Vakken

Bij TMO doe je niet alleen kennis op tijdens de lessen en uit het studiemateriaal, je maakt ook intensief mee hoe het er in de praktijk aan toegaat. Onder meer tijdens excursies en in projecten. TMO biedt een breed vakkenpakket: een combinatie van management, marketing, mode en persoonlijke ontwikkeling. Onze docenten en experts uit de praktijk ontwikkelen zelf uniek, op de branche afgestemd lesmateriaal. Fashion Business is een Nederlandstalige opleiding. Daarnaast gebruiken we bekende, theoretische lesboeken. Bij de start van het studiejaar krijg je een boekenpakket.

Op TMO zijn alle vakken onderverdeel in 4 pijlers; Business, Fashion, Attitude & Practise. Elke pijler heeft zijn eigen vakgroepen.

BUSINESS

  • Cluster Business management
  • Cluster Financial management
  • Cluster Marketing & sales
  • Cluster Research methods

TMO is als eerste hbo-opleiding geaccrediteerd op NIMA B-niveau, waardoor je met het TMO-diploma een NIMA-B1 certificaat kunt aanvragen bij het NIMA, Nederlands Instituut voor Marketing. Hiermee voldoe je aan de toegangseisen voor het NIMA B2-examen.

FASHION

  • Cluster Fashion & Trends
  • Cluster Visual Marketing
  • Cluster Fashion products& production

ATTITUDE

  • Cluster International business communication
  • Cluster Personal development

PRACTISE

Onder de practise pijler vallen onder andere alle projecten en excursies

  • Semester 1: Fashion industry awareness, Trendspotting.
  • Semester 2: Omnichannel, Collection building, Outdoor (februari instroom)
  • Semester 3: Outdoor (september instroom), Brand position
  • Semester 4: Trend Expo, Purchase management
  • Semester 5: Business Plan
  • Semester 6: TMO DevelopmentLAB: onderzoek doen voor opdrachtgevers uit de branche.
  • Semester 7: Afstudeerstage en afstudeeropdracht bij een fashion (gerelateerd) bedrijf in binnen- of buitenland.

Outdoor

In het 3e semester gaan onze studenten in het kader van persoonlijke ontwikkeling op outdoor training. De competenties ‘leiderschap’ en ‘samenwerken’ staan centraal tijdens deze training. Gedurende drie dagen werken studenten in groepen van 6 tot 8 personen in uitdagende situaties, buiten de eigen comfort zone, aan de ontwikkeling van voor een modemanager belangrijke vaardigheden. Na twee dagen oefenen eindigt de training in een speciaal door TMO ontwikkelde managementgame waarin de groepen tegen elkaar spelen en het geleerde real life toe moeten passen.

Heel bijzonder in deze training is de verbinding die met zowel alumni als met het bedrijfsleven wordt gelegd. Iedere groep heeft namelijk een oud TMO’er als coach die al enige jaren ervaring heeft kunnen opdoen in de fashionbranche. Er ontstaat op deze manier een sterke band tussen de oud TMO’ers, de studenten en de branche waarvoor de student wordt opgeleid.

Business Plan

Bij het Business Plan pitchen studenten hun business ideeën. Vervolgens worden de beste 1 – 3 ideeën genomineerd voor zelfstandig ondernemerschap door een vakjury met deskundigen en investeerders. In semester 6 werken de genomineerden hun business idee verder uit. Aan het einde van dat semester pitchen de genomineerden opnieuw voor de vakjury en wordt bepaald of er business ideeën in semester 7 uitgevoerd mogen worden. Het beste idee wint de Meester Koetsier Award; een investering van 10.000 euro in het eigen bedrijf waarin de student in semester 7 gaat afstuderen.

Afstudeerstage

In het zevende semester loop je een afstudeerstage. Je werkt gedurende 18 weken bij een door TMO goedgekeurd bedrijf in Nederland of het buitenland. Tijdens deze stage werk je mee aan de dagelijkse werkzaamheden van het bedrijf en werk je daarnaast zelfstandig aan een voor het bedrijf relevant stageproject op hbo-niveau. Dit kan zowel een bedrijfsintern (mogelijkheden tot efficiencyverbetering, nieuwe strategie, invloed bedrijfscultuur, opzetten quality-management systeem) als -extern project zijn (bijv. marktverkenning, mogelijkheden van e-commerce, mogelijkheden tot strategische samenwerking, etc.). Tijdens de stage ontwikkel en perfectioneer je zeven beroepscompetenties. De zeven competenties worden getoetst aan de hand van een door jou samengesteld stageportfolio met daarin door jou verzamelde of geschreven bewijzen en best pratices per competentie. Daarna volgt een assessmentgesprek waarin je daadwerkelijk aantoont dat je deze competenties op het vereiste niveau beheerst en dat je hierop kunt reflecteren.

Je kunt je afstudeerstage doen in verschillende functies, zoals inkoop, productmanagement, productie, sales (retail en wholesale), marketing, communicatie en e-commerce. Je mag de afstudeerstage doen in één van de verschillende deelbranches van de mode; schoenen, kleding, sportartikelen of woonmode (living), zowel in de retail als aan de kant van de wholesale of (merken)fabrikant. De werkzaamheden die je uitvoert, moeten te maken hebben met het stageproject dat je in overleg met het bedrijf hebt gekozen.

Excursies

TMO organiseert excursies naar musea, zoals het Textielmuseum en tentoonstellingen over mode, duurzaamheid of bijvoorbeeld de nieuwste retailtechnologieën. Onze studenten leren om op professionele wijze te kijken naar consumenten, winkelcentra en etalages in steden als Amsterdam en Antwerpen.

In het 4e semester bezoeken de studenten fabrieken van Tommy Hilfiger, bedrijfskledingproducent Van Puijenbroek, het hoofdkantoor van Inditex, moederbedrijf van onder andere Zara om te begrijpen hoe het productieproces werkt.

In het buitenland betaalt TMO de reiskosten voor excursies. In Nederland komen ze voor jouw eigen rekening. Om die reden adviseren we de keuze voor de OV-weekkaart. Meer informatie over de OV-weekkaart vind je op de website van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

 

Brochure
Open dag
Proefstuderen