De Vlaamse Amandine Vits is in maart van dit jaar afgestudeerd. In haar eigen bedrijf wel te verstaan. Die ervaring, haar passie voor fashion én haar feeling voor ondernemerschap heeft ze samengebracht in haar piepjonge bedrijf Atelier Amandine. In dit TMOment vertelt ze over haar high-end label en over de ervaringen van een Belgische studente in Nederland.
“A beautiful day begins with a beautiful coat”
Wie ben je en wat doe je?
‘Mijn naam is Amandine Vits, ik ben 21 jaar en afgestudeerd in maart van dit jaar. Momenteel ben ik druk bezig met de opstart van mijn eigen merk Atelier Amandine. Dit doe ik fulltime. Atelier Amandine is een exclusief kledingmerk dat zich richt op kimono’s, dé trend van deze zomer. Omdat ik zelf graag kimono’s draag, speel ik deze trend in.
Op TMO heb ik veel geleerd over duurzaamheid en dat is een van de redenen dat ik op dit idee ben gekomen. De kimono’s worden namelijk gemaakt van stoffenoverschotten van exclusieve Belgische merken zoals Dries van Noten en Essentiel Antwerp. Ik maak daar unieke stuks mee. Niet zelf, maar een klein confectieatelier in België dat o.a. ook voor Natan dingen doet. Zij maken de kimono’s met de hand en van elk ontwerp worden er maximaal 5 gemaakt. Exclusief en duurzaam dus! Omdat zowel de inkoop als de productie duurzaam zijn en ik alleen met topkwaliteit stoffen werk, is de kimono niet goedkoop. De prijs ligt op 495 euro per stuk. Maar je doet er jaren mee en – wat ik al zei – de stoffen zijn zeer exclusief. Je ziet dat ook af aan het luxe label dat in de kimono wordt genaaid. Deze laat ik speciaal maken in Italië.
We zagen op internet dat veel modellen al out of stock zijn. Het loopt goed dus?
Jazeker! Ik werk samen met Oui Fashion Store in Hasselt en Knokke en Uno Knokke waar de kimonojassen in de winkel hangen. Deze waren in no time bijna allemaal uitverkocht. Daarnaast verkoop ik via mijn webshop en Instagram. Maar ik word ook best vaak aangesproken op straat als ik aan het shoppen ben en een van mijn kimono’s draag. Op deze manier verkocht ik bijvoorbeeld laatst een jas aan een Nederlandse toen ik Antwerpen liep.
Ga je de collectie uitbreiden of blijft het bij kimono’s?
Ik wil graag ook andere kledingstukken gaan maken maar de ideeën daarvoor wil ik eerst goed uitwerken. Ik ga niet zomaar iets op gevoel doen. Eerst een plan. Ja, ook dat heb ik op TMO geleerd! Voorlopig blijf ik mij focussen op de kimono’s. Ik voorzie dat deze trend zich ook in de winter gaat voortzetten. Er komt dus zeker een wintercollectie. Een model met faux fur en heel speciale mouwen heb ik al verkocht aan een influencer. Dit model ga je terugzien in de wintercollectie.
Even terug naar TMO, vertel eens iets over je eigen bedrijf?
Tijdens de eindfase van mijn opleiding heb ik met collega-studenten het concept ONDRBOKS bedacht. Dat is customized herenondergoed met tokmaten. Ik ben solo met dit concept verder gegaan in het laatste semester en heb mijn eigen startup gerealiseerd waarbinnen ik ook ben afgestudeerd. Ondanks corona ging dat goed maar een groot deel van mijn afstuderen heb ik vanuit huis in België online moeten doen. Maar gelukkig kon dat en heb ik geen studievertraging opgelopen.
Hoe je afstudeert in je eigen startup? TMO heeft hiervoor een speciale leerlijn Ondernemerschap. Als je daarvoor kiest én je businessconcept is kansrijk genoeg dan krijg je de mogelijkheid om in je eigen bedrijf af te studeren. Dat doe je met behulp van je docenten, expertcoaches en stagebegeleiders vanuit school. Dankzij deze leerlijn heb ik nu Atelier Amandine. Met ONDRBOKS ben ik niet doorgegaan. Ik moest een keuze maken en heb mijn passie voor mooie kleding gevolgd.
Hoe heeft TMO je voorbereid op het werk dat je nu doet?
Op heel veel vlakken omdat het een brede opleiding is maar heel specifiek toch wel met ondernemerschap. Ik heb een eigen merk kunnen lanceren met advies van coaches en docenten. Hoe uniek is dat? Ik raad iedereen met ondernemersbloed aan de leerlijn Ondernemerschap te gaan doen. Het voelt af en toe een beetje eenzaam omdat je geen stage loopt bij een bedrijf maar je krijgt er zó veel voor terug!
Waarom heb je destijds voor TMO gekozen?
Ik kom uit een modefamilie. Mijn moeder is ontwerpster en heeft in Parijs gestudeerd en mijn opa heeft een modebedrijf gehad. Ik wist dat ik ook iets met mode wilde gaan doen, maar niet aan de designkant. Marketing en sales is meer mijn ding maar dan wel met fashion en alle kennis die daarbij hoort. In België bestaat geen fashion business school en zo ben ik na wat onderzoek bij TMO terecht gekomen. Veel van mijn vriendinnen vonden het een erg grote stap maar vanaf dag één heb ik het heel erg naar mijn zin gehad. Ik zou het zo weer doen.
Wat zijn de verschillen met België?
In het begin had ik duidelijk last van miscommunicatie. Kleine taaldingetjes zoals een ‘frigo’. Men weet in Nederland vaak niet wat ik met bepaalde woorden bedoel. Inmiddels spreek ik ‘Hollands Nederlands’ met mijn TMO-vriendinnen en zeg ik ook gewoon ‘koelkast’.
Er zijn ook cultuurverschillen. Nederlanders zijn veel minder gesloten en directer dan Belgen. Netwerken gaat in Nederland daardoor een stuk makkelijker.
Zijn je verwachtingen over TMO uitgekomen? Wat is je droom?
Absoluut! Het zou waanzinnig zijn om van Atelier Amandine een groot, internationaal merk te maken. Dat mijn kleding straks in stores in New-York en Parijs ligt. Dat is mijn grote droom.’
Website www.atelier-amandine.com
Insta https://www.instagram.com/_atelieramandine_/
Op 25 juni a.s. vindt de eerstvolgende finale van de Meester Koetsier Entrepreneur Award weer plaats op TMO.