrediëntenlijsten enzovoort. De stage was geweldig. Wil je hier ook voor gaan? Zet door!’

En nu dus weer terug de mode in bij BESTSELLER. Waar ligt je hart?

‘Daar kan en wil ik eigenlijk niet tussen kiezen. Ik ben super gepassioneerd over cosmetica, dus bij Dior had ik een enorme passie voor het product. Dat gaf me een kick. Mode vind ik daarnaast óók superleuk en ik ben trots op de producten die ik bij BESTSELLER mag verkopen. Bij BESTSELLER krijg ik veel waardering en kansen. Ik voel me daardoor ook hier enorm op mijn plek!

Hoe zie je jouw carrière de komende jaren voor je?

‘Dat vind ik lastig te zeggen. Toen ik op TMO zat was het grote doel dat ik voor ogen had mijn stage bij Dior. Inmiddels denk ik: ‘ik zie het wel!’ Ik zit heel goed op mijn plek hier bij BESTSELLER en zie het absoluut zitten om hier nog verder door te groeien. Tijdens mijn stage heb ik geleerd dat ik echt van het moment moet genieten en niet alleen maar vooruit moet kijken. Dus dat doe ik nu lekker. Wie weet wat de verre toekomst gaat brengen…’

Wil je nog iets meegeven aan de TMO’ers?

‘Grijp alle kansen aan en pak iedere mogelijke ervaring mee. Geniet van het moment, want het is snel voorbij. Werk hard, wees trots op jezelf en pak je rust wanneer het kan. Oh ja, doorzetten is sowieso key!’

Wil je ook in de dynamische fashion- of lifestylebranche werken? Op TMO leer je alles wat je hiervoor nodig hebt. Meld je aan voor een open dag en kom langs!

Brochure
Open dag
Proefstuderen