TMOment: directeur Theo Rauch

Het nieuwe studiejaar staat voor de deur en dus genoeg reden voor een TMOment met TMO/Detex directeur Theo Rauch. We spreken met hem over de start van het nieuwe schooljaar, professionalisering, studenttevredenheid en het stimuleren van ondernemerschap.

Hoe gaan jullie komend jaar op TMO van start?

Op 12 september opent Han Sterk van Only for Men het nieuwe schoolseizoen met een speech en masterclass voor de studenten. Hij is een ambitieuze en gedreven manager die zijn passie voor fashionretail weet over te brengen. Ik verwacht dat door zijn bijdrage onze studenten nog anders leren aankijken  tegen het inspirerende retailvak. Ik kijk dus erg uit naar deze aftrap van het schooljaar.

Wat maakt TMO nu eigenlijk een bijzondere opleiding?

De afgelopen jaren behoorde TMO met haar onderwijskwaliteit al tot de beste hbo-opleidingen van Nederland. Bovendien hebben we een hoog studierendement en een hoog doorstroompercentage naar werk; 85% van de afgestudeerden heeft binnen 3 maanden een passende baan in de fashionbranche. Maar als organisatie staan we niet stil.  We gaan door met het ingezette proces van constante vernieuwing en verdere professionalisering. We willen het maximale uit onze studenten halen en leggen de lat daarom steeds hoger. Voor de studenten, maar zeker ook voor onszelf.

Denken de studenten daar ook zo over?

In de Nationale Studentenenquête gaven onze studenten aan erg tevreden te zijn over het door ons aangeboden onderwijs. We zien ook een stijgende lijn van studententevredenheid de laatste jaren. Natuurlijk zijn er voor ons altijd nog verbeterpunten, die we samen met de studentenraad serieus oppakken.

Hoe wordt die professionalisering aangepakt?

Onze studenten deden het afgelopen jaar in het TMO Development Center in opdracht van werkgevers uit de branche ‘real life’ onderzoek op uiteenlopende gebieden. Dat doen ze op zo’n manier dat zij maximaal leren en de opdrachtgevers de uitkomsten direct kunnen toepassen in hun eigen bedrijfsprocessen. Komend jaar breiden we de activiteiten in ons TMO Development Center nog meer uit, opdat onze rol in de fashionbranche alleen nog maar groter wordt.

Wat is er nieuw voor de studenten komend jaar?

Nieuw dit jaar is de mogelijkheid die wij studenten, die goede businessplannen presenteren in semester 5, geven om hun plannen daadwerkelijk ten uitvoer te brengen. Van het prestigieuze Meester Koetsierfonds is er driemaal een prijs van 10.000 euro beschikbaar voor studenten met het beste ondernemingsplan. Een geweldige kans dus om hun idee te realiseren.

En er komt weer een nieuwe editie van de Business Battle aan?

We organiseren dit jaar voor de vierde keer de Business Battle, waarin jong en aanstormend talent kan laten zien wat ze waard is . Ik kijk enorm uit naar de inzendingen voor deze editie en verwacht dat het niveau nog hoger zal liggen dan bij voorgaande edities. Vanaf medio september  kunnen scholieren die eindexamen doen of studenten die door willen stromen vanuit het MBO zich hier weer voor inschrijven. Ken je mensen met  feeling voor fashion en business? Wijs ze dan vooral op de Business Battle.

Een bijzonder studiejaar voor de boeg dus?

Ja, we gaan in elk opzicht weer een interessant schoolseizoen tegemoet. Ik wil alle nieuwe studenten dan ook alvast welkom heten bij TMO. Jullie vormen een grote groep en ik wens jullie een geweldige studietijd in Doorn toe. Ook namens alle TMO-collega’s. En natuurlijk hoop ik dat ook de ouderejaars er een prachtjaar van maken!

Brochure
Open dag
Proefstuderen