De studieopbouw

TMO: voor een mooiere, betere en gezondere fashionindustrie

Waar leidt TMO nu precies voor op en wat is het profiel van een afgestudeerde TMO’er? Hoe is de studie opgebouwd, wat voor type lessen mag je verwachten, en – misschien wel het allerbelangrijker – wat kun je ermee als je bent afgestudeerd?

Nog even terug naar de missie van TMO: over TMO

Innovatieve oplossingen voor een duurzame fashion(lifestyle)branche is het doel van onze opleiding, onze ‘purpose’.
Wij doen dit door innovatieve en ondernemende (midden)managers voor die branche op te leiden. TMO onderscheidt zich daarbij t.o.v. andere mode-opleidingen door zich te richten op (commerciële) managementfuncties  bij fashion- en lifestyle gerelateerde bedrijven. De andere mode-opleidingen in Nederland focussen zich meer op de design- en maak-kant van fashion.

Profiel van de afgestudeerde TMO fashion business professional: de TMO’er

Wat is het profiel van een TMO’er met een  BBA in Fashion diploma?
Het staat beschreven in onze purpose: de afgestudeerde TMO’er draagt bij aan innovatieve oplossingen voor een duurzame fashion(lifestyle)branche. Deze oplossingen zijn gericht op het marktgerichter, klantgerichter, wendbaarder, ondernemender en innovatiever maken van de branche of het bedrijf. Het DNA van de TMO’er bestaat uit Durf (wil om te doen), Nieuwsgierigheid (wil om te leren) en Ambitie (wil om na te denken).

Met het BBA in Fashion diploma komen TMO’ers terecht in een breed scala aan commerciële en vaak leidinggevende functies. Denk aan inkoopmanager, sustainability manager, productmanager, category manager, marketingmanager of zelfstandig ondernemer. Zowel nationaal als internationaal, zowel in mode- als in lifestylebedrijven zoals Rituals of CoolBlue.

Wat kun je na TMO, wat zijn je competenties in de fashionbranche?

Met andere woorden, wat zijn de eindkwalificaties van de BBA in Fashion? Omdat TMO een geaccrediteerde opleiding is, voldoen de eindkwalificaties aan de landelijke beroeps-/opleidingsprofielen binnen het economische domein (business administration). Maar om écht goed aan te kunnen sluiten bij de wensen van de fashionbranche, heeft TMO de opleiding vertaald naar een fashion business specifieke inhoud. Met deze eindkwalificaties kun je na afronding van de studie het volgende:

Studie-opbouw BBA in Fashion

In het moderne hoger onderwijs wordt niet langer meer in traditionele vakken gedacht, maar in thema’s of beroepshandelingen. Opgedane (theoretische) kennis wordt meteen in de praktijk gebracht in beroepsopdrachten. Concreet betekent dit dat je in de ochtend les krijgt en deze theorie in de middag in de praktijk toepast. Dat kan binnen een project op school zijn, maar ook tijdens excursies naar bedrijven of steden.

Semester 1: de context

De focus in het eerste semester ligt op het ontdekken en in kaart brengen van de fashionbranche, de fashionmarkt, het fashionbedrijf en het fashionproduct. Je leert o.a. over de geschiedenis van mode, over bewustwording en duurzaamheid, wet- en regelgeving, doelgroepen, trends en kunstbewegingen. Personal & professional development en  business communication, lopen als een rode draad door alle semesters.

Semester 2: primaire processen

Semester 2 draait om analyseren en diagnosticeren en kent 2 blokken, namelijk fashioninkoop & -productie en fashionmarketing & sales.
Denk hierbij aan marktonderzoek, het samenstellen van collecties, de selectie van (duurzame) leveranciers, logistiek, (online) marketing en visual marketing.

Semester 3: het verbeteren van de fashionbranche

Het tweede jaar van de opleiding staat in het teken van het verbeteren van de mode-industrie en in de praktijk ervaren. Het thema “verbeteren”, wordt vormgegeven door het maken van marktanalyses, het schrijven en implementeren van verbeterplannen, kwaliteitsmanagement en interculturele samenwerking. Op het gebied van persoonlijke ontwikkeling werk je o.a. aan je adviesvaardigheden en internationale communicatie.

Semester 4: eerste stage

In semester 4 ligt de focus op ervaren in de praktijk. Al het geleerde van de voorgaande semesters (ontdekken, analyseren, diagnosticeren en verbeteren) wordt in de praktijk toegepast in een 20-weken durende (meeloop)stage.

Semester 5: conceptontwikkeling

Tijdens dit semester ga je aan de slag met het ontwikkelen van een innovatief, sustainable fashion business concept. Binnen dit thema komen verschillende kennisgebieden aan de orde, waaronder  trendonderzoek, conceptontwikkeling, fashion futures, influencer marketing & beïnvloeding, consumentengedrag, digitalisering en duurzaamheid.

Semester 6: inrichten en leiden

Na het ontwikkelen van je business concept in semester 5, ga je in dit semester door met de realisatie ervan. Qua theorie borduur je voort op semester 5 als het gaat over het ontwikkelen van businessmodellen, marketing en sustainable business. Om je business te kunnen leiden besteden we  aandacht aan juridische aspecten  risicomanagement, organisatiekunde en leidinggeven.

Semester 7: fashion entrepreneurship

Oftewel ondernemerschap. Binnen dit semester krijg je de mogelijkheid om deel te nemen aan TMO’s Ondernemerschapsleerlijn (OSL) waarbinnen een eigen fashion startup mét bijbehorende award en startup-kan worden gerealiseerd. Er is aandacht voor het ondernemingsplan, pitchen, investeren en netwerken.

Semester 8: afstudeerstage

Het thema van het laatste semester is onderzoek, ontwikkelen, inrichten en realiseren. In een 20-weken durende afstudeerstage doe je een afstudeerproject binnen het (internationale) stagebedrijf.

Klassen

We streven naar groepsgrootten op basis van een richtlijn van 20 à 22 studenten per klas, met een uitwijkmogelijkheid tot maximaal 24 studenten per klas die zijn ingedeeld bij een tutor, die het eerste aanspreekpunt is voor allerlei TMO- of persoonlijke zaken. Bij tussentijdse wijziging van studentenaantallen (zij-instroom, doublure, uitval) behoudt TMO zich het recht voor klassen op te splitsen of samen te voegen. De lessen staan aangegeven op het lesrooster.

Studiepunten & studiebelasting

In het hbo drukken we de studielast uit in studiepunten. Het hbo heeft gemiddeld 60 studiepunten per jaar. De studiebelasting van de opleiding bestaat uit ongeveer veertig uur per week. Dit is inclusief gemiddeld 23 tot 24 contacturen per week. Door onze persoonlijke aanpak word je hierin optimaal en intensief begeleid. Van jou verwachten we inzet en ambitie. In de propedeusefase (semester 1 en 2) liggen de contacturen iets hoger, in de verdere fases wat lager. De totale studielast wordt uitgedrukt in studiepunten. Om de bacheloropleiding af te ronden, moeten er in totaal 240 studiepunten worden behaald.

Wordt bij TMO het ECTS toegepast?

Omdat TMO een geaccrediteerde opleiding is, lopen onze studiepunten (totaal 240) gelijk aan de ECTS-punten conform een volwaardige 4-jarige hbo-opleiding. Het Europees Studiepuntensysteem (Engels: European Credit Transfer System, afgekort: ECTS) kent studiepunten toe aan onderdelen van een studie of opleiding.

Daar waar zij/haar staat kan ook hij/zijn of hen/hun gelezen worden.

Brochure
Open dag
Proefstuderen