TMOment met Coco Kling

‘Zet het schoenenmerk Maruti weer wat beter op de kaart’, dat was de opdracht die deze oud-TMO’er een half jaar geleden kreeg. Tja, en als je dan al je halve leven in de schoenen zit, laat je je dat geen twee keer zeggen!

Wie ben je en wat doe je?
“Coco Kling, 28 jaar, afkomstig uit Waalwijk en al vanaf mijn 14e werkzaam in de schoenenbranche. Op dit moment ben ik productmanager bij Maruti, een écht Nederlands merk waar ik de collectie voorjaar/zomer 2019 voor aan het ontwikkelen ben. Ik ben hiervoor onder andere naar beurzen gegaan, heb materialen en zolen onderzocht en de trendanalyses van WGSN bestudeerd.  Maruti is enkele jaren geleden begonnen met haar-op-leer met animal prints, maar inmiddels hebben vele merken dit overgenomen. Ik moest dus echt weer iets nieuws gaan bedenken. Daarbij ben ik uitgekomen bij suède waar toch ook weer onze kenmerkende animal prints op komen. Je moet namelijk wel bij je DNA blijven, vind ik.

Wat heb je sinds TMO gedaan?
Vanuit mijn stage bij Macintosh ben ik als assistent-inkoper gaan werken bij Dolcis en daar doorgegroeid tot junior-byer van de heren- en kindercollectie. Vervolgens werd ik inkoper damescollectie bij Manfield en nu dus productmanager bij Maruti.

Hoe heeft TMO je voorbereid op je werk?
Ik vond het fijn dat we in de eerste twee semesters veel hebben geleerd over schoenen. De lessen die ik daarover kreeg vond ik helemaal geweldig en de boeken die we erover kregen heb ik verslonden! Verder is het netwerk dat ik vanuit TMO heb kunnen opbouwen nog steeds heel waardevol voor me.

Wat is je leukste /mooiste herinnering aan TMO?
Eigenlijk ben ik helemaal niet zo’n schooltypetje, maar wat ik fijn vond aan TMO was de kleinschaligheid. Je kent elkaar allemaal en voelt je daardoor echt met elkaar verbonden. Het laatste jaar ben ik ook in Doorn komen wonen. De leukste herinnering is wel dat we met een groepje een modeshow moesten organiseren. We hebben toen de grootste lol gehad en uiteindelijk door een fijne samenwerking een mooie show weggezet. En ja, uiteraard nam ik het onderdeel schoenen voor mijn rekening.

Waarom heb je ooit gekozen voor TMO?
Na het mbo wilde ik naar het hbo, maar ik wist niet goed welke richting. Ik heb op een gegeven moment zelfs overwogen om dan maar stewardess te worden. Totdat een vriendin van mij zei dat zij naar TMO ging. Dat leek me wel wat en sloot goed aan bij mijn passie voor de schoenenbranche.

In welke mate ben je nog verbonden met TMO?
Regelmatig ontvang ik mailtjes van TMO met vacatures. Verder bestaat mijn verbondenheid voornamelijk uit het contact dat ik heb met oud-TMO’ers die ik tegenkom in mijn werk.

Wat zijn je plannen/ambities voor de toekomst?
Mijn grootste droom is om ooit een eigen schoenenmerk te hebben, maar dat is best lastig in deze branche. Voor nu vind ik het prima om voor een baas te werken en me zo te ontwikkelen. Eigenlijk ben ik als productmanager nu ook al een soort van ‘eigen baas’. Ik moet veel beslissingen nemen. Met mijn 28 jaar ben ik één van de jongste productmanagers in de schoenenbranche.

Advies voor huidige studenten of net afgestudeerden?
Zelf heb ik altijd mijn passie gevolgd. Ik ben ervan overtuigd dat als je doet waar je goed in bent, je er wel komt.”

Let’s meet
Volgende open dag

dec15

Open dag

Wil je ons graag ontmoeten? TMO Fashion Business School organiseert jaarlijks...