Bettina van den Bosch

TMO docent Bettina vd Bosch

Bettina van den Bosch is clustercoördinator en docent Visual Merchandising. Ook is ze projectleider van het BP5-project dat ze tien jaar geleden is begonnen. Tijd voor een TMOment over innoverende fashionconcepten en de nieuwe TMO Ondernemerschapsleerlijn.

Hoe ben je in de fashionbranche terecht gekomen?
Nadat ik de kunstacademie had gedaan, wilde ik graag meer van de commercie leren kennen. Ik ben toen bij de Bijenkorf gaan werken en kwam met fashion in aanraking.

Wat hoop jij dat je studenten kan bijbrengen?
Ik hoop een bijdrage te leveren aan hun algemene ontwikkeling. Mode is een tijdsbeeld dat altijd door maatschappelijke omstandigheden wordt gevormd. Een uitgangspunt van veel van onze lessen is dan ook om vanuit de veranderingen in onze maatschappij een toekomst te voorspellen voor de fashionbranche.

Wat is jouw rol bij het BP5-project?
Ik ben de projectleider en bewaak het totale niveau en zorg dat het future proof is. Tien jaar geleden ben ik met een voorstel bij de toenmalige directie gekomen om een project op te starten waar alle leerstof van TMO bij elkaar kwam. Dit heeft zich stap voor stap ontwikkeld tot wat BP5 nu is. Daar ben ik erg trots op.

Tijdens het BP5-project maken studenten een businessplan voor een innoverend fashionconcept dat een toegevoegde waarde heeft voor de toekomst van de branche. Vaak zien we na één of twee jaar ideeën, vergelijkbaar met die de studenten hebben ontwikkeld, op de markt verschijnen.

Wat gebeurt er met die ideeën?
De studenten uit semester 5 zijn tien weken lang bezig met het ontwikkelen van een innovatief business-/fashionconcept. Daarna presenteren zij dit in de vorm van een business pitch aan een externe jury van mensen uit het bedrijfsleven.

Afgelopen semester was de eerste keer dat studenten kans maakten om hun idee daadwerkelijk te realiseren. Er worden na de pitches tot maximaal drie ideeën genomineerd om in het kader van de nieuwe TMO Ondernemerschapsleerlijn een halfjaar door te gaan met de ontwikkeling van het concept. Dit doen zij in semester 6.

Hoe gaat die ondernemerschapsleerlijn precies in zijn werk?
In semester 6 krijgen deze studenten hulp van experts uit het bedrijfsleven. Daarna wordt door dezelfde jury en investeerders gekeken wie de mogelijkheid krijgt om zijn of haar concept daadwerkelijk in de markt op te starten. De jury, waarin ook het Meester Koetsierfonds en het MITT als subsidiegever deelnemen, stelt een winnaar vast. Deze winnaar krijgt een subsidie voor de startup. De investeerders kunnen besluiten om te investeren.

Kun je iets vertellen over hoe de winnaars nu bezig zijn met het realiseren met hun concept?
Uit negen pitches koos de vakjury de volgende concepten die nu in semester 6 verder worden uitgewerkt. Het eerste idee is TEMP, onderkleding met warmtetechniek waar Mathieu van de Wel, Jill van Nieuwenhuizen en Iris Roumen nu aan werken. Verder koos de jury voor Paspunt, een pickup point met pasgelegenheid. Hier zijn twee duo’s mee doorgegaan: Christine van Dijken en Esmee ten Hove en Lisanne van der Most en Ella Bril. Tot slot kreeg het concept YourTour, een app voor een personal shopping tour, van de vakjury een wildcard voor de tweede ronde. Daar is één duo mee verder gegaan: Maureen van Mulekom en Teun van Bleijswijk.

Allemaal werken zij hetzelfde traject af als alle andere studenten in semester 6. Ze zijn nu aan het bekijken welk onderwerp bij hun concept extra verdieping nodig heeft om hun bedrijf daadwerkelijk op te starten in semester 7. Hun stage wordt dan het opstarten van hun eigen bedrijf met hun concept.

Brochure
Open dag
Proefstuderen