TMOment Daphne Benschop, Nienke Bruijn en Rixt Sikkema

” Technologische ontwikkelingen volgen zich in rap tempo op en ook retailers ontsnappen niet aan de veranderende wereld. Het gebruik van kunstmatige intelligentie wordt langzaam in webwinkels geïntroduceerd, maar ook nieuwe technieken voor fysieke winkels zien het levenslicht. Drie moderetailers delen hun ervaring met nieuwe technologieën, in het kader van het HYPE Lab-project, onderdeel van Future-Proof Retail, van TMO Fashion Business School en ROC Mondriaan.

Als onderdeel van het project zijn verschillende gadgets en technologieën getest door de retailers. Zo was er een spy-bril, een loyaliteits-app en twee robots die gebruikt konden worden. “Nieuwe klant technologieën bieden kansen om het koopgemak in de winkel te verbeteren,” aldus Jacqueline Arnoldy, projectbegeleider van TMO, in het persbericht. Het HYPE Lab had het doel om winkelmedewerkers te helpen nog meer vanuit de klant te denken en te onderzoeken welke vaardigheden men daarvoor nodig heeft. Het moet voor de medewerkers een tweede natuur worden om antwoorden te bedenken op de vraag: ‘Hoe kan deze winkel een shopping destination blijven?’ ”

Dit en meer was te lezen op de website van FashionUnited. Het HYPE Lab project haalde veel – landelijke! – pers. Een geweldige opsteker voor TMO studenten Rixt Sikkema, Nienke Bruijn en Daphne Benschop  die een leidende rol speelden in het HYPE Lab project. In dit TMOment vertelt het drietal over hun ervaringen.

Rixt komt uit het hoge Noorden, zit in semester 6 en staat dus aan de vooravond van haar afstudeerjaar.
‘Daphne, Nienke en ik doen onderzoek naar wat medewerkers nodig hebben om te kunnen functioneren in de winkel van de toekomst. Het gaat hierbij om zogenaamde 21st century skills zoals robotisering en digitalisering in de vorm van bijvoorbeeld loyalty apps. Het meest leerzame van het onderzoeksproject vind ik de samenwerking met de verschillende partijen. Tijdens dit onderzoek werkten wij samen met retailondernemers, de gemeente Delft, ROC Mondriaan, de Haagse Hogeschool en Future Proof Retail. Namens TMO ben ik de contactpersoon. Ik onderhoud dus het contact met alle partijen. Wij begeleiden het onderzoek ook. Communicatie is dus heel belangrijk.’
Nienke vervolgt: ‘Tijdens het onderzoek ben ik erachter gekomen dat het rekening houden met veel verschillende belanghebbenden een andere manier van denken vraagt. Zo heb ik geleerd veel meer ‘out of the box’ te denken. Eigenlijk ‘without the box’.’
Daphne: ‘Een van de leukste en meest leerzame dingen vond ik het management rondom het project. Ik vind het prettig als er knopen worden doorgehakt en er concreet iets gebeurt. Hierdoor ontstaat er veel energie om door te pakken en meters te maken!’

Wanneer mogen we de eindresultaten van het onderzoek verwachten?
Rixt: ‘In december moet alles afgerond zijn en voor de kerstvakantie zullen wij onze eindresultaten met valorisatie en aanbevelingen inleveren bij onze coaches op TMO.  Op 14 januari presenteren wij onze resultaten tijdens Back to College op TMO aan alle betrokkenen bij HYPE Lab en andere geïnteresseerden. Iedereen is welkom!’

Bekijk ook de vlog die Rixt, Nienke en Daphne maakten.

Share on LinkedIn
Let’s meet
Volgende open dag

apr13

Open dag

Wil je ons graag ontmoeten? TMO Fashion Business School organiseert jaarlijks...