TMOment: docent Jacqueline Arnoldy

Docent en coördinator Jacqueline Arnoldy werkt al dertig jaar in de modebranche en geeft op TMO onder andere les in Innovatie Management, waarvoor zij zelf de lessen ontwikkelde. Voor TMOment spraken we haar over haar werkzaamheden en de onderzoeken die studenten uitvoeren in het DevelopmentLAB voor opdrachtgevers uit de branche.

Kun je iets over jezelf vertellen?
Ik ben Jacqueline Arnoldy, werk vier dagen per week op TMO en heb twee fantastische kinderen van 19 en 21 jaar die beiden studeren. Op TMO ben ik de coördinator van het Development Center van semester 6 en de stages/scripties in semester 7.

Wat houdt jouw rol als coördinator in?
Voor het Development Center van semester 6 betekent mijn coördinatorrol dat ik me bezig houd met de interne organisatie van de verschillende thema’s (Ateliers), de studenten en docenten. Daarnaast betekent deze rol het stimuleren van samenwerkingen met het bedrijfsleven, retail, leveranciers en andere onderwijsinstellingen; zo kunnen zij interessante en innovatieve opdrachten door TMO studenten laten uitvoeren en de uitkomsten delen met de sector.

Voor semester 7 ben ik als coördinator de organisator van alle stagevacatures en het screenen van stagebedrijven. Als studenten een stage gevonden hebben, wordt dit gecontroleerd en krijgen ze twee docenten aangewezen ter begeleiding. Zowel de organisatie van deze begeleiding als het inleveren van de beoordelingsformulieren van de stages en scripties horen tot mijn taken. Daarnaast ben ik zelf ook coach van semester 6 Ateliers en semester 7 scriptie- en stagestudenten.

Wat doe je nog meer op TMO?
Ik ben ook docent Innovatie Management voor semester 4 studenten. Door mijn bijna afgeronde Master in dit vakgebied heb ik deze lessen ontwikkeld. Ik vind het fantastisch om dit vak te mogen geven; om met studenten te brainstormen over de veranderende wereld en hoe de fashion sector daarin met innovatieve ideeën, technologieën en samenwerkingen een gezonde toekomst tegemoet gaat.

Tot vorig jaar combineerde ik ook nog freelance werk bij TMO met projecten in winkelgebieden en mijn Masterstudie Innovatie Management. Vanaf vorig jaar ben ik fulltime op TMO en ik rond komend najaar mijn Master af. Ten slotte start ik dit najaar als tutor van semester 1 studenten; tot en met semester 5 zal ik hun aanspreekpunt en klankbord zijn voor hun persoonlijke ontwikkeling.

Hoe ben je in de modewereld terecht gekomen?
Ik werk al ruim dertig jaar in de modewereld. Ooit na een studie aan de HTS voor de confectie industrie Mr Koetsier –het huidige AMFI– heb ik banen gehad als productmanager en inkoper, in accountmanagement, styling, vastgoedbeheer, branchemanagement en nu dus het onderwijs! Bij werkgevers als Van Gils, Kreymborg, Euretco en Inretail was ik in vaste dienst, maar ik heb ook gewerkt als ondernemer met een eigen groothandel en later als ZZP’er. Kortom, heel divers. Het onderwijs op TMO is juist zo bijzonder omdat je een nieuwe generatie kunt coachen met hulp van je eigen ervaringen en netwerk, maar ook doordat je door hen zelf weer nieuwe kennis opdoet.

Kun je iets vertellen over het DevelopmentLAB?
Het DevelopmentLAB valt onder het Development Center. Hier doen studenten in duo’s onderzoek in opdracht van het bedrijfsleven in acht verschillende thema’s: Omnichannel/Bigdata, Retailperformance, Product Technology, Category Management, Vitalisering winkelgebieden, Supply Chain Management en CSR. Ook kunnen studenten die een Master na TMO willen doen theoriegericht onderzoek doen in een Master Atelier.

