TMO Podium: Edgar Nijdam

TMO Podium: ondernemer Edgar Nijdam

In TMO Podium geven oud-studenten een inkijk in hun huidige werkveld. Wat zijn ze na TMO gaan doen? En hoe heeft hun studie hen voorbereid op hun huidige functie? Deze week: Edgar Nijdam, die als ambassadeur van Health Promoters een Zuid-Afrikaanse schoen ontwierp.

Edgar Nijdam is 48 jaar, zelfstandig ondernemer en woont samen met zijn vriendin Arina en dochter van 12. Hij studeerde af aan TMO in 1993.

Wat heb je sinds TMO gedaan?
Na TMO werkte ik bij Amici, Hout-Brox, Hugo Boss en Van Eijsden herenmode. In 1998 begon ik mijn eigen winkel, Edgar N. Lifestyle for Men. Na voor- en tegenspoed besloot ik in 2010 het roer om te gooien en ben ik mij gaan specialiseren in maatkleding voor mannen onder mijn eigen merk Edgar N. In die periode was ik vooral bezig mezelf te ontwikkelen en dit deed ik bij de Open Circles Academy. Op dit moment adviseer en help ik zakenmannen, ondernemers en bruidegoms aan een nieuwe en sterke ‘verpakking’. Ik verkoop aandacht die zich uitbetaalt in resultaten.

Wat vind je het leukste aan je werk?
Het leukste aan mijn werkzaamheden vind ik het persoonlijke contact en het feit dat ik mannen oprecht blij maak. Ik zorg ervoor dat ze zelfverzekerder zijn en succesvoller worden. Hoe mooi is het als je verantwoordelijk bent voor iemand zijn verpakking?

Eén van mijn mooiste werkervaringen is de samenwerking met International Football Business Institute in Brussel. Ik zorg hier voor de uitstraling en branding van de studenten die uit de gehele wereld komen. Natuurlijk ben ik ook erg trots op het feit dat ik ambassadeur van Health Promoters ben.

Hoe heeft TMO je voorbereid op je huidige werkzaamheden?
Met name de praktijkervaringen tijdens TMO hebben me voorbereid. Ik heb het dan over de Trendshow, stage en mijn functie als Praeses van studentenvereniging Changeant. Als ondernemer moet je uiteindelijk leren door fouten te maken en te doen. En geloof me, ik heb veel fouten gemaakt.

En je hebt nu een schoen ontwikkeld voor Health Promoters?
Als ambassadeur van de Health Promoters probeer ik hen zoveel mogelijk te ondersteunen. Ik promoot ze in al mijn activiteiten en probeer financiële middelen voor ze vrij te maken. De schoen die ik daarvoor heb gemaakt is eigenlijk spelenderwijs ontstaan.

Ik werk samen met een Spaans schoenenbedrijf en kan via een online platform mijn eigen schoenen ontwikkelen. Op een avond was ik een beetje aan het spelen op dit platform en daar ontstond ineens het idee om een schoen te maken met daarin de kleuren van de Zuid-Afrikaanse vlag. Zo bedacht, zo gedaan.

Wat hoop je met de schoen te bereiken?
Eigenlijk maar eén ding: veel geld ophalen voor de Health Promoters, zodat zij dit kunnen investeren in het goede en mooie werk dat ze doen. De verkoop van de schoen gaat nog niet fantastisch, maar binnenkort gaat de Zuid-Afrikaanse Kamer van Koophandel de schoen promoten onder al haar leden.

Is er iets dat je op TMO geleerd hebt, wat je nog dagelijks gebruikt in de praktijk?
Jazeker, op TMO heb ik geleerd hoe belangrijk het is om jezelf goed te presenteren. Dit pas ik nog steeds elke dag toe!

Heb je nog een advies voor huidige studenten of net afgestudeerden?
De wereld is erg veranderd en zag er toen heel anders uit. Toen ik TMO deed, had nog niemand bijvoorbeeld een mobiele telefoon. De wereld van nu biedt vele kansen. Het belangrijkste is om jezelf af te vragen wat je echt graag wilt. Waar word je blij van en waar ligt je passie. Neem de leiding over je eigen leven en blijf in jezelf investeren. Een ieder die in zichzelf blijft investeren is in staat om te creëren. En als je iets creëert waar je blij van wordt, en je er ook nog eens de problemen van anderen mee oplost, dan heb je een business.

Foto: Robert Zwart

Share on LinkedIn
Let’s meet
Volgende open dag

jun22

Open dag

Wil je ons graag ontmoeten? TMO Fashion Business School organiseert jaarlijks...