De studenten schrijven een onderzoeksrapport en maken daarna een kennisvalorisatie. Dat wil zeggen dat ze een aanbeveling uit hun onderzoek uitwerken in een implementatieplan of idee dat de opdrachtgever moet activeren. Heel praktisch dus en vaak heel creatief en visueel. De eindpresentaties waar ze dit aan hun opdrachtgever presenteren zijn echte feestjes! Studenten kunnen hier hun talent laten zien en je ziet vaak heel creatieve oplossingen voorbij komen. Het is al een aantal keer gebeurd dat ideeën daadwerkelijk opgepakt zijn, strategieën herschreven werden en er zelfs banen aangeboden werden!

Voor wat voor opdrachtgevers worden deze onderzoeken uitgevoerd?
Dit voorjaar zijn er bijna 60 opdrachten voor bedrijven uitgevoerd, met namen als o.a. IKEA, Intratuin, Kwantum, Jumbo, Bol.com, Oger, Chasin, Summum, Yaya, Wolky.com maar ook grote retailers als Berden mode en wonen en Van Tilburg en Blom mode. Ook is er hierin een samenwerking met de Han en Avans Hogescholen en met bedrijven als 2factors. Deze laatste heeft zelfs speciaal voor TMO een medewerkersapplicatie ontwikkeld die studenten met klantexperimenten hebben getest bij retailers; onderzoek naar de vraag of met hulp van klantendata als aankoophistorie, oriëntatiegedrag en verlanglijstjes de service voor de klant op de winkelvloer verbeterd wordt.

Waarom is dit project belangrijk voor de studenten?
Het is belangrijk voor studenten omdat het de eerste keer is dat zij een lang project doen (vijf maanden) en in samenwerking met een bedrijf de kans krijgen om een echt probleem te onderzoeken. Ze krijgen maximale coaching van TMO om heel gedegen te leren wat het is om onderzoek te doen, maar hebben daarbij ook de ruimte om met creatieve oplossingen te komen voor het bedrijf. Het is dus een heel goede voorbereiding op semester 7, waarin de studenten individueel hun stage moeten lopen en hun scriptieonderzoek moeten doen. Daarnaast is het ook heel goed voor hun persoonlijke ontwikkeling; je ziet studenten steeds zelfstandiger, zakelijker en volwassener worden, zodat ze na TMO zelfverzekerd een baan kunnen zoeken of kunnen doorstuderen.

Waarom is de binding tussen praktijk en theorie hierin belangrijk?
Juist bij het DelevopmentLAB zie je dat de echte problemen van bedrijven en klanten heel dichtbij komen. Studenten leren dat onderzoek helpt om bedrijfs- of brancheproblemen te analyseren, om beter strategisch beleid te ontwikkelen en ze leren met gedegen maar ook creatieve oplossingen te komen, zowel op korte als lange termijn.

Wat zijn een paar leuke uitkomsten die uit het DevelopmentLAB zijn gekomen?
Een leuk voorbeeld van opdrachtgevers en uitkomsten van het afgelopen jaar is de medewerkersapp op een smartwatch voor Oger, die met een echte demo app gevisualiseerd is. Of hoe heat maps in een winkelgebied gebruikt kunnen worden; dit is in de strategie van de opdrachtgever, Centrum Zeist, daadwerkelijk gebruikt. Tot slot denk ik aan de studenten die de look & feel van de webshop Wolky hebben verbeterd om retouren te verminderen. Zij kregen door de eigenaar zelfs een baan aangeboden.

Wat hoop jij dat jij studenten kan meegeven?
Ik hoop studenten mee te geven dat je met inzet en enthousiasme ver komt, zowel bij TMO als later in het bedrijfsleven. Iedereen heeft zijn eigen talenten en de branche heeft jonge talenten heel hard nodig. Juist in deze moeilijkere tijden zijn er veel uitdagingen en creatieve oplossingen nodig; laat jezelf dus zien en ga ervoor! Durf out-of-the-box te denken en kom met nieuwe ideeën en samenwerkingen.

Heb je nog een laatste tip voor de studenten?
Als je gaat samenwerken voor een project zoek dan iemand die complementair aan je is, en dat is niet altijd je beste vriend of vriendin.

Share on LinkedIn
Let’s meet
Volgende open dag

jun22

Open dag

Wil je ons graag ontmoeten? TMO Fashion Business School organiseert jaarlijks...